Bericht promoten op Instagram: de absolute DON’TS

Bijgewerkt: 14 september 2023

Het is tijd om opnieuw na te denken hoe je jouw Instagram bericht promoot. Dit komt omdat marketing uit het verleden niet meer werkt. Je strijdt met steeds meer concurrenten om de aandacht van het publiek. Alleen de beste content levert een hoge betrokkenheid op.

In deze gids vind je bruikbare manieren om je bericht te promoten op Instagram. Maar ook de absolute DON’TS, zodat je niet dezelfde fouten als je concurrenten maakt.

Je Instagramaccount promoten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Begin met het promoten van je gehele account. Dit doe je door meer content te produceren. Minstens één keer per dag publiceren is aan te raden. Grote merken doen dit zelfs drie keer per dag, en soms wel vaker. Naarmate je meer inhoud publiceert, verhoog je de betrokkenheid.

Ook is dit een goede manier om met content te experimenteren. Zo ontdek je wat jouw publiek leuk vindt. Maar ook wat de beste tijden zijn om op Instagram te posten.

Gebruik maken van verschillende soorten om content

Deel niet alleen de standaard berichten op Instagram, maar ook Stories. Ga af en toe ook eens live, maak een quiz of doe iets anders om op te vallen.

Maak vooral mensgerichte inhoud. Dit betekent dat je niet bezig bent met het promoten van je bedrijf, product of dienst, maar dat je voor mensen publiceert. Je content moet mensen aanspreken. Gebruik Instagram vooral om ervaringen te delen.

Maak je eigen merkhashtag

Verzin een unieke hashtag die bij jouw bedrijf hoort. Toon deze hashtag in je profiel en gebruik hem consistent bij alles wat je deelt. Naarmate je meer naamsbekendheid krijgt, zullen je fans jouw merkhashtag gaan gebruiken. Op die manier promoten ze gratis jouw merk.

Je kunt een hashtag niet claimen. Dit betekent dat iedereen gebruik mag maken van welke hashtags dan ook.

Overigens kun je wel een bedrijfsnaam mét hashtag officieel vastleggen, maar kun je hashtags op social media niet vastleggen.

Tag merken, fans en locaties

Taggen is een goede manier om onder de aandacht te komen. Je kunt bijvoorbeeld een paar fans of volgers taggen. Dit vinden ze leuk, maar doe dit alleen wanneer het ook relevant is. Bijvoorbeeld omdat je content deelt die betrekking op hen heeft.

Verder is het goed om merken en locaties te taggen. Hiermee ontdekken potentiële volgers of klanten jouw Instagram account.

Bericht promoten op Instagram: betaald en gratis

Tot zover het promoten van je account. Nu is het tijd om je bericht te promoten op Instagram. Het gaat hier om afzonderlijke berichten. Je hoeft niet elk bericht te promoten. En het hoeft ook geen geld te kosten.

Instagrampromotie met als de boostfunctie

Ondanks dat je bericht promoten niet altijd geld hoeft te kosten, begin ik hier wel mee eens Instagram promotie is in de meeste gevallen het betalen voor een boost. Hiermee verschijnt je bericht in de feeds van gebruikers die niet dat jouw volgers behoren. Gesponsorde berichten verschijnen op verschillende plekken.

Je moet gebruik maken van de Adtools, anders kun je jouw bericht niet promoten. Begin met je profiel omzetten in een bedrijfsaccount. Ga vervolgens naar je profiel en volg onderstaande stappen:

  • Tik op Advertentietools
  • Tik op Een bericht kiezen
  • Selecteer het bericht dat je wilt promoten
  • Tik op Volgende
  • Koppel je Facebookpagina of tik op Overslaan
  • Vul de doelstellingen, de doelgroep, het budget en de looptijd in
  • Tik op Volgende
  • Tik op Bericht promoten

Je advertentie moet aan het advertentiebeleid voldoen. Daarom wordt je advertentie oftewel je bericht eerst beoordeeld. Meestal duurt dit enkele uren. Wanneer je advertentie wordt afgekeurd, komt dit omdat deze niet aan het beleid voldoet. Probeer het met een ander bericht.

Je Instagram bericht gratis promoten

Wil je geen geld aan berichtpromotie uitgeven? Promoot het dan gratis. Doe dit op andere social media platforms. Het lijkt misschien vreemd om andere social media te gebruiken om je Instagram bericht onder de aandacht te brengen, maar het is wel effectief.

Verder kun je jouw Instagram bericht op je eigen website en op fora delen. Vermeld je meest populaire bericht, of in ieder geval je profiel, ook in je e-mail handtekeningen.

De DON’TS

Je weet nu hoe je zowel je account als je bericht op Instagram kunt promoten. Voorkomen dat je klassieke fouten maakt. Ik heb vijf don’ts voor jou. Lees je goed door en ontdek hoe je effectief je berichten promoot.

Eenzelfde bericht voor alle platforms gebruiken

Wanneer je een bericht op Instagram deelt, is dit niet geschikt voor tweetalig, Facebook of LinkedIn. Niet alleen heeft elk platform zijn eigen formaat en beperkingen, ook is het publiek overal anders. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat je Instagram bericht het net zo goed doet op Twitter of op Pinterest. Dat kan gewoon niet.

Toch doen veel bedrijven dit. Waarschijnlijk is het luiheid, want het is veel makkelijker om slechts één bericht op verschillende sociale kanalen te delen. Maar feitelijk gooi je hier kostbare tijd en waarschijnlijk ook geld mee weg.

De blauwe kop ‘Bericht promoten’

Wanneer je een bericht op Instagram deelt, zie je een blauwe knop verschijnen. Op deze knop staat dat je het bericht kunt promoten. Instagram oftewel het bedrijf Meta wil dat jij dit doet, zodat ze geld verdienen.

Het is verleidelijk om hierop te klikken en op die manier je bericht om te zetten in een advertentie. Maar wat er gebeurt is dat je bericht getoond wordt aan mensen die het zullen liken, of erop reageren. Dit betekent niet dat deze mensen ook echt interesse hebben in je merk of je product of dienst.

Natuurlijk kun je op de blauwe knop klikken, maar feitelijk waag je een gokje. Want je weet niet of dit bericht het goed gaat doen. Wanneer je het budget ervoor hebt kun je het zeker uitproberen. Maar wil je zuinig met je geld omgaan, zet dan liever een advertentiecampagne op.

Zorg dat mensen je leren kennen

Vaak zie je advertenties met dure producten of diensten voorbijkomen. De kans dat het publiek middels deze advertentie iets koopt, is betrekkelijk klein. Ze willen eerst weten wie of wat de aanbieder is.

Zorg dat je minimaal een half jaar op Instagram actief bent, en zeker zeven keer per week publiceert. Zo raakt het publiek vertrouwd met jou en wat je doet. Dan pas begin je met betaald adverteren, of je berichten promoten.

Houd ook rekening met de prijs van je product of dienst. Wanneer het goedkoper dan € 50 is, zijn mensen sneller bereid om een aankoop te doen. Ligt de prijs tussen de € 50 en € 300 dan moet je wat meer moeite doen. Meestal ben je tussen de 30 en 60 dagen kwijt voordat het publiek hier vertrouwt.

Verkoop je producten of diensten van meer dan € 300? Dan kost het veel tijd om mensen vertrouwd met jou te laten worden. Ze hebben dan zeker vier maanden nodig om je goed te leren kennen en je te vertrouwen.

Vraag niet te veel informatie

Wanneer je via gepromote berichten of advertenties leads binnenkrijgt, behandel ze dan met respect. Vraag alleen de noodzakelijke informatie. Is het echt nodig om telefoonnummers te verzamelen, of geboortedata? Niet alleen is dit privacygevoelig en moet jij je aan de wetgeving houden, ook vinden mensen dat je teveel een persoonlijke ruimte binnenkomt.

Wil je meer weten over berichten promoten op Instagram, of je online zichtbaarheid vergroten? Stuur mij een mailtje en ik laat je de mogelijkheden zien.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven