Bloggen op LinkedIn: de zin en onzin hiervan

Bloggen op LinkedIn, steeds meer ondernemers doen het. LinkedIn in is hét zakelijk netwerk waar je jouw bedrijfsinformatie en zakelijke achtergronden deelt. Sinds 2015 heb je de mogelijkheid om blogs op dit netwerk te plaatsen. Zo moeilijk is dat niet: het lijkt op bloggen voor je eigen website. Wat is nu eigenlijk de zin en onzin van bloggen op LinkedIn?

LinkedIn in het kort

Ben je nog niet bekend met LinkedIn? Dit is een online zakelijk netwerk en wereldwijd actief. LinkedIn brengt professionals bij elkaar en is dan ook vooral bedoeld voor het vinden van potentiële partners, klanten, een baan of freelance werk. Let op: LinkedIn is niet te vergelijken met Facebook, Instagram of Pinterest. Het is dus niet de bedoeling dat je vakantiekiekjes of foto’s van je huisdier op LinkedIn deelt.

Dit platform is gratis in gebruik. Wanneer je echter meer mogelijkheden wil dan kies je voor de betaalde versie.

Bloggen op LinkedIn, waarom zou je dat doen?

Je blogt al op je eigen website en soms plaats je een gastblog bij een van je partners. Waarom zou je dan ook nog eens bloggen op LinkedIn? Ten eerste omdat steeds meer mensen het doen en je dus niet achter kunt blijven. Het is alsof iedereen een smartphone heeft en jij nog met je oude gsm inclusief uitschuifbare antenne rondloopt. Been there, done that.

De tweede reden is dat je door te bloggen op LinkedIn jezelf in de picture zet. Je vergroot je zichtbaarheid en kunt gelijk laten zien wat je in huis hebt.

Voordelen van bloggen op LinkedIn

Een blog delen op LinkedIn, dat moet toch wel nuttig zijn? Wel wanneer je het goed aanpakt. Maar wanneer je het verkloot verpest dan is het een hoop weggegooide energie. Hieronder vind je een aantal voordelen van bloggen op LinkedIn.

Voordeel 1: je expertise delen

LinkedIn is bedoeld om in contact te komen met potentiële opdrachtgevers, klanten of werkgevers. Hierbij is het wel belangrijk om te laten zien dat jij het helemaal bent. Je zult die potentiële opdrachtgevers of werkgever dus nog even moeten overtuigen. Bloggen op LinkedIn helpt je hierbij: je deelt je expertise.

Wie regelmatig blogt en hierbij waardevolle tips of informatie deelt stijgt al snel in aanzien. Voordat je het weet groeit je aantal volgers en weten opdrachtgevers of klanten je uiteindelijk te vinden.

Voordeel 2: je netwerk groeit

Netwerken hoeft tegenwoordig niet meer staand in een zaaltje met een kop koffie en je hand: dat doe je gewoon online. Het voordeel van bloggen op LinkedIn is dat je netwerk groeit zonder dat je anderen actief benadert. Een groter netwerk komt vroeg of laat goed van pas, bijvoorbeeld voor een samenwerking of om je product of dienst aan de man te brengen.

Voordeel 3: beter vindbaar in zoekmachines

Het is een feit: goede SEO teksten op je website vergroten je online vindbaarheid. Maar wist je dat bloggen op LinkedIn hieraan meehelpt? Google indexeert namelijk de blogs op dit zakelijk netwerk waardoor je sneller in de zoekresultaten verschijnt. Mochten jouw klanten of opdrachtgevers je niet via je website vinden dan komen ze misschien wel via LinkedIn binnen.

Let er overigens wel op dat je geen blogpost van je website ook op LinkedIn doorplaatst. Dit zien zoekmachines als duplicate content en kan negatief doorwerken.

Voordeel 4: het is makkelijk

Schrijf je blogs voor je website, dan is het net zo makkelijk om een artikel op LinkedIn te plaatsen. Een kind kan de was doen. Om problemen te voorkomen is het altijd beter om vooraf je artikel in een Word document op te maken en hierna pas naar LinkedIn te kopiëren.

Nadelen van bloggen op LinkedIn

“Tegenover ieder voordeel staat een nadeel”. Die is niet van Cruijff of van Hanegem maar van mezelf. Een blog op LinkedIn maken heeft namelijk ook wel nadelen. Nou vooruit, hier komen ze dan.

Nadeel 1: het bereik neemt af

Helaas maar waar, het bereik op LinkedIn neemt steeds weer af. In de periode 2019 – 2020 is het gemiddeld bereik met 20% tot 45% afgenomen. Dit betekent dat bedrijven steeds minder volgers en geïnteresseerden bereiken. Terwijl het bereik via zoekmachines juist toeneemt.

Wil je met je blog echt een flink aantal mensen op LinkedIn bereiken dan ontkom je er bijna niet aan om hiervoor te betalen. Dit brengt natuurlijk scheve concurrentie met zich mee, maar het is niet anders.

Nadeel 2: het kost veel tijd

Bloggen kost veel tijd, of dit nu voor de eigen website of voor LinkedIn is. Maar wanneer je beiden doet dan ben je ook dubbele tijd kwijt. Het is namelijk niet aan te raden om een blogpost zowel op je website als LinkedIn te plaatsen: dit komt op duplicaten content neer. Ondernemers met weinig tijd kunnen beter voor bloggen op de eigen website kiezen, dit heeft uiteindelijk meer resultaat.

Nadeel 3: een slechte blog verliest aan geloofwaardigheid

Je hebt goede blogs en slechte blogs. Een slechte LinkedIn blog kenmerkt zich door onjuiste feiten, veel taalfouten, een slechte titel en het ontbreken van een afbeelding. Ook de hele opbouw van een blog is bepalend of deze goed of slecht is. Met een slechte blog verlies je aan geloofwaardigheid: je komt onprofessioneel over. Wie regelmatig slechte blogs plaatst kan het netwerken via LinkedIn wel vergeten.

Blog voor LinkedIn laten schrijven

Steeds meer bedrijven huren een professionele tekstschrijver in. Niet alleen voor content voor de (bedrijfs)website maar ook voor blogs voor LinkedIn. Een blog voor LinkedIn laten schrijven? Vermeld dit er altijd duidelijk bij: de doelgroep op LinkedIn kan namelijk heel anders zijn dan de doelgroep op de website.

Het laten schrijven van een artikel voor LinkedIn is niet duurder of goedkoper dan wanneer je voor een tekst voor de website gaat. Het is vooral belangrijk dat je investering ook écht iets oplevert. Vraag daarom vrijblijvend naar de kosten of de werkwijze.