Een whitepaper, dat klinkt een beetje als een velletje wit papier. Je hebt vast geen idee wat dit met marketing te maken heeft. Een whitepaper is eigenlijk niks anders dan een document met uitgebreide informatie omtrent een onderwerp. Vaak kom je het white paper binnen de financiële wereld tegen. Maar ook overheden, IT-bedrijven en andere bedrijven maken hier gebruik van.
Een interessant document
Stel dat je software uitbrengt en je wil dat bedrijven dit binnen hun afdeling implementeren. Verschillende bedrijven vragen zich af waarom ze van jouw software gebruik zouden moeten maken. De voordelen van jouw software, inclusief de werking en hoe het te implementeren, plaats je in een whitepaper. Dit is een uitgebreid document met de juiste informatie.
Het is geen e-book

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Is een whitepaper hetzelfde als een e-book? Nee, dit zijn twee verschillende dingen. Een white paper heeft een formele of zakelijke uitstraling. De inhoud van het document is korter dan een e-book.
Er is nog een belangrijk verschil tussen deze twee, namelijk de interactiviteit. Via een e-book is het mogelijk om op linkjes naar websites te klikken, of om contact op te nemen. Daar is een whitepaper niet opgericht. De inhoud van het document is heel eenzijdig en doet niks anders dan informeren.
Oké nog een verschil. Voor een e-book moet je soms betalen. Een whitepaper is altijd gratis.
Het doel van het whitepaper
Meestal is een whitepaper bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken of leads te genereren. Maar het kan ook bedoeld zijn om bestaande klanten opnieuw iets te laten kopen. Of om een bepaalde boodschap te verspreiden, zodat de mening van het publiek misschien beïnvloed wordt.
Binnen de online marketing wordt een whitepaper voornamelijk ingezet om de winst van een bedrijf te verhogen. Ik kan het niet mooier brengen.
Kennis delen
Minder vaak wordt het whitepaper gebruikt voor het delen van kennis. Het kan wel hoor, en dit heeft ook nog een voordeel. Je schept hier vertrouwen mee en je zorgt voor naamsbekendheid. Dat is altijd goed want je trekt je potentiële klanten mee aan.
Denk je erover om zelf zo’n document te maken? Lees onderstaande vragen en tips door, die helpen je bij het creëren van een goede whitepaper.
Hoe lang is een white paper?
Meestal bestaat een whitepaper uit 3 tot 25 pagina’s. Hoe langer hoe beter? Niet altijd. Want wanneer de inhoud heel veel informatie bevat, kan dit voor sommigen te veel zijn.
Probeer de informatie daarom kort en bondig te houden. Maar ook weer niet te kort, anders blijft de lezer met onbeantwoorde vragen achter. Zo iemand het echt niet contact met je opnemen om alsnog antwoord op zijn vragen te krijgen.
Wat kost een whitepaper?
Het is niet de bedoeling dat je geld voor je whitepaper vraagt. Bied hem gratis aan het publiek aan, hiermee wek je vertrouwen. Zou jij betalen voor het inzien van bedrijfsinformatie of andere informatie? Misschien wanneer dit relevant is voor jou en je deze informatie echt nodig hebt. Maar in veel gevallen is een whitepaper bedoeld om nieuwe klanten aan te trekken. Het is een feit dat mensen echt niet kan betalen om in jouw klantenbestand te mogen staan. Ze willen waar voor hun geld.
Dus: je verdient geen direct geld aan je whitepaper. Maar natuurlijk wel indirect, want wanneer dit nieuwe klanten oplevert dan zie je jouw omzet stijgen.
Wat kost een whitepaper laten schrijven?
Oh, je bedoelde dat je een whitepaper wil laten schrijven? Soms zijn jouw ideeën beter dan die van mij! Wanneer je dit document laat schrijven weet je zeker dat de inhoud professioneel is. Maar het betekent natuurlijk niet dat je hier de hoofdprijs voor moet betalen.
Veel aanbieders vragen een bedrag dat varieert van € 1000 tot € 1800 voor het laten maken van een whitepaper. Je krijgt dan een document met 2000 tot 2500 woorden. Is dit een realistische prijs? Persoonlijk vind ik dit vrij pittige prijzen. Ik heb één zwak punt: ik krijg het niet voor elkaar om hoge tarieven te vragen, ook al is mijn werk van topkwaliteit. Daarom zou ik voor een whitepaper van 2000 woorden ongeveer € 500 vragen. Dat is de helft.
Wat is het doel van een white paper?
Met een whitepaper wil je nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten tevreden houden. Maar dat is niet het eigenlijke doel. Hieronder vind je de drie belangrijkste doelen:
- Het publiek informeren
- Het publiek overtuigen op basis van feiten en bewijzen
- Een gebruikershandleiding verstrekken
Wanneer je binnen de wereld van cryptocurrency bekend bent, dan heb je vast wel eens een whitepaper gelezen. Het doel van dit document is informeren over het doel, de technische details tonen en de roadmap (toekomstige ontwikkelingen).

Zelf een whitepaper schrijven
Wanneer je creatief genoeg bent kun je zelf een whitepaper schrijven. Gebruik de volgende opbouw:
- Een goede titel
- Een inleiding
- Het middengedeelte: ingedeeld in overzichtelijke paragrafen
- Het slot
- De oproep tot actie
- Eventueel bronvermelding
In het middengedeelte is het belangrijk om de tekst goed op te splitsen. Maak gebruik van tussenkoppen zodat de lezer de tekst snel kan scannen. Om het allemaal wat overzichtelijker te maken maak je gebruik van een of meerdere checklists. Of je zou iets van een stappenplan kunnen laten zien.
Gebruik ondersteunende afbeeldingen. Vooral wanneer het whitepaper erg lang is, zijn afbeeldingen tussen de tekst erg prettig. Ze maken je tekst beter begrijpbaar. Gebruik dus altijd afbeeldingen die de inhoud van het whitepaper ondersteunen. Denk hierbij aan grafieken of statistieken, foto’s van een handeling of product of andere belangrijke zaken. Gebruik afbeeldingen nooit om je whitepaper er vrolijker uit te laten zien.
Doelgroep en doelstelling
Voordat je begint met een whitepaper schrijven is het eerst belangrijk dat je weet wie de doelgroep is. Bedenk dus wie jouw meest ideale klant zou zijn. Ook moet je over de doelstelling nadenken. Wil je alleen een handleiding geven of vind je het belangrijk dat mensen op je website terechtkomen? Wil je een product verkopen of naamsbekendheid opbouwen?
Het probleem en de oplossing
Veel mensen lezen een whitepaper omdat ze met een bepaald probleem rondgelopen. Ze twijfelen bijvoorbeeld of ze hun spaargeld bij bank A of Bank B moeten onderbrengen. Of dat het wel verstandig is om in een bepaalde cryptocurrency te investeren. Ze lezen het ook omdat ze een IKEA-kast in elkaar moeten zetten (de handleiding die je bij product ontvangt is ook een whitepaper).
Je moet eens weten wat het probleem van de lezer is. Dat ga je vervolgens in het document oplossen. Heb je moeite om te bedenken wat problemen en oplossingen zijn? Hieronder vind je drie voorbeelden.
Whitepaper van een marketingbureau
- Probleem: weinig websiteverkeer
- Oplossing: SEO toepassen, waardevolle content creëren
In het document van het marketingbureau wordt aangetoond hoe effectief SEO kan zijn. Zo weet de lezer dat hij het probleem, weinig websiteverkeer, op kan lossen. De lezer zal mogelijk contact met het marketingbureau opnemen, waardoor deze een nieuwe klant erbij heeft.
Whitepaper van een energiebedrijf
- Probleem: hoge energierekeningen
- Oplossing: isolatie, energiebesparende apparaten en bewustwording van energieverbruik
Het energiebedrijf helpt (potentiële) klanten met het omlaag brengen van de energierekening. Hierdoor komt het energiebedrijf betrouwbaar over. Dit kan leads overhalen om van energiebedrijf over te stappen, of om bestaande klanten te verleiden om het energiecontract te verlengen.
Whitepaper van de overheid
- Probleem: plasticvervuiling in oceanen (de plastic soep)
- Oplossing: gebruik van herbruikbare materialen, beperking van plastic verpakkingen
De overheid wil burgers op deze manier bewust maken van de plasticvervuiling, en bedrijven stimuleren om herbruikbare materialen in te zetten.
Als pdf-bestand: wel of niet doen
Meestal wordt een whitepaper als pdf-bestand gepresenteerd. Wanneer de gebruiker het pdf-bestand desktop (pc of laptop) opent, vormt het geen probleem. Maar op een mobiel apparaat kan het document nauwelijks leesbaar zijn.
Om die reden is het soms beter om het whitepaper op een andere manier aan te bieden. Bijvoorbeeld rechtstreeks op je website (niet als document). Of je gebruikt een programma om het pdf-document mobiel vriendelijk te maken. Bedenk wel dat zoiets veel tijd kost en dat de uitwerking hiervan niet altijd perfect is.
Een whitepaper laten schrijven
Lukt het je ondanks mijn tips niet om zelf dit document te schrijven? Of heb je heel weinig tijd voor? Ik help je graag. Een whitepaper laten schrijven is mogelijk vanaf € 100.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.