Copywriting voor ondernemers

Vind je het inschakelen van een marketingbureau of SEO tekstschrijver te duur? Doe het dan zelf. Copywriting voor ondernemers bespaart je ontzettend veel geld. De cursus Online Zichtbaarheid is specifiek bedoeld voor ondernemers die de touwtjes zelf in handen willen hebben. Ontdek de inhoud van de cursus en lees gelijk wat extra tips om copywriting op jouw website toe te passen.

Waarom zelf copywriting doen?

Misschien heb je geïnformeerd naar de prijzen van copywriters. Ben je hier een beetje van terug geschrokken? Dat is heel begrijpelijk. Copywriters vinden het normaal om € 150 tot wel € 300 per blog, tekst of artikel te vragen.

Er zijn wat goedkopere copywriters. Je betaalt dan, afhankelijk van de aanbieder, tussen de € 20 en € 50 per artikel. Je kunt je voorstellen dat deze teksten niet altijd van de hoogste kwaliteit zijn. Slecht geschreven copy brengt je website alleen maar schade toe.

Wil je kosten besparen? Dan is het een goed idee om zelf copywriting voor ondernemers toe te passen. Niet alleen om kosten te besparen, ook omdat je dan volledig grip op de inhoud van je website hebt. Jij bepaalt de inhoud, de stijl en het effect.

Het belang van effectieve copywriting voor ondernemers

Goede copywriting is cruciaal voor je online zichtbaarheid. Het heeft namelijk verschillende effecten. Maar let op want slechte copywriting heeft soms verregaande gevolgen. In onderstaande tabel zie je de effecten van goede en slechte copywriting.

Effecten van goede copywritingEffecten van slechte copywriting
Verhoogde conversie van je websiteVerlaagde conversie van je website
Hogere rankings in zoekmachines zoals GoogleLagere rankings in zoekmachines zoals Google
Verhoogde betrokkenheid van bezoekers van je websiteLagere betrokkenheid van bezoekers van je website
Versterking van je merkimagoOndermijning van je merkimago
Hogere click-through rates op advertentiesLagere click-through rates op advertenties
Verhoogde retentie van je doelgroepVerminderde retentie van je doelgroep
Verhoogde verkoop en omzetVerminderde verkoop en omzet
Meer leads en klantenMinder leads en klanten

Het is duidelijk dat goede copywriting het succes van je website en/of je bedrijf bepaalt. Slechte teksten hebben negatieve gevolgen voor je online zichtbaarheid en de verkoopcijfers. Daarom moet je zoveel aandacht aan de kwaliteit van teksten besteden.

Hoe je copywriting vaardigheden ontwikkelt

Je wordt niet als copywriter of schrijver geboren. Je moet kennis omtrent copywriting opdoen en je vaardigheden ontwikkelen. Vooral wanneer het op copywriting voor ondernemers aankomt.

Het schrijven van goede teksten helpt om de doelgroep aan te spreken en te overtuigen. Hierbij zet je ze aan tot een bepaald gedrag. Meestal is dit gericht op een transactie. Denk hierbij aan het afnemen van een dienst of een product aankopen.

Met de juiste woorden, toon en stijl trek je de aandacht van de lezer. Je overtuigt hem of haar om naar je toe te komen.

Copywriting voor ondernemers kun je leren. Enerzijds door heel veel praktijkervaring op te doen. Bijvoorbeeld naar de wensen van de doelgroep te luisteren, en veel te schrijven. De cursus Online Zichtbaarheid leert je hoe je dat doet.

Maar dat niet alleen, je leert nog veel meer dingen. Onder andere hoe je een concurrentieanalyse uitvoert. Dit is belangrijk om te achterhalen wie je directe concurrenten zijn en hoe ze met copywriting omgaan. Wanneer je beter dan je concurrenten schrijft trek je meer klanten naar je toe. Dit betekent ook een hogere omzet.

Het is belangrijk om je te blijven ontwikkelen en op de hoogte te zijn van de laatste trends. De cursus is altijd actueel. Dit betekent dat hij regelmatig wordt aangepast aan nieuwe copywritingtechnieken, SEO en wat er binnen social media speelt.

Cursus
Online
Zichtbaarheid

Grip op je content

Schrijf je eigen website hoger in Google én trek meer klanten aan.

De inhoud van de cursus Online Zichtbaarheid

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

In de cursus Online Zichtbaarheid leer je hoe je je website hoger laat ranken in de zoekresultaten, hoe je je merk promoot en meer volgers op sociale media krijgt. Maar ook hoe je een e-maillijst van potentiële klanten opbouwt, hoe je converteert en hoe je waardevolle inhoud creëert.

Het is een uitgebreide cursus voor (startende) ondernemers. De lesstof gaat over SEO, social media en natuurlijk copywriting. Want copywriting doe je middels verschillende kanalen. Denk hierbij aan je eigen website en social media-account, nieuwsbrieven maar ook advertenties, persberichten en wanneer je voor of op een andere website schrijft.

Tips voor het schrijven van effectieve website copy

Wil je direct aan de slag? Schrijf je dan voor de cursus in. Mocht je nog twijfelen of je moet even wachten voordat je kunt beginnen, zijn hier alvast wat tips. Deze tips helpen je bij het schrijven van effectieve webteksten.

Tip 1: ken je doelgroep

Je kunt geen teksten schrijven zonder de doelgroep te kennen. Je moet weten wie je doelgroep is, waar hun interesses liggen en wat hen drijft. Je schrijft teksten die de doelgroep aanspreekt en hen overtuigt om actie te ondernemen. Denk dus even goed over de doelgroep na.

Tip 2: maak het gemakkelijk om te lezen

Soms zie ik copywriters die het publiek met ‘u’ aanspreekt en moeilijke woorden gebruikt. Het ziet heel zakelijk en strak uit. Maar dit is niet waar het publiek op zit te wachten. Zorg dat de teksten makkelijk te lezen zijn. Gebruik kortere zinnen en gebruik lijstjes om je boodschap over te brengen.

Vermijd vakjargon. Oftewel moeilijke woorden die een groot deel van de bevolking niet begrijpt. Feitelijk zou je Jip en Janneke taal moeten gebruiken, maar voorkom dat je eenvoudig gaat schrijven.

Tip 3: focus op de voordelen

Omschrijf niet alleen je product of dienst maar benadruk de voordelen hiervan. De lezer moet van deze voordelen overtuigd raken. Dan pas is hij bereid om je product of dienst aan te kopen. Maar hoe doe je dat het? Laat zien waarom je product of dienst beter is dan dat van concurrenten. Hierbij hoef je niet naar concurrenten te verwijzen. Maar je moet wel voldoende overtuigend zijn zodat de lezer een klant wordt, en niet naar je concurrent gaat.

Het kan soms lastig zijn om dit te realiseren. Geen probleem, de cursus helpt jou hierbij. En blijf je het toch lastig vinden of heb je extra schrijfhulp nodig? Dan is het ook mogelijk om mij als copywriter of blogger in te schakelen.

Tip 4: een sterke Call-to-Action (CTA)

Plaats aan het einde van de tekst altijd een Call-to-Action (CTA). Anders staat de lezer met lege handen. Maar die CTA kun je ook al bovenaan in de tekst of halverwege plaatsen. Soms is het een beetje uittesten wat het beste werkt.

Duidelijke Call-to-Actios zijn, “Neem contact op” of “Bestel nu”. Maar je kunt er ook iets opvallends van maken. Ook nu weer is het vaak een kwestie van A/B testen. Ga er niet vanuit dat je met je allereerste call-to-action ook gelijk raak schiet.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet en hielp meer dan 500 bedrijven aan een betere online zichtbaarheid. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?