Zijn blogs winstgevend in 2023?

Bijgewerkt: 14 juli 2023

Bloggen was vroeger ooit bedoeld als persoonlijk dagboek. Door de jaren heen is het uitgegroeid tot een bruisende markt voor commerciële inhoud en nieuwe ideeën. De blogmarkt blijft evolueren. Het is de vraag of blogs nog wel winstgevend zijn, al helemaal wanneer je naar de stevige concurrentie kijkt.

Ja, het is nog steeds mogelijk om met bloggen een fulltime inkomen te verdienen. Er zijn meer dan genoeg manieren om dit te realiseren. Voor bedrijven is bloggen belangrijk want het trekt leads oftewel potentiële klanten aan. Daarnaast realiseren veel mensen middels blogs een passief inkomen.

Hoe kun je geld verdienen met blogs?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je vraagt je waarschijnlijk af hoe het mogelijk is om geld te verdienen met bloggen. Hieronder laat ik een aantal methoden zien.

  • Zakelijk bloggen, om op die manier nieuwe klanten of opdrachtgevers aan te trekken
  • Affilate marketing, waarbij je inkomsten genereert uit advertentieweergaven
  • Bloggen of teksten schrijven voor anderen

Het is heel makkelijk om middels blogs een goed inkomen te realiseren. Het belangrijkst is dat je blogartikel goed in de organische zoekresultaten scoren. Daarom moet je kennis hebben van SEO. Wanneer je dat niet hebt, is het in deze markt heel lastig om blogs winstgevend te maken.

Je blog is je bedrijf

Veel ondernemers zien bloggen als bijzaak. Ze hopen hier wat extra verkeer mee aan te trekken, of twijfelende klanten te overtuigen. Dit is een verkeerd uitgangspunt. Je moet je blog als je bedrijf zien. Het is niet langer een hobby. Duizenden mensen verdienen geld met hun blogs, dit moet ook voor jou gelden.

De online concurrentie

Op het internet staan meer dan 600 miljoen blogs, klaar om gelezen te worden. Je zou denken dat het publiek geen tijd heeft om al die blogs te lezen. Toch leest ruim 77% van de internetgebruikers met regelmaat blogs. De meesten lezen zelfs meerdere blogs per dag.

Wereldwijd gezien zijn er ongeveer 32 miljoen blogs. Dit is een forse stijging ten opzichte van 2015, toen waren het er ongeveer 27 miljoen.

Bedenk dat er jaarlijks nieuwe bloggers bijkomen. Het gaat om bedrijven die zakelijk bloggen, maar ook om hobbyisten en affilate marketeers. Iedereen wil middels blogs geld verdienen. Met zoveel concurrentie is het de vraag of jij nog wel kans maakt.

Ik moet toegeven dat het een zware concurrentie is. Slechts 20% van de bloggers is succesvol. De overige 80% besteedt veel tijd aan bloggen, zonder dat dit daadwerkelijk iets oplevert.

Meestal gaat het in het eerste jaar mis. Dit heeft te maken met een gebrek aan discipline om frequent te bloggen. Maar ook met een gebrek aan creativiteit. Wanneer je deze twee niet hebt, zijn de blogs gedoemd te mislukken.

Waarom bloggen nog steeds winstgevend kan zijn

Ondanks de grote concurrentie, is bloggen winstgevend. Nu en in de toekomst. De bevolking besteedt ruim acht uur per dag online. Een gedeelte komt voor rekening van social media. Maar er wordt ook veel tijd besteed aan het lezen van blogs en het bekijken van video’s.

In 2024 zal de tijd die we dagelijks op het internet doorbrengen, meer dan acht uur zijn. Hierbij is het belangrijk om te weten dat jongeren de meeste tijd online doorbrengen, gevolgd door senioren. De werkende bevolking heeft hier wat minder tijd voor.

Het is dus goed om nu, in 2023, na te denken over je blogstrategie. Bloggen is de enige manier om een breed publiek te bereiken. Natuurlijk kan dit ook via social media, maar inhoud consumeren doen mensen het liefst via blogs.

Podcasts en video’s

Het is niet zo dat alleen blogs winstgevend zijn. Steeds meer mensen luisteren naar podcasts. In 2024 zullen wereldwijd meer dan 100 miljoen luisteraars verslaafd zijn aan dit soort audio. Daarnaast blijft de populariteit van video’s groeien. Ook nu weer zijn het met name jongeren die graag naar video’s kijken.

Gaat het om podcasts, dan is de doelgroep vrij breed. Niet alleen consumenten maar ook ondernemers beluisteren podcasts, vaak met als doel om iets te leren of ter vermaak.

Video’s versus blogs

Blogs zijn nuttig omdat ze door zoekmachines goed geïndexeerd kunnen worden. Hiermee realiseer je soms hoge posities in de organische zoekresultaten. Met video’s is dit een stuk lastiger. Toch kunnen video’s interessant zijn. Met name videoblogs (vlogs) zijn erg populair.

73% van de consumenten geeft aan dat ze graag korte video’s kijken. Hier staat tegenover dat ongeveer 15% de voorkeur geeft aan het lezen van blogs.

Dat gezegd hebbende, kan het ontmoedigend zijn om te bloggen. Maar het is de enige manier om op het internet op te vallen. Wil je toch middels video’s de aandacht van het publiek trekken? Omdat YouTube van Google is, worden video’s vaak in de organische zoekresultaten getoond.

Groenblijvende inhoud creëren

Bloggen gaat bijna altijd om groenblijvende inhoud. Dit is inhoud die niet alleen vandaag actueel is, maar ook volgend jaar of over 10 jaar. Denk bijvoorbeeld aan tips om af te vallen, of hoe je een hond verzorgt. Daarnaast kunnen blogs geactualiseerd worden. Dit doe je vooral wanneer de informatie betrekking heeft op een bepaald tijdperk. Bijvoorbeeld wanneer je over de AOW bedragen van 2023 schrijft. Die zou je in 2024 moeten updaten.

Wanneer je over actueel nieuws schrijft, dan is dit geen groenblijvende inhoud. Je spreekt dan ook vaak van een nieuwsbericht en niet van een blogpost.

Zorg dat je een micro-niche vindt

Wil je een winstgevende blog opzetten? Dan moet je vooral een micro-niche zien te vinden. Het gaat hier om een niche met een niet al te stevige concurrentie. Middels diepgaande inhoud en het tonen van jouw expertise, weet je het juiste publiek aan te trekken.

Wat is de toekomst van bloggen?

De blogindustrie is aan veranderingen onderhevig. De afgelopen 10 jaar is de populariteit hierin geëxplodeerd. Maar het zal in de toekomst een beetje afnemen. Dit komt omdat visuele content en met name video’s het steeds beter doen.

Is het mogelijk om over 5 of 10 jaar nog steeds geld te verdienen met bloggen? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik geloof dat dit nog steeds een goed verdienmodel is. Wel wordt het steeds belangrijker om diepgaande onderwerpen te bespreken. Of om bestaande onderwerpen vanuit een andere invalshoek naar buiten te brengen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven