Social media trends 2024

Bijgewerkt: 14 juli 2023

Voor sommigen lijkt het nog vroeg, maar het is belangrijk om je voor te bereiden op 2024. Dit wordt op het gebied van social media een belangrijk jaar. Bedenk dat social media een krachtig middel is om het anderen in contact te komen en informatie te delen. Deze markt blijft groeien en innoveren.

Ben jij met je bedrijf actief op één of meerdere sociale platforms? Ontdek de nieuwste social media trends van 2024.

Video content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je kunt er niet omheen: video’s zijn de snelst groeiende vorm van content op social media. In 2024 Zou video content nog belangrijker worden. Het is de nieuwe manier waarop we met elkaar communiceren.

Je gebruikt video’s om het publiek te informeren en om de merkbetrokkenheid te vergroten. Videocontent is de sleutel tot social media succes. Ruim 86% van de marketeers maakt hier gebruik van en vergroot hiermee het verkeer naar hun websites.

Kijk je naar consumenten, dan geeft ruim 79% aan dat ze iets kopen na het bekijken van inspirerende video’s. Ruim de helft van de consumenten geeft toe dat ze liever naar video’s kijken.

Bij videocontent en het is het belangrijk dat je een verhaal vertelt en de emoties van het rubriek aanspreekt. Houd er wel rekening mee dat het maken van videocontent kostbaar en tijdrovend is. Wil je dit professioneel uit laten voeren, dan ben je makkelijk meer dan € 1000 per minuut aan video kwijt. Gelukkig is het mogelijk om zelf tientallen tot honderden video’s te maken.

Live streaming

Nog een social media trends in 2024: live streaming Barend hierbij ga je live met je video en communiceer je direct met het publiek. Meestal deel je middels een live video wat er in je (bedrijfs)leven gebeurt.

Live streaming is ideaal voor evenementen, interviews, muziekuitvoeringen en andere live evenementen. Op verschillende sociale platforms krijg je toegang tot livestream. Bijvoorbeeld YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn. Je maakt gratis van deze functionaliteit gebruik.

Voordat je live gaat is het praktisch om na te denken over wat je gaat vertellen of doen. Gewoon klakkeloos live gaan zet weinig zoden aan de dijk.

Short-form content

Heb je al eens van short-form content gehoord? Dit is content die kort en bondig is. Het gaat bijvoorbeeld om video’s van een paar seconden, afbeeldingen of tekst. Short-form content is populair omdat het gemakkelijk te consumeren is en gebruikers snel kunnen worden betrokken.

Je kunt je natuurlijk afvragen wat onder kort en bondig valt. Bij blogs gaat het om minder dan 1000 woorden, maar beter nog gaat het om blogs van 300 tot 600 woorden. Ook posts op social media vallen hieronder, net als video’s die minder dan 3 minuten duren.

Korte blogs geven het exacte antwoord op de vraag van de gebruiker. Met korte video’s bouw je naamsbekendheid op en met verkorte social media posts kom je snel ter zake. Met dit soort dingen voeg je waarde toe.

Augmented reality (AR) en virtual reality (VR)

Deze twee spelen een steeds grotere rol op social media. Je gebruikt deze technologieën om gebruikers een meer realistische en interactieve ervaring te bieden. Met AR en VR laat je het publiek producten bekijken, plaatsen bezoeken games te spelen.

Op veel sociale platforms maken AR en VR onderdeel uit van een van de functionaliteiten. Verdiep je in dit soort functies en kijk welke meerwaarde dit voor jouw volgers en je bedrijf biedt.

AI-powered chatbots

AI-powered chatbots zijn een populaire trend op social media. Zo hebben jongeren via snapchat kennis gemaakt met chatbots. Ook andere sociale netwerken ontwikkelen AI-chatbots, of hebben deze al geïntrigeerd.

Je gebruikt een AI chatbot om het publiek te helpen met vragen of ondersteuning te bieden. Maar ook voor het voeren van een gesprek. Hiermee verbeter je de klantenservice en bied je volgers of geïnteresseerden een persoonlijke ervaring.

Versterking van voice-activated search

Houd rekening met de manier waarop gebruikers op het internet. De meesten maken gebruik van een zoekmachine zoals Google, maar jongeren zoeken juist via social media naar producten of diensten.

Daarnaast heb je voice-activated search. Hierbij zoeken mensen middels spraakgestuurde zoekopdrachten. Bijvoorbeeld via een virtuele spraakassistent of slimme speakers. Optimaliseer je website en social media voor spraakgestuurde zoekopdrachten. In 2024 zal ruim 55% van de bevolking hier gebruik van maken.

De opkomst van social commerce

Social commerce is een trend die al enkele jaren aan de gang is, maar die in 2024 waarschijnlijk nog belangrijker wordt. Dit komt omdat steeds meer mensen online winkelen. Social media is een belangrijk platform om producten en diensten te promoten.

Het is niet zo dat je alleen maar je producten of diensten moet promoten. Ongeveer 80% van je content moet informatief of amuserend zijn. 20% van je content bestaat uit promotie van je merk, producten of diensten.

De groei van influencer marketing

Onderschat influencer marketing niet. Het is een effectieve en vaak goedkope manier om je doelgroep te bereiken. Maar ook om je merkbekendheid te vergroten. Het staat vast dat influencers in 2024 belangrijker worden. Dit komt omdat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie.

De toename van het gebruik van social media door bedrijven

Sommige ondernemers zien de noodzaak van social media niet in. Hiermee laat je kansen liggen. Steeds meer bedrijven gebruiken social media om hun producten en diensten te promoten, hun klantenservice te verbeteren en hun merkbekendheid te vergroten. In 2024 zullen bedrijven nóg meer gebruik maken van social media, aangezien ze weten dat dit een krachtig middel is om met hun doelgroep in contact te komen.

Tips voor het gebruik van social media trends in je marketing

Wil je jouw social mediastrategie optimaliseren? Met onderstaande tips lukt dit zeker. Kom je er niet uit of heb je ergens hulp bij nodig, neem dan gerust contact op.

Creëer video content: video is een krachtig middel om je boodschap over te brengen en je doelgroep te boeien. Zorg dat je video’s van hoge kwaliteit zijn en dat ze relevant zijn voor je doelgroep.

Gebruik live streaming: misschien een beetje onwennig, maar live streaming is een geweldige manier om je doelgroep te betrekken en een persoonlijke band op te bouwen. Gebruik live streaming voor evenementen, interviews en andere live-evenementen.

Creëer short-form content: Short-form content is gemakkelijk te consumeren en betrekt je doelgroep snel. Gebruik short-form content om tips, weetjes, humoristische video’s of andere korte berichten te delen.

Gebruik AR en VR: zet deze twee in om gebruikers een meer realistische en interactieve ervaring te bieden. Gebruik AR en VR om producten te bekijken, plaatsen te bezoeken of games te spelen.

Gebruik AI-powered chatbots: breid je kan klantenservice uit met AI-chatbots. Niet alleen goed voor de klantloyaliteit, ook bied je gebruikers een persoonlijke ervaring. Zegt dat voort, zegt dat voort.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven