Een compleet SEO traject en waarom je dit niet hoeft te volgen

SEO is de bom. Zonder zoekmachineoptimalisatie kom je niet hoger in Google. Misschien voer je onbewust wat SEO-handelingen uit en sta je hierdoor hoger dan je concurrenten. Maar wanneer je het echt goed aan wil pakken dan volg je een compleet SEO-traject.

Dat is tenminste wat online marketeers je vertellen. De waarheid is dat je helemaal geen SEO-traject hoeft af te lopen om toch succesvol te zijn. Pik de beste onderdelen eruit en bespaar een hoop geld.

Mijn uitleg omtrent SEO trajecten

Je hebt een geweldige website maar hij scoort niet goed in Google. Om eerlijk te zijn vallen de bezoekersaantallen je vies tegen, je had echt wel meer verwacht. Dan komt het woord SEO ineens voorbij. Zoekmachineoptimalisatie, dat klinkt als muziek in de oren.

Dat klopt ook wel want met SEO is het mogelijk om hoger in Google te scoren. Dus ga je op zoek naar een expert die je hierbij kan helpen. Hij zet je op een SEO-traject, dit bestaat uit:

  • Analyse van de website
  • Zoektermenonderzoek
  • Technische optimalisatie
  • Content toevoegen
  • Content optimaliseren
  • Meta descriptions
  • Linkbuilding
  • Google Mijn Bedrijf profiel
  • Maandelijkse rapportages

Totaalprijs: heel veel! Maandelijks kom je uit op een bedrag dat ergens tussen de € 200 ligt (een studentje die erbij klust) tot meer dan € 1500 per maand. Lees het goed: PER MAAND.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom een SEO traject de grootste onzin is

Je wordt gevraagd maar eerder nog ongevraagd op een SEO-traject gezet. Dat is net een rijdende trein: zit je er eenmaal op dan durf je er niet meer vanaf te springen. Menig ondernemer of webmaster heeft het wel geprobeerd, maar kreeg dan een hoge rekening gepresenteerd. Want een tussenstation is er niet. Je zit aan het gehele traject vast en moet dit noodgedwongen uitzitten.

Een dergelijk SEO-traject duurt tussen de 3 en 12 maanden. De meeste online marketeers houden een traject van 3 of 6 maanden aan. Maar dat kan dus ook langer zijn.

Feitelijk is een SEO traject onzin. Veel websites hebben een goede basis. Het is dan helemaal niet nodig om voor technische optimalisatie te gaan, meta descriptions toe te voegen of een Google Mijn Bedrijf profiel bij te houden. Daarnaast hebben veel ondernemers niet zoveel aan een maandelijkse rapportage. Die rapportages zijn momentopnamen en het zegt weinig over de toekomst van je website.

Van nulmeting naar doelstelling

Bespaar kosten door niet gelijk op een SEO-traject te springen. Het begint allemaal met een nulmeting. Eerst bekijken we of je website goed in Google scoort. Op welke zoektermen doet je website het goed, en welke concurrenten heb je?

Daarna kijken we naar de zoektermen waarop concurrenten scoren. Het is misschien flauw om bij je concurrent te gluren, maar het helpt wel om jouw website te verbeteren. Je wil immers hoger dan je concurrent staan.

Meestal zit het fout met de content op je website. Die sluit niet aan bij belangrijke zoekopdrachten, bevat foutieve informatie of is gewoon saai. Er zijn verschillende oorzaken waarom content weinig doet. Eén ding is wel duidelijk: content is een krachtig middel om een website hoger te laten scoren.

Uiteindelijk werken we naar de doelstelling toe, en dat is een hogere positie in de organische zoekresultaten. Dat hoeft niet alleen middels content te gebeuren, want er zijn misschien andere onderdelen die om een aanpassing vragen.

Linkbuilding? Liever niet, Google wordt hier boos van

Je wil Google niet als je vijand hebben. Gebeurt dit wel dan zal je website in de zoekresultaten wegzakken. In het ergste geval verdwijnt deze helemaal. Je moet het wel erg bont maken om Google tegen je te krijgen, vaak gebeurt dit door slechte of verboden SEO technieken.

Een van die SEO technieken die nadelig uit kunnen pakken is linkbuilding. Dit is het kunstmatig verzamelen van backlinks. Veel SEO bedrijven bieden dit als dienst aan, maar dit zou eigenlijk niet moeten. Ze betalen namelijk voor de backlinks, waarbij andere websites of bloggers worden beloond middels geld of een linkruil.

Deze techniek kan Google heel kwaad maken. Dit is niet hoe het internet zou moeten werken! Webpagina’s moeten op een natuurlijke en eerlijke manier aan elkaar verbonden zijn. Linkbuilding doe je dus liever niet. Gastbloggen is ook een vorm van linkbuilding en kan wel, mits duidelijk is dat je niet voor backlinks betaalt. Of de website moet er de markering ‘gesponsorde content’ bijzetten, dan mag het weer wel.

Heel verwarrend allemaal, maar gelukkig weten wij hoe het werkt. Voel je dus niet bezwaard om contact op te nemen en je vragen te stellen. Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. En ja, heel soms geven we een dom antwoord want we zijn tenslotte ook niet alleswetend.

Technisch optimaliseren van de website

Mogelijk wordt een webpagina te langzaam geladen, dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld de lengte van de tekst, verschillende scripts of te grote afbeeldingen. Maar het kan ook simpelweg aan het hosting bedrijf liggen.

Meestal is een trage laadtijd te verhelpen middels technische optimalisatie. Die optimalisatie is ook nodig wanneer je de gebruikservaring op je website wil verbeteren.

Analyseren en een conclusie trekken

Net als het feit dat een compleet SEO-traject onzin is, is het ook onzin om dit maand in maand uit toe te passen. Het belangrijkste blijft om regelmatig content te plaatsen. Maar technische optimalisatie of een paar aanpassingen hoef je echt niet elke maand te doen. Dat kan ook eenmaal per kwartaal en voor de kleine websites eenmaal per jaar.

Analyseer de website nadat je content hebt toegevoegd en verbeteringen hebt doorgevoerd. Misschien zie je dat de website plots meer verkeer trekt, dan weet je dat het allemaal goed gaat. Blijven bezoekers nog steeds weg, dan is het zaak om wat dieper te kijken en mogelijk een andere weg in te slaan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.