Een website beroemd maken

Bijgewerkt: 12 september 2023

Je website online zetten en in Google krijgen is niet zo moeilijk. Want ook een 50e positie is een Google-vermelding. Je website beroemd maken, dat is hele andere koek. Laat ik maar gelijk de waarheid vertellen: 80% van de websites zal nooit bekendheid krijgen. Van de 20% die overblijft, wordt minder dan 1% beroemd.

Ik snap dat je teleurgesteld bent. Maar dat hoeft niet, want de aanhouder wint. Ben jij degene die zijn website beroemd maakt? Ik ga jou hierbij helpen.

Opvallende onderwerpen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Misschien denk je erover om duurzaamheid bespreekbaar te maken. Of iets over de verzorging van honden te delen. Maar weet je, hiermee maak jij je website niet beroemd. Dit komt omdat dit soort onderwerpen al duizenden keren zijn besproken.

Tenzij je een hele unieke draai aan het onderwerp kunt geven, is het beter om voor een opvallend onderwerp te kiezen. Hieronder wat onderwerpen waarmee je zeker onder de aandacht komt:

  • Buitengewone beroepen zoals reisbloggers voor huisdieren (huh?)
  • Vreemde wetenschappelijke ontdekkingen
  • Bizarre feestdagen zoals de ‘Internationale Spreek Als Een Piraat Dag’
  • Extreme sporten die je naar het randje van de dood toejagen
  • Toekomstige technologieën zoals ruimtekolonisatie
  • Geheime achtergrondverhalen van beroemdheden
  • Mythes en legendes van over de hele wereld

Unieke en intrigerende onderwerpen onderscheiden je blog van de massa. Je trekt hiermee mensen aan die op zoek zijn naar nieuwe en boeiende inhoud.

Loop vooruit op je tijd

Zo ergens in 2009 blogde ik over spraakgestuurde zoekopdrachten, en hoe dit van invloed zou zijn op SEO. Die blog heeft mij een beetje beroemd gemaakt. Sinds die tijd mocht ik veel SEO-opdrachten aannemen.

Probeer op je tijd vooruit te lopen. Het is moeilijk om te voorspellen wat er over 15 jaar zal gebeuren. Maar je kunt wel trends en mogelijke ontwikkelingen verkennen. Mocht je een opkomende trend ontdekken dan is het belangrijk om hier als eerste over te schrijven. Hiermee maak je jouw website beroemd.

Gebruik humor

Mensen komen niet alleen online om informatie op te zoeken, maar ook voor de ontspanning. Gebruik humor op je website. Hiermee creëer je inhoud met het potentieel om viraal te gaan.

Hoewel ik een zakelijke website heb, kom je hier en daar humor tegen. Hiermee haal ik het rauwe zakelijke randje weg. En dat is precies wat bij het publiek opvalt, waardoor ze graag nog eens terugkomen.

Ik weet dat het lastig is om humor op je website te gebruiken. Maar het trekt wel de aandacht en houdt je bezoekers betrokken. Hieronder wat tips van mij:

  • Geef je artikelen humoristische titels
  • Plaats grappige cartoons, strips of illustraties op je website
  • Deel grappige video’s of animaties
  • Gebruik humor in je productomschrijvingen
  • Deel grappige berichten op sociale media en link naar je website

Vertel een boeiend en uniek verhaal

Het is niet zo makkelijk om je website beroemd te maken. Vaak is het ook een kwestie van geluk hebben. Maar wanneer je uniek verhaal vertelt, trek je echter mensen aan. Sommige websites zijn beroemd geworden door het delen van verhalen van gewone mensen.

Bied interactiviteit

Mensen komen niet op je website uit om alleen maar wat te lezen. Ze vinden het veel leuker wanneer ze actief betrokken worden. Denk hierbij aan quizzen, of games om je gebruikers te activeren.

Gastinterviews maken en publiceren

Lift mee op de populariteit van anderen. Interview beroemde of invloedrijke mensen in je niche. Publiceer deze interviews vervolgens op je website. Deel je dit op sociale media, deel dan een linkje naar je website.

Maak gebruik van e-mail marketing

Sommige websites hebben bekendheid gekregen door e-mail marketing. Bouw e-mail lijst op en versturen regelmatig waardevolle nieuwsbrieven en updates.

Via je website we ook via sociale media kun je makkelijk aan e-mailadressen komen. Zorg dat mensen toestemming geven om e-mails te ontvangen. Kies vervolgens een e-mailmarketing tool zoals MailChimp. Hiermee beheert en verzendt je e-mails.

Verdeelde e-maillijst in verschillende segmenten. Ze doet dit op basis van demografische gegevens, gedrag of interesses. Creëer vervolgens informatieve en boeiende nieuwsbrieven. Denk hierbij aan tips, nieuws, aanbiedingen, how-to’s en exclusieve inhoud. Verstuur je nieuwsbrieven niet te vaak dan ook niet te weinig.

Een goede nichefocus

Het is ook belangrijk om je op een specifieke niche te richten. Zorg dat je een autoriteit op dit gebied wordt. Denk maar eens aan de Amerikaanse website “The Verge”. Deze is gespecialiseerd in technologienieuws en bijna overal ter wereld bekend.

Visuele inhoud

Wil je jouw website bekendmaken, deel dan visuele inhoud. National Geographic gaat bekend om het delen van adembenemende foto’s.

Is altijd voor afbeeldingen van hoge kwaliteit. Ze moeten scherp, goed belicht en boeiend zijn. Varieert met visuele inhoud. Deel niet alleen foto’s maar ook video’s, illustraties en zelfs GIF’s. Gebruik visuele inhoud om een verhaal te vertellen.

Wil je het helemaal goed aanpakken, werkt aan samen met fotografen, kunstenaars of influencers.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Als laatste is SEO geweldig hulpmiddel. Je optimaliseert je website zodat hij bruikbaar is voor het publiek, en beter vindbaar in zoekmachines.

Stel je voor dat je met alle relevante zoektermen bovenaan in Google. Je trekt niet alleen veel verkeer naar je site, ook wordt deze steeds populairder. Omdat SEO gratis is, zou je gek zijn om dit onderdeel te negeren.

SEO is een langetermijnstrategie. Het optimaliseren van je website en content kost tijd. Daarna stuurt het enkele weken tot maanden voordat je resultaat ziet. Maar wanneer je eenmaal goede posities behaalt, blijven deze voor lange tijd behouden.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende technieken.

Keyword Research (Zoekwoordonderzoek)

Identificeer relevante zoekwoorden en zoekzinnen die mensen gebruiken om naar informatie, gerelateerd aan je website, te zoeken. Gebruik tools om deze zoekwoorden te ontdekken.

On-Page SEO

Optimaliseer de inhoud van je website. Plaats je gekozen zoekwoorden strategisch in de titels, koppen, meta-beschrijvingen en de hoofdtekst van je pagina’s.

Kwaliteitsvolle Content

Creëer alleen de beste en meest waardevolle content. Dit moet aansluiten bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Dit helpt niet alleen bij SEO, maar ook bij het aantrekken en behouden van bezoekers.

Technische SEO

Zorg dat je website technisch gezond is. Dit bestaat uit zaken als snelle laadtijden, mobielvriendelijkheid, een veilige HTTPS-verbinding en een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur.

Backlinks

Verkrijg kwalitatieve backlinks van andere websites naar de jouwe. Backlinks zijn een rankingfactor voor zoekmachines. Maar let op, het is niet de meest belangrijke rankingfactor. Focus je vooral op kwalitatieve en informatieve inhoud.

Lokale SEO (indien relevant)

Heb je een lokaal bedrijf hebt? Zorg voor een vermelding op Google Mijn Bedrijf. Optimaliseer je lokale SEO om hiermee lokaal verkeer aan te trekken.

Monitor en Analyseer

Gebruik verschillende tools zoals Google Analytics en Google Search Console om de prestaties van je website te volgen en te analyseren. Hiermee kan je jouw SEO-strategie aanpassen.

Kan SEO jouw website beroemd maken? Ja, meer dan je denkt. Het is mogelijk om miljoenen bezoekers per maand uit zoekmachines aan te trekken. Hoe meer organische bezoekers, hoe beroemder je website wordt. Aan de andere kant scoren beroemde websites altijd beter in de organische zoekresultaten. SEO is dus altijd een win-winsituatie.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven