Kennis delen is kracht: doe dit dan ook

Bijgewerkt: 14 juli 2023

Veel ondernemers hebben ontzettend veel kennis in huis. We weten allemaal: kennis is macht. Maar kennis delen is kracht. Kennisdeling helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten. Ook zorgt het voor meer naamsbekendheid. Ben je nog niet overtuigd van het delen van jouw expertise? In dit artikel leg ik uit waarom elke ondernemer dit zou moeten doen.

Waarom is kennis zo belangrijk?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Kennis gaat gepaard met succes. Tenminste, bij de meesten dan. Er zijn ook mensen die wel kennis hebben naar dit op de verkeerde manier inzetten, of het aan zich voorbij laten gaan.

Kennis is om een aantal redenen erg belangrijk:

  • Het opent deuren naar nieuwe ideeën
  • Het zorgt voor vooruitgang van de samenleving
  • Het moedigt kritisch denken aan
  • Je neemt weloverwogen beslissingen
  • Je bent in staat om problemen op te lossen
  • Je bereikt makkelijker doelen

Kennis is macht

De Engelse filosoof Francis Bacon deed in de 16e eeuw de uitspraak “kennis is macht”. Hiermee bedoelde hij dat mensen met kennis een voordeel hebben ten opzichte van anderen. Je hebt namelijk meer toegang tot nieuwe kansen en persoonlijke groei. Daarnaast kun je de controle op anderen uitoefenen, bijvoorbeeld het publiek ergens van overtuigen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ondernemers met veel kennis een grotere kans op succes hebben. Niet alleen in het zakelijk leven, ook wanneer het op hun privéleven aankomt. Dat zie je ook wel bij ondernemers die ontzettend veel expertise in huis hebben. Ze laten hun bedrijfsomzet groeien, zelfs in een dalende markt.

Kennis delen: waarom je dit zou moeten doen

Door kennis te delen help je de samenleving vooruit. Anderen leren van jou en krijgen nieuwe inzichten. Er ontstaat ontwikkeling en verbetering. Daar komt nog bij dat je anderen helpt bij het aanleren van nieuwe vaardigheden of het aangaan van uitdagingen.

Dat klinkt allemaal mooi, maar heeft kennis delen ook voordeel voor je bedrijfsomzet? Ja, hiermee realiseer je innovatie en groei, bouw je een goede reputatie op en trek je potentiële klanten, investeerders of potentiële partners aan.

Wel is het belangrijk om de juiste kennis te geven. Wanneer je teveel weggeeft, snijd je jezelf in de vingers. Geef je te weinig weg dan lopen anderen aan jou voorbij.

Het wat en waarom, maar niet het diepere hoe

Deel zoveel kennis als nodig is, maar niet het gedetailleerde ‘hoe’. Want juist voor dat laatste moeten mensen contact met jou opnemen. Je wil als ondernemer ook nog wat verdienen.

Kennis delen gaat over het wat en waarom met het publiek delen. Bijvoorbeeld:

  • Wat is een verfreiniger
  • Waarom moet je kozijnen schilderen

Voor het ‘hoe’ neemt het publiek bij voorkeur contact met je op:

  • Hoe moet je kozijnen schilderen
  • Hoe meng je verf

Sommigen zijn van mening dat je nooit het ‘hoe’ moet delen. Dat moet je juist wel doen, alleen niet de details. Zo zou ik blogs kunnen schrijven over:

  • Wat zijn backlinks
  • Waarom heb je backlinks nodig
  • Hoe verzamel je backlinks

Het lijkt vreemd om het publiek te laten weten wat je werkwijze is. Maar zolang je niet te diep in details treedt, of voor de uitvoering hiervan is ervaring nodig, maakt het niet uit om hoe-kennis te delen.

De waarde van kennis

Kennis is heel waardevol. Maar alleen wanneer het op het juiste moment bij de juiste mensen aankomt. Daarom is het zo handig om via je website kennis te delen. Hierbij richt jij je op de doelgroep.

Door kennis te delen en gebruik te maken van de juiste zoektermen, trek je ook de juiste mensen aan.

Verschillende manieren om dit toe te passen

Ondernemers delen kennis vaak via hun website of social media kanalen. Hieronder vind je een aantal manieren om je expertise met het publiek te delen.

Bloggen

Blogposts zijn een zeer goede manier om waardevolle kennis te delen. Je geeft het publiek inzicht in je vakgebied, deelt goede tips, bespreekt trends en ontwikkelingen. Anderen profiteren van jouw expertise. Door zoektermen in je blogs op te nemen, trek je het juiste publiek aan. Zorg dat je vooraf weet wat je doelgroep is en waar ze naar op zoek zijn.

Conferenties en evenementen

Een andere manier tot het delen van kennis, is spreken op conferenties en evenementen. Geef een presentatie over onderwerpen waar je veel verstand van hebt. Deel je ervaring en bied waardevolle inzichten aan het publiek.

Workshops en trainingen

Wanneer je over veel expertise of ervaring beschikt, kun je workshops en trainingen geven. Hierbij draag je kennis over aan anderen. Ze leren via jou specifieke vaardigheden aan of verbeteren hun strategieën.

Social media

Natuurlijk mag social media niet ontbreken bij het delen van alles wat jij weet, of waar je ervaring mee hebt opgebouwd. Gebruik social media om in gesprek te gaan met anderen, tips te geven of vragen te beantwoorden. Laat zien wat je in huis hebt.

Fora

Iets wat ook goed helpt: meld je aan op verschillende fora. Doe dit alleen op platforms die in lijn zijn met je werk of aanbod.  Wanneer je bijvoorbeeld ruitersportartikelen verkoopt, zoek dan naar een forum waar paardenliefhebbers samenkomen. Maar let op, wanneer je bijvoorbeeld copywriter bent is het niet zo handig om een platform op te zoeken waar copywriters zich verzamelen. Je wil juist contact leggen met potentiële klanten, niet met concurrenten.

Start op een forum een discussie of deel nuttige informatie. Voorkom dat je op een forum reclame maakt, wees heel subtiel met het geven van bedrijfsinformatie.

Welke kennis moet ik delen?

Afhankelijk van je expertise, ervaring en het doelpubliek kun je kiezen voor het delen van een of meer kennisgebieden:

  • Vakspecifieke kennis
  • Ondernemerservaring-News regel leiderschap
  • Innovatie en technologie
  • Persoonlijke ontwikkeling

Deel gouden tips waar anderen echt wat aan hebben. Veel ondernemers zijn hier terughoudend in, bang dat ze geen klanten meer aantrekken. Maar bedenk dat wanneer jij dit niet doet, een concurrent het wél doet. Door scheutig te zijn met kennis, trek je nieuwe klanten of opdrachtgevers aan. Bovendien is de kans groot dat het jezelf weer wat oplevert, bijvoorbeeld omdat andere ondernemers hun expertise met jou delen.

Het is geen doel op zich

Waak ervoor dat kennisdeling geen doel op zich wordt. Het is een middel om de aandacht van het publiek te trekken en vertrouwen op te bouwen. Steek dus niet alle energie in kennisdeling, maar werk ook aan je klantenservice, je online zichtbaarheid en alle andere zaken die belangrijk zijn om klanten aan te trekken en te behouden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven