Wat is LinkedIn? Uitleg over het zakelijk netwerk

LinkedIn is een sociaal netwerk dat zich richt op de zakelijke markt. Het is niet alleen bedoeld om werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen, maar ook voor het opbouwen van een zakelijk netwerk. Dit sociaal netwerk werkt op pc, tablet en smartphone. Voor deze laatste is een speciale app verkrijgbaar voor Android en iOS.

Geschiedenis van LinkedIn

Op 5 mei 2003 werd de website linkedin.com gelanceerd door een vijftal heren. Dit waren Reid Hofman, Allen Blue, Eric Ly, Jean-Luc Vaillant en Konstatin Guericke. Het waren deze vakmensen die onder leiding van oprichter Reid Hofman in korte tijd LinkedIn hebben ontwikkeld.

De website zag er toen minder professioneel uit dan tegenwoordig. Gedurende de eerste 4 jaar had LinkedIn hetzelfde uiterlijk, dit werd na 2007 grondig aangepast. Vanaf toen was het ook mogelijk om foto’s toe te voegen, iets dat eerder niet tot de mogelijkheden behoorde.

In 2011 ging het zakelijk social network naar de beurs. Hiermee wist het bedrijf 353 miljoen dollar op te halen.

In het jaar 2012 werd Slideshare overgenomen door LinkedIn. Slideshare is een professioneel platform, waarbij presentaties eenvoudig worden gedeeld.

LinkedIn is in 2016 verkocht aan Microsoft. Hiermee ging een bedrag van ruim 26,2 miljard dollar gemoeid.

Wie is Jeff Weiner?

Voor veel mensen is Jeff Weiner het gezicht van LinkedIn. Toch zat Weiner er niet vanaf het begin bij. In 2009 ging hij aan de slag als CEO van LinkedIn.

Wat kun je doen met LinkedIn?

Tot 2013 was het voor LinkedIn gebruikers mogelijk om elkaar vragen te stellen. Deze service is in 2013 verwijderd. Tegenwoordig is het alleen mogelijk om iemand via de tijdlijn of een privébericht te benaderen.

Wat kun je doen met LinkedIn? Het belangrijkste doel is het opzetten van een zakelijk netwerk. Dit netwerk bestaat uit werkrelaties, directe contacten en een uitbreiding via 1e– of 2e lijns netwerk. LinkedIn wordt gebruikt voor het werven van personeel, zoeken van een baan of het doen van aanbevelingen. Dit social network wordt veel gebruikt om werkgevers en potentiële werknemers bij elkaar te brengen.

Wat kun je nog meer doen met LinkedIn? Het is mogelijk om mee te doen aan peilingen. Daarnaast beschikt LinkedIn over groepen, waar iemand zich bij kan aansluiten.

Waarom LinkedIn gebruiken?

Veel mensen sluiten zich aan bij dit sociaal netwerk zonder hier daadwerkelijk iets mee te doen.  LinkedIn is vooral interessant voor werkzoekenden, zzp-ers en bedrijven. Mensen die niet actief op zoek zijn naar ander werk of een zakelijk netwerk, hebben niet veel aan LinkedIn. Op de vraag “waarom LinkedIn gebruiken” kan dan ook gezegd worden: omdat het bedrijven onderling én bedrijven en werknemers met elkaar in contact brengt.

Wat is het verschil tussen Facebook, Twitter en LinkedIn?

Alle drie zijn het sociale netwerken. Toch hebben ze allemaal een ander doel. LinkedIn wordt voornamelijk door bedrijven en werkzoekenden gebruikt. Op Facebook zijn mensen van alle leeftijden te vinden, zolang deze (officieel) ouder zijn dan 13 jaar. Facebook wordt gebruikt om privéfoto’s en uitingen te delen. Daarnaast is er Facebook voor bedrijven, die gevolgd kunnen worden door Facebook gebruikers.

Facebook is niet bedoeld voor het opzetten van een zakelijk netwerk, wel om een netwerk van sociale contacten te maken. Twitter werkt op dezelfde manier als Facebook. Het verschil tussen beiden is dat Twitter met korte berichten werkt. Veel bedrijven hebben zowel een Twitter- als Facebookpagina.

Wat is LinkedIn voor bedrijven?

Op zoek naar het antwoord op de vraag: wat is LinkedIn voor bedrijven? Bedrijven die op zoek zijn naar personeel vinden deze vaak via LinkedIn. Dit gratis sociale netwerk richt zich op professionals. Vrijwel alle bedrijven zijn aangesloten bij LinkedIn. Mensen die op zoek zijn naar meer informatie over een bedrijf zoeken deze niet alleen via de bedrijfswebsite maar zeker ook op LinkedIn.

Bedrijven blijven dankzij dit social network goed op de hoogte over ontwikkelingen in het eigen vakgebied. Daarnaast vinden vooral zzp-ers werkgerelateerde uitdagingen via LinkedIn. Op zoek naar personeel? De website biedt de mogelijkheid tot het plaatsen van een vacature.

Het plaatsen van een vacature is zeer eenvoudig. Via de homepage klikt het bedrijf op het pictogram vacatures en vervolgens op vacature plaatsen. Bedrijven kunnen een abonnement op recruiter nemen. Een recruiter account geeft onbeperkt toegang tot het gehele LinkedIn netwerk. Een abonnement op recruiter geeft ook meer mogelijkheden met betrekking tot het plaatsen van een vacature.

Aan vacature plaatsing zijn kosten verbonden. Deze kosten worden bepaald door het instellen van een dagelijks gemiddeld budget. Hoeveel er uiteindelijk betaald wordt, hangt af van het aantal vacature weergaven. Per klik op een vacature wordt er een bepaald bedrag in rekening gebracht.

Hoe werkt LinkedIn PDF?

Deze vraag kreeg ik via social media: ‘Hoe werkt LinkedIn PDF?” Het is mogelijk om aan LinkedIn een pdf toe te voegen. Op het internet vind je diverse gratis handleidingen. Deze download je in pdf-formaat en gemakkelijk leesbaar. Deze handleiding is ook wel te vinden onder LinkedIn voor Dummy’s pdf.

Nadelen LinkedIn

Zijn er ook nadelen aan het gebruik van LinkedIn? Natuurlijk, ieder voordeel heeft zijn nadeel. LinkedIn werkt toch net even wat anders dan sociale netwerksites als Facebook, Twitter en Instagram. Een goed profiel maakt of breekt de betrouwbaarheid hiervan. Dit begint met een goede profielfoto, bij voorkeur in nette kleding. Vakantiefoto’s of oude foto’s, daar zit niemand bij een zakelijk netwerk op te wachten.

De kopregel of headline is enorm belangrijk. Het gaat hierbij vooral om een pakkende functietitel. Het invullen van het profiel kan soms moeilijk zijn, daarom haken velen halverwege af.

Wie op zoek is naar oude klasgenoten of een nieuwe relatie zoekt, heeft niks te zoeken op LinkedIn. Ook hier vergissen veel mensen zich in.

Wie eens goed rondkijkt op LinkedIn merkt dat veel profielen half zijn ingevuld of geen profielfoto hebben. Er zijn dan ook veel inactieve accounts, wat het geheel wat minder mooi maakt. Sinds 2014 zijn de status updates van gebruikers verdwenen. Hiervoor in de plaats zijn long posts geïmplanteerd.

LinkedIn spam

De dienst staat bekend om de vele reclames en spam. Regelmatig verschijnt er een gesponsord bericht in het overzicht. Daarnaast kleeft er nog een nadeel aan deze social network site. Het gebruik hiervan is gratis, wie echter contact wil leggen met vreemden moet hiervoor een betaald account nemen. Gebeurt dit niet, dan is het ook niet mogelijk om een privé bericht naar deze persoon te versturen.

Dit is wel te omzeilen door iemand een netwerk connectie verzoek te sturen. Met dit verzoek kun je een bericht meesturen.

Met dit artikel is de vraag “wat is LinkedIn” beantwoord. Toch nog opmerkingen of vragen, bijvoorbeeld over een van de diensten van Bianca Walraven? Laat het weten.