Wat zijn backlinks en hoe kom je er aan?

Bijgewerkt: 12 januari 2023

Backlinks (terugkoppelingen) zijn hyperlinks die van de ene naar de andere website verwijzen. Wanneer je een inkomende link van een andere website ontvangt dan noem je dit een backlink. Oftewel die andere website plaatst een linkje naar die van jou toe.

Backlinks zijn belangrijk voor het voortbestaan van het internet. Het helpt zoekmachines en gebruikers om de relatie tussen websites te begrijpen. Ook zijn backlinks behulpzaam bij het geven van de juiste online informatie.

De geschiedenis van terugkoppelingen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Toen de allereerste website online werd gezet bestonden er nog geen backlinks. Dat kon ook niet want er was geen andere website die naar die eerste website kon verwijzen. Later kwamen er meer websites bij maar webmasters waren nog helemaal niet met backlinks bezig. Ze hadden de focus op hun eigen website liggen.

Toch was er hier en daar al een webmaster die naar een andere website verwees, gewoon omdat de informatie op die andere website zo goed was. Dat was de geboorte van de allereerste backlink.

Zoekmachines versus backlinks

De allereerste zoekmachines werkten nog vrij basic. Ze moesten op de een of andere manier de volgorde van zoekresultaten bepalen. Dat was een moeilijke opgave want hoe kom een zoekmachine bepalen of een website wel of niet belangrijk was?

Dit werd gedaan aan de hand van backlinks. Wanneer een website veel terugkoppelingen van andere sites ontving dan moest deze eigenlijk wel heel belangrijk zijn. Anders zou je niet zoveel terugkoppelingen ontvangen. Dus werden websites geïndexeerd op basis van het aantal inkomende links.

Webmasters en de allereerste SEO-marketeers kregen dit in de gaten. Met behulp van backlinks was het mogelijk om hoog in de organische zoekresultaten te staan. Daarom ontstond er een grote handel rondom hyperlinks.

Toen zoekmachines geavanceerder werden

Uiteindelijk was er zoveel handel rondom backlinks ontstaan dat het niet meer leuk was. De meest vreemde websites verwezen naar elkaar. Bijvoorbeeld een website over kinderkleding die naar een site over auto-onderdelen verwees. Dat had natuurlijk helemaal niks met elkaar te maken.

Dat was het punt waarop zoekmachines beter gingen werken. Er werd niet alleen naar backlinks maar ook nog andere zaken gekeken. Bijvoorbeeld het gebruik van zoektermen. Op dat moment begonnen marketeers en webmasters zich op zoektermen te richten, maar gebruikten ook nog steeds backlinks om hoger te scoren.

Het was tijd voor verandering

Vooral zoekmachine Google was het hele gedoe rondom het spamachtig gebruik van backlinks en zoektermen zat. Het algoritme werd voorzien van een frisse update. Spammen met zoekwoorden mocht niet meer. Backlinks werden nog wel toegelaten maar moesten van hoge kwaliteit zijn.

Wat zijn backlinks tegenwoordig nog waard?

Misschien denk je erover om backlinks te kopen of te ruilen. Waarschijnlijk heb je ergens gehoord dat dit goed is voor je SEO-score. Met SEO-backlinks zou je namelijk ontzettend hoog in de organische zoekresultaten kunnen staan.

Het is heel slecht om terugkoppelingen te kopen of te ruilen. Google is van mening dat een linkprofiel op een natuurlijke manier moet ontstaan. Je moet andere websites hier dus niet voor belonen. Toch gebeurt dit nog steeds, dit noem je linkbuilding.

Wanneer je aan linkbuilding doen dan zijn de meeste backlinks weinig waard. In november 2022 heeft Google aangegeven dat het steeds strenger naar terugkoppelingen gaat kijken. De kans dat je ingekochte backlinks als slecht worden beoordeeld zal in de toekomst steeds groter zijn.

Hoe kom je aan backlinks?

Er zijn drie verschillende manieren om aan backlinks te komen:

  1. Linkjes kopen
  2. Backlinks ruilen
  3. Natuurlijke backlinks verkrijgen

Linkjes kopen is erg gevaarlijk. Vaak koop je dit soort inkomende links via een online marketingbureau of een SEO-expert in. Deze zoekt websites die bereid zijn om mee te werken aan linkbuilding. Die websites worden hiervoor betaald. Het kan ook dat linkjes op een linkfarm terecht komen. Feitelijk doe je dus niks anders dan backlinks kopen.

Het tweede is linkjes ruilen. Hierbij spreek je af dat je een uitgaande link naar de website plaatst en dat die ander hetzelfde doet, maar dan een link naar jouw website. Dit kan werken maar moet dan ook echt meerwaarde hebben. Wanneer een relatietherapeut naar een garagebedrijf linkt en vice versa dan heeft deze linkruil helemaal geen waarde.

De ruilhandel is tegenwoordig niet meer zo effectief als vroeger. Dit komt omdat veel geruilde linkjes niet behulpzaam zijn.

Het laatste is natuurlijke backlinks verkrijgen en dat is de beste methode. Dat doe je door goede en informatieve content (artikelen, blogs, teksten) te delen. Vul dit eventueel aan met afbeeldingen, video’s of misschien wel een podcast. Wanneer het publiek tevreden is over de inhoud dan gaan ze dit op vrijwillige basis delen. Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Backlink crawling tools

Het is vaak lastig om te achterhalen of en hoeveel inkomende links je site ontvangt. Daarom zijn er door de jaren heen diverse backlink crawling tools ontwikkeld. Dit zijn tools die bekijken hoeveel inkomende links je ontvangt, wat de historie hiervan is, welke links nieuw zijn maar ook welke er door de tijd verdwenen.

De Yahoo site verkenner was een van de eerste tools. Deze tool werd in 2005 gelanceerd en was jarenlang erg populair. Het werd in 2011 samengevoegd met de Bing webmaster tool.

Moz ontwikkelde de Open Site Explorer en was een bekend alternatief van de Yahoo tool. Nadeel van de Open Site Explorer is dat je hier een account voor moet aanmaken en bij intensief gebruik ervoor moet betalen.

Andere tools die er door de jaren heen bijkwamen zijn Ahrefs, Semrush, Ubbersuggest, SEO Spyglass en Majestic SEO.

Uiteindelijk werden zoekmachines steeds beter.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven