SERP: Search Engine Results Page

SERP, dat kun je toch eten? Nee hoor, SERP staat voor Search Engine Results Page. Het is het zoekmachineresultaat van een webpagina. Je noemt het ook wel de resultatenpagina van een zoekmachine, datgene wat zichtbaar is na het invoeren van een zoekopdracht.

Voor website-eigenaren of bedrijven is het heel belangrijk om de SERP te kennen: hoe goed scoort een pagina binnen de organische zoekresultaten en wie zijn de concurrenten?

Uitleg over SERP

Wanneer je iets in Google intypt (een zoekopdracht) krijg je altijd een pagina met resultaten te zien. Dit wordt de SERP genoemd: Search Engine Results Page. Opvallend is dat advertenties bovenaan staan, gevolgd door 10 organische zoekresultaten.

Naast de 10 organische zoekresultaten (per pagina) heb je ook nog positie nul oftewel de featured snippet. Dit wordt ook wel de voorvertoning van een pagina genoemd. In principe bestaat een pagina met zoekresultaten dus uit 2-4 advertenties, soms een featured snippet en 10 organische zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SERP & SEO

Wat hebben SERP en SEO met elkaar te maken? SEO oftewel zoekmachine optimalisatie zijn alle handelingen om hoger in Google te komen. Hierbij is het belangrijk om de voortgang bij te houden. De SERP checken vormt hier een belangrijk onderdeel van. Door regelmatig naar de SERP te kijken ontdek je of de SEO inspanningen ook zin hebben.

Bij het checken van de SERP kijk je altijd naar de gratis organische resultaten, niet naar de betaalde zoekresultaten (advertenties).

Juist die betaalde zoekresultaten kunnen een nummer één positie in Google tot onder de vouw drukken. Dit betekent dat mensen moeten scrollen voordat het eerste organische zoekresultaat zichtbaar is.

Zoekopdrachten zonder klikken

Helaas maar waar, er komen steeds vaker zoekopdrachten zonder klikken voor. Dit heeft alles te maken met de featured snippet oftewel positie nul in Google. Hierbij toont Google een stukje tekst uit een webpagina. Dit is een kader dat boven de organische zoekresultaten staat. Binnen dit kader krijgt de bezoeker direct antwoord op zijn vraag.

Voordeel van featured snippets is dat mensen niet verder hoeven te zoeken. Nadeel is dat dit zoekopdrachten zonder klikken oplevert. Mensen hoeven immers niet meer de website zelf te bezoeken.

Toch kan een positie nul in Google wel iets opleveren, namelijk naamsbekendheid of merkbekendheid. Wanneer een website met verschillende zoekresultaten op positie nul verschijnt blijft de naam beter hangen, het principe van herhaling. Mocht de zoeker vroeg of laat behoefte hebben aan het bijbehorende product of de dienst dan komt die naam direct in het geheugen naar boven.

SERP checken: zo doe je dat

Zelf de SERP checken? Hier zijn verschillende methoden voor. Allereerst zelf in Google zoeken, maar gebruik dan wel de incognito modus. Zo weet je zeker dat de zoekresultaten niet beïnvloed zijn door eerder bezochte webpagina’s.

Voer een zoekopdracht in Google in en bekijk de SERP oftewel de pagina die tevoorschijn komt. Staat je website op de eerste pagina van Google, dan heb je zeker wel een goede positie te pakken.

SERP tool gebruiken

Het probleem met bovenstaande methode is dat de SERP checken veel tijd kost. Wanneer je webpagina niet op de eerste pagina staat moet je ook nog eens flink scrollen en doorklikken. Om de SERP te checken kun je ook gebruik maken van een SERP tool. Dit is een praktisch hulpmiddel waarmee je bekijkt op welke posities je webpagina’s staan.

De SERP tool gebruik je door de URL van de website in te voeren en zoekwoorden of zoektermen in te vullen. Vervolgens bekijkt de SERP tool hoe de betreffende website op deze zoektermen scoort. Staat er bijvoorbeeld voor de zoekterm “kanarie” het getal 43 dan betekent dit dat we website op positie 43 staat met de zoekterm kanarie.

Ook doen: de SERP van concurrenten checken. Zo weet je direct of je het beter of slechter dan je concurrenten doet en waar de verbeterpunten liggen.

SERP preview tool

Naast de SERP checken heb je ook nog de SERP preview tool. Praktisch wanneer je een nieuwe website of webpagina maakt. Met de SERP preview tool krijg je een voorvertoning van hoe een website in de organische zoekresultaten getoond wordt. Houd er rekening mee dat het een voorvertoning is, Google bepaalt uiteindelijk hoe het er echt uit komt te zien.

De beste SERP tools

Welke SERP tool is een echte aanrader? Hieronder een aantal SERP tools die je zeker eens moet uitproberen.

Mangools: een SERP tool waarmee je bekijkt hoe een nieuwe pagina in de organische zoekresultaten eruit kan komen te zien. Niet bedoeld om de positie in de organische zoekresultaten te checken.

Serprobot: een gratis Google SERP Checker waarmee je posities in zoekmachines controleert. Je bekijkt ook gelijk concurrerende websites.

Ahrefs SERP Checker: analyseer de top 10 posities voor een ingevoerde zoekterm.

Hoger in Google scoren

Je SERP checken is allemaal leuk en aardig, maar je hebt er niet veel aan wanneer je niks aan SEO voldoet. Hoger in Google scoren, dat is de boodschap. Een hoge positie in Google levert namelijk meer websitebezoekers op. Goed geschreven teksten leiden tot een hogere conversie en een zichtbaar hogere omzet.

In hoeverre moet je SEO toepassen? Voor zoekmachines is het heel belangrijk dat websites goede, relevante en kwalitatieve content delen. Richt je dan ook op de inhoud van de website. Soms heb je hier hulp bij nodig, een SEO tekstschrijver met de nodige ervaring kan je hierbij van dienst zijn.

Als SEO tekstschrijver doe ik niets anders dan websites naar een betere positie in de organische zoekresultaten helpen. Middels de beste SEO teksten scoren websites zichtbaar beter in de SERP. Klinkt dit als muziek in de oren? Bedenk dat SEO iets is voor mensen met een lange adem. Heb je die, dan versla je met gemak je gelijkwaardige concurrent.

Verbeter je SERP, vraag direct meer informatie aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.