De beste SEO tips voor een hogere positie in Google

Bijgewerkt: 12 januari 2023

Daar komen ze weer hoor, de beste SEO tips voor een hogere ranking. Het zoveelste standaard artikeltje? Nee, al jarenlang pak ik SEO heel anders aan dan vakgenoten. Vandaag zie je 13 belangrijke SEO tips die je helpen aan een hogere positie in Google.

1. Zoekwoorden toevoegen

Misschien is dit een tip die je al ontelbare keren gehoord hebt. Toch herhaal ik hem graag want sommige marketeers zijn van mening dat je geen zoekwoorden moet gebruiken. Nou sorry maar ze werken nog steeds. Hoe kan Google anders begrijpen waar de inhoud over gaat en op welke zoekterm je wil ranken?

2. Een goede positie van de zoekwoorden

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Heb je de zoekwoorden bepaald? Dan moet je hier een goede positie voor vinden. Het zoekwoord moet toch zeker in de titel van de pagina voorkomen. Zo is voor iedereen duidelijk waar het artikel over gaat. Het geeft je ook meer zekerheid om op deze zoekterm straks hoog te scoren.

Voeg de zoekterm ook in de eerste alinea toe. Zorg dat het in de eerste 100 woorden van het artikel of de tekst staat.

3. De pagina URL

Denk even goed over de URL van de webpagina na. Bij voorkeur staat de zoekterm in de URL verwerkt. Verder mag de URL niet te lang zijn want dan wordt hij afgekapt. Overigens is dat afkappen niet van invloed op je ranking.

Voorkom dat de pagina URL te kort is. Eigenlijk moet de URL een beetje beschrijvend zijn en daar heb je toch wel een aantal woorden voor nodig.

Voorkom dat alles aan elkaar staat geschreven. Gebruik tussen woorden een koppelteken (-).

  • Niet zo: www.biancawalraven.nl/seotipsvoordummies
  • Maar zo: www.biancawalraven.nl/seo-tips-voor-dummies

4.Ppogosticking is slecht voor je website

Je hoort in Nederland niet zoveel over pogosticking. Misschien zijn marketeers hier helemaal niet bekend mee. Het is het fenomeen dat iemand vanuit de zoekresultaten naar je webpagina doorklikt en vervolgens weer terug naar de zoekresultaten. Eigenlijk als een pingpongbal.

Waarom is dit slecht voor je site? Wanneer je weer terug bij de zoekresultaten uitkomt dan denkt Google dat je niet tevreden was over de inhoud van de website. Wanneer dit te vaak gebeurt dan wordt je webpagina slechter beoordeeld.

5. Nee, je kunt pogosticking niet beïnvloeden

Ik hoor je al denken: dan pas ik pogosticking op de website van een concurrent toe zodat deze in rankings daalt. Helaas werkt dit niet zo want Google kijkt wie op de zoekresultaten klikt en weer terugklikt. Je IP-adres hangt hieraan vast. Maar ook het apparaat, je browser en nog veel meer.

Google stelt van elke gebruiker een profiel op en het ziet echt wel wie je bent. Bespaar je deze moeite om concurrenten weg te krijgen en richt je op de beste SEO-tips die ik met je deel. Het is veel leuker om op een eerlijke manier een hoge positie te krijgen. Dan houd je die positie ook veel langer vast.

6. Zorg dat bezoekers doorklikken naar een andere pagina

Wil je pogo sticking voorkomen dan is het belangrijk dat de bezoeker doorklikt naar een andere pagina binnen je website. Hiermee voorkom je dat hij teruggaat naar de zoekresultaten. Zorg dus dat de inhoud relevant en interessant is. Geef via linkjes wat suggesties van andere artikelen weer. Of laat zien waar de bezoeker prijzen kan bekijken of zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

7. Makkelijk te lezen inhoud

Schrijf altijd blogs, teksten en artikelen die makkelijk te lezen zijn. Eigenlijk zou je alles in Jip en Janneke taal moeten schrijven. Dit is een schrijftaal die iedereen begrijpt, of iemand nu hoog- of laag opgeleid is.

Door goed en vermakelijk te schrijven brengen mensen meer tijd op je website door. Allereerst voorkomt het dat ze terug naar de zoekresultaten gaan. Maar het is ook goed voor de bezoektijd op je site. Een lange bezoektijd is voor Google het signaal dat je toch wel interessante en waardevolle inhoud deelt.

8. Werk met lijstjes

Mensen vinden het makkelijker wanneer je iets in een overzichtelijk lijstje plaatst. Bijvoorbeeld een stappenplan om een kraan te repareren. Of specificaties van een smartphone. Maar bijvoorbeeld ook data of bedragen.

Lijstjes zijn gebruiksvriendelijk want mensen kunnen ze makkelijker scannen en lezen. Het gaat op je website altijd om een hoge gebruikerservaring, dus maak zeker gebruik van deze belangrijke SEO tip. Hiermee verhoog je je positie in Google.

9. Verwijder pagina’s die niets opleveren

Sommige pagina’s trekken totaal geen verkeer aan. Dit worden ook wel de dode- of de zombiepagina’s genoemd. Ze zijn er wel maar ze doen helemaal niks. Misschien vind je het zonde om deze pagina’s te verwijderen want je hebt er veel tijd of geld ingestoken. Toch is het goed om dit te doen.

Het effect is dat het verkeer met wel 30% toe kan nemen. Dit leidt ook tot hogere inkomsten. Maar wat moet je met die verwijderde pagina’s doen? Kijk of je de inhoud op een andere manier kunt gebruiken. Voeg bijvoorbeeld meerdere teksten samen tot een geweldig nieuw artikel.

10. Hergebruik dode pagina’s op andere websites

Deze SEO tip heeft niemand je verteld maar voor mij werkt hij ontzettend goed. Wanneer ik zombie pagina’s verwijder dan herschrijf ik ze soms om opnieuw op de website te plaatsen. Maar het gebeurt veel vaker dat ik deze pagina’s op een van mijn andere sites publiceer. Gek genoeg kan het artikel op een andere site ineens wel heel goed scoren.

Het laatste redmiddel: haal de pagina offline en zorg ervoor dat hij helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt. Dit geef je bij Google en Bing via het webmaster programma zelf aan. Na enige tijd is de URL niet meer in de zoekresultaten zichtbaar. Verkoop het artikel en kijk wat de gek ervoor geeft. Sommige zeggen dat je dit nooit moet doen maar ik heb veel van dit soort artikelen verkocht die bij de kopers nu ontzettend hoog scoren.

11. Schrijf alleen ijzersterke artikelen

Google vindt één ijzersterk artikel veel waardevoller dan 100 artikelen die niks toevoegen. Ga dus niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit.

12. Meer content = meer aandacht

Ga je voor een hogere positie in Google? Ik heb net verteld dat het vooral om kwaliteit gaat. Maar eigenlijk ook een beetje om kwantiteit oftewel hoeveelheid. Wanneer je 1000 artikelen op je website hebt staan dan schiet je met hagel. Er is altijd wel een kans dat je raak schiet. Probeer je dit met 50 artikelen dan moet je heel gericht schieten om verkeer binnen te halen.

Besteed je veel aandacht aan kwaliteit dan wordt het nu tijd om de productie op te schroeven. Probeer wekelijks iets nieuws te publiceren. Nog beter zou zijn dat je dit dagelijks doet of helemaal te gek: elk uur. Blijf je nog even wakker voor de allerlaatste en misschien wel de beste SEO-tip?

13. Afbeeldingen, infographic en video’s werken niet

Elke marketeer of SEO-specialist zal je vertellen dat je veel met afbeeldingen en infographics moeten werken. Het visueel aspect maakt je webpagina leuker en beter te begrijpen. Voor de lezer dan, want niet voor zoekmachines. Google en andere zoekmachines vinden het heel moeilijk om te begrijpen wat er op een afbeelding of infographic staat. Ook kunnen ze weinig informatie uit een video halen.

Dit los je gedeeltelijk op door een beschrijving aan de afbeelding of video mee te geven. Helaas is dit geen garantie op een hogere positie in Google. Daarom moet je rondom je afbeelding, video of infographic veel en nuttige informatie toevoegen. Vergeet dat nooit want juist die extra informatie zorgt ervoor dat je visuele content veel hoger scoort dan je ooit voor mogelijk had kunnen houden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven