Hoe je de ideale H1-tag voor SEO creëert

Bijgewerkt: 29 september 2022

De H1-tag is onmisbaar wanneer het op SEO (zoekmachine optimalisatie) aankomt. Het is de titel van de tekst zoals die door Google gelezen wordt. Het hoeft niet direct dat deze titel in de organische zoekresultaten verschijnt, dit hangt weer van het instellen van de meta-title af.

Veel contentmarketeers of SEO specialisten weten dat de H1-tag bestaat. Maar velen weten niet hoe ze deze effectief moeten gebruiken. Gelukkig ben jij iemand die in de wereld van SEO duikt, en wil weten hoe alles exact werkt.

In dit artikel leg ik je uit hoe je de beste H1-tag voor SEO-doeleinden maakt.

Opbouw van de H1-tag

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat bezoekers op je website zien, is heel anders dan de achterkant waar jij aan werkt. De H1-tag is een stukje HTML-code. Het gaat hier om een programmeertaal om webpagina’s aan te maken. H1 is een codefragment dat met de webbrowser communiceert en vertelt hoe de titel moet worden getoond.

Feitelijk zijn er verschillende kop-tags. H1 is de titel-tag, elk cijfer dat hierboven ligt is de kop-tag. H2 wordt het vaakst gebruikt voor tussenkopjes, maar ook H3 is nog redelijk populair. De tags H4, H5 of H6 kom je veel minder vaak tegen.

Slechts eenmaal de titel-tag gebruiken

Je kunt op een webpagina meerdere keren gebruik maken van de H2-tag (tussenkop). Al doe je dat 10 keer op een en dezelfde pagina, dat maakt niets uit. Maar de titel-tag (H1) kan slechts eenmaal voorkomen. Deze staat altijd bovenaan de tekst. Je kunt hem dus niet halverwege of onderaan plaatsen.

Wanneer je gebruik maakt van een CMS zoals WordPress of Joomla, dan zet het systeem de titel automatisch om in een H1-tag. Bij andere systemen of wanneer je de website in code schrijft, moet je deze tag zelf toevoegen.

H1 als rankingfactor

Er is veel twijfel rondom titel-tags, want tellen ze nu wel of niet als rankingfactor mee? Marketeers met te weinig kennis of webmasters met een slecht scorende website zullen je vertellen dat dit geen rankingfactor is. Maar de waarheid is heel anders.

In een onderzoek* dat Moz heeft uitgevoerd is gebleken dat titeltags wel degelijk een rankingfactor zijn. Dat was vroeger het geval, is het nu en dat zal ook in de toekomst zo blijven. Je hebt dus een goede H1-tag nodig om zichtbaar te zijn in de organische zoekresultaten.

Ik heb dit zelf in de praktijk ondervonden. Mijn blogs scoorden eerst redelijk goed in de organische zoekresultaten. Toen ik een aantal title-tags veranderde, en ze zeggen dat je dit eigenlijk nooit moet doen, stegen de posities van deze blogs. Sommige blogs stonden voorheen op pagina drie in de organische zoekresultaten. Na aanpassing van de titel kwamen ze op de eerste pagina terecht.

Nu wil ik niet zeggen dat je al je title-tags moet aanpassen, want dit kan ook nadelig uitpakken. Feitelijk zou je direct in het begin een geweldige titel moeten verzinnen, en die de rest van je leven laten staan. Daarom help ik je met het maken van de beste H1-tags.

Het onderwerp van de pagina staat in de titel-tag

Je moet je bezoekers niet misleiden. Het gaat er immers om dat je website een goede gebruikservaring heeft. Daarom bestaat de H1-tag uit een hele korte samenvatting van de webpagina. De bezoeker moet aan de titel zien wat hij kan verwachten.

In veel gevallen zal de H1-tag dan ook de titel van je blogpost of artikel zijn. Maar het kan ook dat je een meta-title instelt, die wat anders is dan de H1-tag. Weet je niet wat het verschil is tussen deze twee? De H1-tag geeft zoekmachines een korte omschrijving van de pagina. Terwijl de meta-title de titel is zoals je wil dat Google hem in de organische zoekresultaten toont.

Nooit teveel maar zeker ook niet te weinig tekens

Wanneer je alleen gebruik maakt van de H1-tag, dus geen meta-title, dan moet je goed op het aantal tekens letten. Een te lange H1-titel zorgt ervoor dat deze in de organische zoekresultaten wordt afgebroken. Maar wanneer hij te kort is dan geef je te weinig informatie.

Het is aan te raden om de titel tussen de 20 en 75 tekens te houden. Wil je dat je bedrijfsnaam of websitenaam ook in de titel zichtbaar is, dan moet je de H1-tag onder de 40 tekens houden. Ga nooit onder de 20 tekens, want het kan dan overkomen alsof je geen moeite voor je bezoekers doet.

Probeer je in te denken hoe een gebruiker binnen Google zoekt

Je loopt met een vraag rond, voert een discussie of je moet belangrijke informatie hebben. De meest logische keuze is het gebruik van zoekmachine Google, dat antwoord heeft op alle vragen. Google moet bepalen welke webpagina’s het beste aansluiten bij een zoekopdracht. De beste zoekresultaten verschijnen bovenaan. Die hebben ook het meeste kans om zoekverkeer aan te trekken.

Je wil natuurlijk bovenaan in de organische zoekresultaten staan. Dit begint met het schrijven van geweldige inhoud, maar ook het bedenken van een goede H1 title. Probeer in te denken hoe gebruikers een zoekopdracht invoeren. Het is goed om je titel-tag hierop af te stemmen.

Ik had bijvoorbeeld het idee dat mensen soms zoeken op “beste SEO tekstschrijver” (en na onderzoek bleek dit echt zo te zijn). Dus nam ik deze zoekterm in de H1-titel op. Kijk maar eens hoe ik hierna voor deze zoekopdracht positie 1 in Google in beslag nam. Ik hoef het alleen nog maar op te nemen tegen een aantal adverteerders.

Doe eerst onderzoek naar de meest gebruikte zoektermen, schrijf hier inhoud voor en stem de titel op de inhoud af. Maar nog belangrijker: geef je bezoekers waar ze voor komen.

*Bron: moz.com/learn/seo/on-page-factors


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven