Makelaarsteksten: scoren op Funda of makelaarswebsite

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Teksten voor makelaars, hiermee trek je de aandacht van woningzoekenden. In theorie lijkt dit heel eenvoudig maar in praktijk werken makelaarsteksten helaas anders. Potentiële woningkopers krijgen teveel aanbod voor hun neus. Zie met je makelaarstekst maar eens op te vallen tussen de anderen. Voorkom standaardfouten als:

“In een rustige woonwijk”
“landelijk gelegen”

En andere verkoopteksten die totaal niet aanslaan. Als moderne makelaar ga je ook voor moderne makelaarsteksten. Geschikt voor Funda, Jaap, Huislijn of natuurlijk de eigen website.

De komst van woningsites

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vroeger vond je het woningaanbod in de etalages van makelaars. Later kwamen de eerste makelaarswebsites. Sinds de komst van woningsites is er voor de makelaar veel veranderd. Woningeigenaren nemen de verkoop van de woning voor eigen rekening. Wanneer de verkoper hier toch een makelaar voor inschakelt dan is het belangrijk om met de beste makelaarsteksten te komen.

Dit heeft met het ruime aanbod aan koopwoningen te maken. Alleen al op Funda vind je meer dan 100.000 koopwoningen. 6 van de 10 woningzoekenden kijkt op Funda. Ook Jaap.nl is een grote woningsite waar meer dan 85.000 woningen te koop staan. Op Huislijn zijn ruim 2500 makelaars actief.

Huizenzoeker.nl is ook een interessante woningsite maar niet relevant voor makelaars. De makelaarsteksten die je op deze website tegenkomt zijn afkomstig van andere woningsites.

Goede makelaarsteksten schrijven

Een makelaarstekst schrijf je niet zomaar. Ten eerste is het belangrijk om de doelgroep te bepalen. Een woonboerderij inclusief paardenstallen trekt paardenliefhebbers aan. Terwijl een appartement boven een winkelcentrum weer interessant voor ouderen is. Datgene wat het belangrijkste voor de doelgroep is, dat komt vooraan in de makelaarstekst te staan: “grote woonboerderij met 6 paardenstallen” klinkt beter dan “boerderij met waterput”.

Makelaarsteksten zijn kort maar krachtig. De verkooptekst bestaat uit 200 tot 300 woorden. Gevolgd door 75 tot 100 woorden aan een omschrijving van de indeling. Het heeft geen zin om hele lappen tekst neer te zetten, potentiële kopers zijn hier niet in geïnteresseerd. Kom ‘to the point’ en laat zien wat je te bieden hebt. Dat zijn de beste makelaarsteksten.

Makelaarsteksten zonder taalfouten

Helaas kom je het binnen de makelaardij veel tegen: taalfouten. Bijvoorbeeld ‘op verassende locatie gelegen’. Verassend (met eenmaal de R) betekent in dit geval dat het in as is opgegaan. De woning zou dus in een afgebrand gebied liggen. Deze kwam ik ook tegen: ‘2 rojale slaapkamers’. Dat moet natuurlijk royale zijn.

Het probleem met taalfouten in de makelaarstekst is dat je niet serieus overkomt. Nu zal niet iedereen direct over taalfouten vallen maar je hebt van die mensen die hierop afhaken. Zonde want hierdoor staat de woning langer te koop. Tijd is geld, dat weet iedere makelaar of verkoper.

Let niet alleen op (veel gemaakte) taalfouten maar ook op typefouten. Je struikelt al snel over het toetsenbord. Het is al helemaal het geval wanneer je een makelaarstekst via de smartphone creëert. Het automatisch woordenboek op de smartphone maakt van typefoutjes soms de meest vreemde woorden.

Twijfel je trouwens of het typefout of typfout (zonder e) is? Het mag allebei!

Opbouw van makelaarsteksten

Hulp nodig bij het schrijven van makelaarsteksten? Hieronder vind je wat tips met betrekking tot de opbouw. Kom je er niet uit, schakel dan de professionele tekstschrijver in.

Stap 1: een goede kop

Het start allemaal met een goede kop. Vermijd lange kopteksten, kies voor een titel van 7 tot 15 woorden. Liever niet langer, dit maakt het alleen maar onleesbaar. In de kop vermeld je direct wat de woning zo uniek maakt.

Stap 2: de introductie (inleiding)

Een goede makelaarstekst volg je met een introductie van ongeveer 100 woorden. Beschrijf de belangrijkste kenmerken waaronder het type woning of pand (villa, rijtjeswoning, woonboerderij). Vergeet niet belangrijke zaken zoals parkeergelegenheid, tuin, de buurt (woonwijk of landelijk) en eventuele voorzieningen. Vooral dit laatste is voor sommige doelgroepen belangrijk, denk maar eens aan de aanwezigheid van een basisschool, park of winkelcentrum.

Stap 3: omschrijving van de woning

Na de introductie komt een omschrijving van de woning of het pand. Deze omschrijving is tussen de 100 en 200 woorden lang. In de omschrijving neem je de potentiële koper mee naar binnen. Het is alsof deze een rondleiding krijgt. Daarom start je ook met het beschrijven van de entree en de benedenverdieping. Hierna neem je de lezer mee naar boven. Maar je geeft hem ook een kijkje in de voor- en achtertuin. Vergeet hierbij zeker niet zaken als een garage of tuinhuisje te vermelden.

Stap 4: de kenmerken op een rij

Ondanks dat je in stap 2 de lezer al een rondleiding hebt gegeven, voeg je hieronder nog de kenmerken toe. Dit doe je door gebruik te maken van een lijstje. Dit ziet er ongeveer zo uit:

Kenmerken:

  • Oppervlakte: 360 m²
  • Inhoud woning: 750 m³
  • Energielabel: A
  • Aantal woonlagen: 2
  • Aantal slaapkamers: 3

Verzin zelf maar wat, zolang het maar een overzichtelijk lijstje wordt. Probeer hierbij naar bestaande makelaarsteksten te kijken. Wanneer iedereen dezelfde opmaak gebruikt maakt het dit voor bezoekers een stuk prettiger. Probeer de makelaarsteksten daarom aan te passen naar de website waarop deze komt te staan.

Dit moet je vooral niet doen

Gebruik nooit afkortingen in makelaarsteksten. Dus niet: “op mooie loc. app. met z.g.a.n. vloer”. Hier zou dus moeten staan: op mooie locatie appartement met zo goed als nieuwe vloer. Je ziet dat afkortingen niet prettig lezen. Voorkom ook te lange zinnen. Maak actief gebruik van punten en komma’s of kort te lange zinnen eventueel in.

Gebruik geen moeilijke woorden. Een waterput is niet pragmatisch maar nuttig. De woning ligt niet in een idyllische maar in een rustige buurt. Je snapt hem vast wel.

Makelaarsteksten die scoren

Bij makelaarsteksten is het niet zo belangrijk dat je bovenaan in zoekmachines staat. Maar wel dat je potentiële kopers nieuwsgierig maakt. Uiteindelijk komt die overtuiging: ze maken een afspraak voor een bezichtiging. Op dat punt weet je zeker dat de makelaarstekst werkt.

Geen tijd voor het schrijven van makelaarsteksten of loop je op een bepaald punt vast? Schakel dan een ervaren tekstschrijver in. Ontvang overtuigende en goed geschreven verkoopteksten voor de woningsite of makelaarssite. Zonder standaard uitspraken, hier zit tegenwoordig niemand op te wachten.

Het inschakelen van een professionele tekstschrijver is niet alleen geschikt voor makelaars, ook particulieren halen hier voordeel uit. Goed geschreven makelaarsteksten zorgen voor een snellere verkoop, dat is een feit.

Met makelaarsteksten toon je op een eerlijke en open manier wat de woning, het pand of het stuk grond te bieden heeft. Verkoopteksten overtuigen en benoemen alle belangrijke kenmerken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven