Contentmarketing levert drie keer meer leads op

Slimme bedrijven investeren in contentmarketing. Per geïnvesteerde euro levert dit drie keer meer leads op dan elke andere methode. Daar komt nog eens bij dat content marketing ruim 60% goedkoper is dan standaard marketing.

Het is goed om te achterhalen of een contentmarketingstrategie effectief is voor je bedrijf. Vertrouw niet op een onderbuikgevoel maar op keiharde cijfers.

60% van de marketeers houdt zich dagelijks met het creëren van content bezig

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Volgens Insider Intelligence houdt ruim 60% van de marketeers zich elke dag bezig met het maken van content. Dit houdt ook in dat 40% dit niet doet, ze besteden liever hun tijd aan reclame maken, social media marketing of linkbuilding.

Het is gek om te zien dat een minderheid van de marketeers zich niet bewust is van de invloed van content. Het hele internet is hierop gebouwd, zonder content zou het niet kunnen voortbestaan. Door het creëren van kwalitatieve content is het mogelijk om hoger in de zoekresultaten te staan. Maar dat niet alleen, het levert ook meer leads op.

“Een lead is iemand die meer informatie over een product of dienst aanvraagt. Je zou het kunnen zien als een potentiële klant.”

Contentleiders groeien 8 keer sneller door dan contentvolgers

Je hebt contentleiders en contentvolgers. De leiders bedenken nieuwe content en komen met ideeën om hun doelgroep nog beter te bereiken. Deze leiders creëren maandelijks niet alleen veel kwalitatieve content, het is betere content dat van concurrenten.

Contentvolgers kijken hoe de leiders het doen en proberen exact dezelfde methode uit. Hierbij lijkt hun content of de lay-out veel op die van de leiders. Het voegt geen extra waarde voor gebruikers toe.

De leiders groeien acht keer sneller door dan de volgers. Wanneer een website op jaarbasis 2% meer organisch verkeer binnenhaalt, dan zal de site van de leider tot wel 16% per jaar groeien.

Dit komt overeen met mijn gemiddelden. Maandelijks groeit mijn website met ongeveer 17% ten opzichten van dezelfde maand in het voorgaande jaar. Zoiets lukt alleen wanneer je jezelf als leider opstelt, zeker niet als volger.

Natuurlijk gaat het niet alleen om de bezoekersaantallen maar vooral om de conversie en het aantal leads. Maar je kunt er vanuit gaan dat meer verkeer op de website ook tot meer leads leidt.

Meer dan 60% van de consumenten laat zich beïnvloeden door gepersonaliseerde inhoud

Gepersonaliseerde inhoud is gericht op de interesses van de gebruiker. Denk maar eens aan bol.com, waar je wat producten bekijkt. De volgende keer dat je deze webshop bezoekt krijg je persoonlijke aanbevelingen voorgeschoteld. Die zijn gebaseerd op de laatste bekeken producten.

Een website personaliseren kan ook door de meest populaire producten van dit moment te tonen. Ruim 60% van de consumenten laat zich hiervoor beïnvloeden. Een en ander is afhankelijk van het type gebruiker: is het een (vaste klant), een lead of een prospect? Ook hangt het er vanaf met welke reden de gebruiker op de website of webshop uitkomt.

Het is in ieder geval een feit dat consumenten gevoelig zijn voor gepersonaliseerde inhoud. Daarom is het belangrijk om dit soort inhoud in je contentmarketingstrategie mee te nemen.

Contentmarketing is tot 60% goedkoper

Voor sommigen is het schrikken: € 5000 per maand aan content uitgeven. Maar je moet bedenken dat contentmarketing tot 60% goedkoper is dan traditionele marketing. Bovendien is het veel effectiever want je bereikt er een grotere doelgroep mee. Daar komt nog eens bij dat contentmarketing goed meetbaar is.

Even wat voorbeelden met betrekking tot de kosten op een rij, dan weet je ook of contentmarketing echt zoveel voordeliger is.

  • Tv-spotje bij een kleine tv-zender: € 7500 per dag, met een bereik van 250.000 tot 750.000 mensen
  • Tv-spotje bij een grote tv-zender: € 50.000 per dag, bereik 2 miljoen tot 5 miljoen mensen
  • Radioreclame bij een kleine Nederlandse radiozender: € 250 tot € 500 per dag, bereik 700 tot 2000 luisteraars
  • Radioreclame bij een groot Nederlandse radiozender: € 600 tot € 1000 per dag, bereik tot 34.000 luisteraars
  • Adverteren in Google: € 20 per dag met een bereik tot 5.000 gebruikers
  • Adverteren op social media: € 20 per dag met een bereik tot 10.000 gebruikers

Wil je dagelijks 5.000 mensen bereiken, dan kost je dit met een advertentie in Google per maand € 600 (afhankelijk van het bod en de concurrentie), en een vergelijkbaar bedrag op social media. Het probleem met adverteren in zoekmachines en social media is dat het niet altijd tot kliks naar je website leidt. Omdat de informatie op internet zo groot is zijn er maar weinig mensen die je naam echt onthouden.

Een maand lang adverteren bij een tv-zender kost vanaf € 200.000, voor de meeste kleine bedrijven onbetaalbaar. Een maand lang adverteren bij een radiozender kost minimaal € 7500.

Maar wat kost contentmarketing dan? Dat is een lastige want in het begin doe je een investering en levert het nog weinig op. Maar op de lange termijn levert het juist heel veel op. Om je toch een idee te geven: contentmarketing kost tussen de € 100 en € 5000 per maand. Het effect houdt, als het goed is, jarenlang aan. Dat is vele malen goedkoper dan bijna alle andere vormen van marketing.

Ook mogelijk met een klein budget

Contentmarketing is niet alleen geschikt voor bedrijven met een flink budget, ook kleine bedrijven kunnen meedoen. Dit is mogelijk vanaf € 100 per maand. Een kleiner budget leidt er wel toe dat het langer duurt voordat er effect wordt bereikt.

Veel ondernemers voeren een deel van de contentmarketing taken zelf uit. Hiermee is het mogelijk om de kosten te drukken.

Een minderheid van de B2B- ondernemers gebruikt contentmarketing

B2C-bedrijven (business-to-consumer) zijn zich bewust van de invloed van contentmarketing. Ze creëren blogs, artikelen, zijn actief op social media en versturen nieuwsbrieven. Opvallend is dat slechts 7% van de B2B (business-to-business) ondernemers contentmarketing inzet. Ze zien er niet de noodzaak van in om andere bedrijven middels content te bereiken.

Dat zijn veel gemiste kansen, en hiermee ook een gemiste omzet. B2B-ondernemers zouden zich dus meer op het creëren van waardevolle content moeten richten.

Gebruikers van contentmarketing hebben een hoger conversiepercentage

Toen ik nog maar net begon met het creëren van content, lag mijn conversie op ongeveer 0,5%. Dit is een gebruikelijk percentage voor de meeste bedrijven. Eigenlijk betekent dit dat van de 200 bezoekers op je website slechts 1% een aankoop doet (en dus klant is).

Contentmarketing leidt ertoe dat het conversiepercentage tot zes keer hoger ligt. Van elke 100 bezoekers kunnen er wel drie tot lead worden omgezet. Stel je voor dat je dagelijks 1000 bezoekers op je site krijgt, dat zou betekenen dat je 30 maal een aanvraag krijgt of een verkoop realiseert.

Het conversiepercentage is niet alleen afhankelijk van je online zichtbaarheid, maar ook van de branche of niche waar de website zich op richt. Daarnaast speelt naamsbekendheid, betrouwbaarheid en populariteit een grote rol. Zorg dus dat je de meest waardevolle inhoud creëert en deelt. Laat dit eventueel aan een professional over.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven