Hoe je de beste zoekwoorden vindt

Bijgewerkt: 12 januari 2023

Zoekwoorden verbinden een tekst met zoekmachines. Hierdoor kunnen zoekmachines betere resultaten aan gebruikers tonen. Je helpt zoekmachines hiermee, maar natuurlijk ook het publiek. Dat is waar het om te doen is want je wil zoveel mogelijk relevante bezoekers naar je website trekken.

Zoekwoorden vinden kan soms lastig zijn. Gelukkig zijn er veel tools die je hierbij helpen. Daarnaast vraagt het om een flinke dosis gezond verstand.

Ten eerste moet je weten wat relevante zoekwoorden zijn en hoe je ze vindt. Het is vooral belangrijk dat je voor zoektermen met een hoge intentie en weinig concurrentie gaat. Juist op deze zoektermen is het veel makkelijker om hoog te ranken.

Denk logisch na

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Mijn beste tip om zoekwoorden te vinden is het gebruik van je logica. Verplaats je in de belevingswereld van de meest ideale websitebezoeker. Waar is hij naar op zoek, wat is zijn probleem en hoe wil hij dit oplossen? Wanneer je logisch nadenkt kom je vanzelf tot een aantal passende zoektermen.

Veel mensen gebruiken Google of andere zoekmachines op dezelfde manier. Ze voeren hun probleem in de zoekmachine in. Hierbij gaan ze ervan uit dat de zoekmachine het antwoord heeft of met een oplossing komt. Het is aan jou om hieraan te voldoen.

Maak gebruik van verschillende tools

Er zijn heel wat tools voor een zoektermenonderzoek. Het is niet zo verstandig om slechts één tool te gebruiken. Je zou er minstens vier moeten gebruiken zodat je zoektermenonderzoek zeer uitgebreid is.

De Google suggesties

Weet je ongeveer waar je doelgroep naar zoekt? Voer een zoektermen in Google in en kijk goed naar de suggesties die verschijnen. Dit zie je in het zoekvenster, maar wanneer je binnen de resultaten kijkt zie je ook gerelateerde zoekopdrachten. Halverwege de SERP-pagina staat zoiets als ‘mensen vragen ook’. Onderaan de pagina (of op mobiel ergens tussendoor) zie je nog wat gerelateerde zoekopdrachten staan.

Die suggesties zijn hartstikke handig want ze geven je een idee naar de manier waarop mensen zoekopdrachten invoeren. Kijk niet alleen naar Google suggesties want Bing heeft een soortgelijke functie.

Kijk naar featured snippets

Positie nul is de allereerste vermelding op een resultatenpagina. Het is een uitgelicht kader met belangrijke informatie dat op de zoekopdracht aansluit. Juist dat kadertje trekt de aandacht. Google doet dit om gebruikers op de pagina van Google te houden, zodat ze niet doorklikken naar een website.

Voor jou bevatten featured snippet waardevolle informatie. Kijk welke zoekwoorden in dit kadertje worden gebruikt. Neem dit mee in je totale zoektermen onderzoek.

Zoekwoorden vinden met Google Trends

Welke zoektermen zijn momenteel populair of door de tijd heen veranderd? Om dit te achterhalen maak je gebruik van Google Trends. Het is een geweldige manier om te ontdekken wat de meest populaire zoektermen zijn. Je kunt het zelfs per dag bekijken en het is ook heel actueel, bijvoorbeeld van de laatste 24 uur.

Tools zoals Semrush, Ahrefs of Ubbersuggest

Vroeger waren er maar een paar tools die je hielpen bij een zoektermenonderzoek. Dit is de laatste tijd heel erg veranderd. Tegenwoordig kun je kiezen uit tientallen van dit soort tools. De meest bekende zijn Semrush, Ahrefs en Ubbersuggest. Maar er zijn ook veel andere, kleinere, betaalbare en zelfs gratis tools die tot je beschikking staan.

Met een SEO tool doe je zoekwoordideeën op. Je ziet ook waar concurrenten hoog op scoren. Ideaal om de beste zoekwoorden te vinden.

Maak gebruik van grote webshops

De grotere webwinkels hebben een eigen zoekalgoritme. Wanneer je hier een zoekopdracht invoert dan wordt dit automatisch aangevuld. Schrijf je over producten dan is het zeker interessant om eens bij de grote webshops zoals Amazon, AliExpress en bol.com te kijken. Typ één of twee letters in en kijk welke aanvulling verschijnt.

Kijk waar ze op social media over praten

Het is ook heel handig om af en toe op social media te kijken. Ontdek de meest besproken onderwerpen. Hiermee doe je nieuwe blogideeën op, maar het helpt je ook bij het vinden van de juiste zoekwoorden.

Bezoek regelmatig fora

Misschien zijn fora niet meer zo populair als vroeger. Toch bestaan ze nog, en een aantal hiervan worden veel gebruikt. Denk maar eens aan Discord of Slack. De meeste fora zijn vrij toegankelijk waardoor je geen account hoeft aan te maken. Zoek een forum dat aansluit bij de producten of diensten die je aanbiedt óf je website. Kijk waar mensen over praten.

Op sommige fora moet je eerst een account aanmaken om toegang te krijgen tot de topics. Geen probleem, maar het kan wel dat je hierdoor wat meer werk hebt.

Waarom je nooit de meest populaire zoekwoorden moet gebruiken

Zoekwoorden vinden is niet zo moeilijk, nu moet je nog een keuze maken welke termen je gaat gebruiken. Kies voor zoektermen met een hogere intentie en een zo laag mogelijke concurrentie. Dit betekent dat je niet de populairste zoektermen gebruikt, maar ook niet de termen waar nooit iemand op zal zoeken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven