Acquisitiemarketing: actief werven van klanten of opdrachten

Bijgewerkt: 15 september 2023

In het bedrijfsleven staat acquisitie voor verwerven. Bijvoorbeeld het werven van klanten, opdrachten of personeel. Acquisitiemarketing is hierop gericht. Hierbij is er verschil tussen koude- en warme acquisitie. De eerste wordt niet altijd op prijs gesteld, maar kan wel effectief zijn. Terwijl de tweede vorm van acquisitiemarketing veel makkelijker is.

Koude acquisitie verboden

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sinds juli 2021 is koude acquisitie verboden. Dit geldt voor bedrijven, richting consumenten. De enorme groep consumenten mag niet ongevraagd gebeld worden. Ook mogen ze geen ongevraagde commerciële mailtjes krijgen. Voor beide benaderingen moet de consument vooraf toestemming hebben gegeven.

Toch is koude acquisitie niet altijd verboden. Het is nog steeds toegestaan om ongevraagd reclame in brievenbussen te laten bezorgen. Hoewel daar een vergunning voor nodig is, hoeft de consument hier geen toestemming voor te geven.

Koude acquisitie B2B

Koude acquisitie marketing is populair onder bedrijven die zakendoen met andere bedrijven. Wanneer je potentiële klanten of opdrachtgevers benadert en je hebt ze nog niet eerder gesproken, dan spreek je van koude acquisitie. Vindt dit telefonisch plaats dan heet dit ook wel cold calling.

Bedrijfsgerichte koude acquisitie is niet verboden. Maar je mag niet naar een specifiek persoon vragen wanneer deze geen toestemming heeft gegeven om hem of haar te benaderen. Je moet dus naar een algemeen telefoonnummer van het bedrijf bellen.

Gaat het om benadering per e-mail, dan mag dit alleen via het e-mailadres dat hiervoor beschikbaar is gesteld. Meestal is dit een @info-mailadres. Maar het kan ook om een contactformulier op de website gaan.

Acquisitie marketing: over de voordelen

Denk je erover om acquisitiemarketing toe te passen? Dit heeft een aantal interessante voordelen.

Ten eerste brengt acquisitiemarketing groeipotentieel met zich mee. Het helpt je bij het vergroten van de klantenkring. Dit leidt weer tot een hogere omzet voor je bedrijf. Nieuwe klanten aantrekken maakt je bedrijf minder afhankelijk van een beperkt aantal klanten.

Acquisitiemarketing realiseert marktuitbreiding. Doordat je actief klanten of opdrachtgevers werft, verken je nieuwe markten en doelgroepen. Dit leidt tot interessante zakelijke kansen.

Een overzicht van de nadelen

Helaas zijn er ook wat nadelen. Het grootste nadeel is de hoge kosten die dit met zich meebrengt. Je moet veel investeren in advertenties, maar je krijgt ook met marketinguitgaven te maken. De kosten kunnen oplopen tot meer dan duizend euro per maand. Dit kan voor kleine bedrijven of starters een flinke hap uit het budget zijn.

Het kost ook ontzettend veel tijd om je met acquisitiemarketing bezig te houden. Gelukkig kunnen professionals zoals mijn team jou helpen, maar nog steeds moet je ook zelf wat tijd investeren.

Het probleem met acquisitiemarketing is dat sommige nieuwe klanten een eenmalige aankoop doen. Hierna keren ze nooit meer terug. Het is dus niet te garanderen dat nieuwe klanten loyaal zullen zijn.

Je moet ook rekening houden met de concurrentie. Andere bedrijven targeten dezelfde potentiële klanten. Wanneer je adverteert, leidt dit tot hogere advertentiekosten.

Soms ligt de focus zoveel op het aantrekken van nieuwe klanten, dat dit ten koste gaat van de bestaande klanten. Je verslapt de klantenservice of bent niet bezig met het actief contact houden met bestaande klanten. Dit kan ervoor zorgen dat je trouwe klanten uiteindelijk naar de concurrent overstappen.

Verschillende manieren om acquisitiemarketing toe te passen

Een strategische aanpak en het gebruik van verschillende marketingkanalen is ontzettend belangrijk. Acquisitiemarketing kan op verschillende manieren worden toegepast. Welke methode geschikt is, hangt van je branche of niche af, doelstellingen, doelgroep en budget. Hieronder bespreek ik de meest gebruikte methoden.

Contentmarketing

Een van de beste manieren om klanten of opdrachtgevers te werven, is contentmarketing. Denk maar eens aan het schrijven van blogartikelen, hoogwaardige whitepapers publiceren of e-books maken.

Een reisbureau kan bijvoorbeeld blog over populaire vakantiebestemmingen delen. Dit trekt potentiële reizigers aan. Terwijl een B2B- softwarebedrijf e-books ter beschikking kan stellen, in ruil voor contactgegevens van potentiële klanten.

Contentmarketing is dus een goede manier om contactgegevens van potentiële klanten of opdrachtgevers in handen te krijgen. Maar het is ook ideaal om meer verkeer naar de website te trekken. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat blogs hoog in de organische zoekresultaten verschijnen. Dit leidt niet alleen tot meer verkeer, maar ook tot een hogere autoriteit en een geweldige naamsbekendheid.

Social media

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van social media. Dit soort platforms zijn geweldig om je producten of diensten bij een breed publiek te promoten. Bijvoorbeeld het kledingmerk dat visueel aantrekkelijke foto’s en video’s deelt of influencers inzet. Of het restaurant dat actief reageert op vragen of recensies van nieuwe of bestaande klanten.

Het grootste voordeel van sociale media is dat het gratis is. Je hoeft er alleen maar wat tijd in te investeren. Een uitzondering vormt het adverteren op sociale media, waarbij je dus heel actief je klantenkring uitbreidt.

Online adverteren

Wanneer je in zoekmachines adverteert, bedraagt het rendement op investering (ROI) 200%. Elke euro die je erin steekt, verdient zich dubbel terug. Vooral adverteren op zoekmachine Google is erg populair. Door gebruik te maken van het Google advertentienetwerk verschijnt je advertentie ook op relevante websites.

Daarnaast kun je op social media adverteren. Van al het online adverteren hebben Facebook advertenties de hoogste ROI. Met advertenties kun je gebruikers heel specifiek targetten. Zo weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt.

E-mail marketing

Een andere manier om acquisitiemarketing succesvol te maken, is e-mail marketing. Hierbij is het belangrijk dat je contactgegevens van potentiële klanten of opdrachtgevers verzamelt. Laat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, of ontvang contactgegevens in ruil voor een gratis e-book, een whitepaper of een ander wegevertje. Dit kan ook korting op een van je producten of diensten zijn.

Verstuur nieuwsbrieven naar mensen die zich hiervoor hebben aangemeld. Hiermee stimuleer je herhaalde aankopen. Je kunt ook e-mails versturen naar leads die een proefperiode hebben beëindigd. Dit helpt om ze te overtuigen om klant te worden.

E-mail marketing is ontzettend goedkoop. Maar er gaat wel de nodige tijd inzitten, vooral met het bijhouden van de contactlijst en het opstellen van nieuwsbrieven. Toch levert e-mail marketing veel op. Elke euro die je erin investeert, moet theoretisch gezien tussen de 25 tot wel 30 euro opleveren.

Het verschil tussen warme en koude acquisitie

Vaak is acquisitie marketing gericht op koude acquisitie. Oftewel een koude benadering, waarbij je nog niet eerder contact met de potentiële klant hebt gehad. Bij warme acquisitie bied je producten of diensten aan bij klanten die je al kent. Je bent eerder met ze in contact geweest. Ze hebben bijvoorbeeld een offerteaanvraag gedaan, of ooit iets gekocht of besteld.

Warme acquisitie is betrekkelijk eenvoudig. Mensen kennen je bedrijf al, en weten wat ze kunnen verwachten. Je hoeft ze alleen maar opnieuw te stimuleren om een aankoop te doen, of een opdracht te plaatsen.

Warme acquisitie werkt het best via e-mail marketing. Dit doe je middels het versturen van nieuwsbrieven en interessante kortingen of aanbiedingen. Stuur ook gepersonaliseerde e-mails naar websitebezoekers, van wie je de contactgegevens hebt.

Volg potentiële klanten op social media en reageer op hun opmerkingen en vragen. Verder is het interessant om webinars of online evenementen voor je doelgroep te organiseren. Als laatste is het handig om bestaande klanten om doorverwijzingen te vragen. Ze hebben vertrouwen in jouw bedrijf aan kunnen je aanbod zeer goed bij anderen aanbevelen.

Ondersteuning bij acquisitiemarketing

Heb je behoefte aan het uitbreiden van je klantenkring? Denk dan eens aan de verschillende mogelijkheden van acquisitiemarketing. Tegen betaalbare prijzen help ik, samen met mijn team, je bedrijf groeien. Neem gerust contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven