Overtuigend schrijven: 15 tips voor succes

Bijgewerkt: 15 september 2023

Bij overtuigend schrijven probeer je de lezer ergens van te overtuigen. Vaak is dit je mening of argumenten. Maar het kan ook dat je het koopgedrag van de lezer wil beïnvloeden.

Het wordt in verschillende situaties toegepast. Bijvoorbeeld een advertenties, productbeschrijvingen en landingspagina’s. Overtuigende schrijftechnieken kom je ook in verkoopbrieven, essays en sollicitatiebrieven tegen.

Wil je overtuigend leren schrijven? Hieronder vind je 15 tips voor meer succes.

De toepassingen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Allereerst is het belangrijk om te kijken of overtuigend schrijven wel van toepassing is. In de volgende gevallen is deze schrijfvorm zeer nuttig:

  1. Marketing en reclame zoals advertenties en productomschrijvingen
  2. Contentmarketing waaronder blogs, artikelen en sociale media berichten
  3. E-mails en verkoopbrieven
  4. Essays en betogen
  5. Sollicitatiebrieven
  6. Toespraken en campagnes

1. Ken je doelgroep

Overtuigend schrijven begint met inzicht krijgen in je doelgroep. Begrijp de behoeften van je lezers. Maar ook wat hun interesses zijn, en de pijnpunten waar ze mee rondlopen.

Doe onderzoek naar de leeftijd, geslacht, locatie en/of beroep van je doelgroep. Denk ook aan andere demografische kenmerken zoals inkomen, gezinssamenstelling of hobby’s. Dit alles doe je om content te creëren die bij de achtergrond van je doelgroep aansluit.

Je moet ook meer weten over het koopgedrag van je doelgroep. Waarom kiezen ze voor bepaalde projecten of diensten, en hoe past jouw aanbod hierbij? Kijk ook hoe je doelgroep zich online gedraagt, bijvoorbeeld op social media, fora en andere kanalen.

2. Gebruik krachtige koppen

Een overtuigende tekst begint met een kop die de aandacht trekt en nieuwsgierigheid opwekt. Houd de kop oftewel de titel kort en krachtig. Gebruik woorden die emotie, urgentie of interesse opwekken. Bijvoorbeeld “Ontdek,” “Revolutionair,” “Verbluffend,” “Geheim,” etc.

Een vraag in de titel wekt nieuwsgierigheid op en zet de lezer aan tot nadenken. Bijvoorbeeld: “heb je ooit je financiële vrijheid willen bereiken?” Probeer ook in te spelen op emoties van lezers. Maar het belangrijkste is dat je de kop of de titel relevant maakt voor de inhoud van de tekst. Het is een voorproefje op wat de lezers kunnen verwachten.

3. Wees beknopt

Overtuigend schrijven gaat niet over zo lang mogelijke teksten. Je maakt de tekst net zolang totdat je alle informatie duidelijk hebt overgebracht. Maar vermijd overtollige woorden. Je moet niet schrijven om het schrijven (zoveel mogelijk content creëren). Je schrijft omdat je jouw expertise, kennis of informatie wil delen.

4. Gebruik een actieve stem

Actieve zinnen zijn krachtiger dan passieve zinnen. Het maakt duidelijk wie of wat de handeling uitvoert. Bovendien richt je hiermee de aandacht op het onderwerp dat de actie onderneemt. Hierdoor plaats je de kern van de boodschap naar de voorgrond.

Actieve zinnen overtuigen de lezer. Bijvoorbeeld:

  1. Het rapport werd geschreven door het team
  2. Het team schreef het rapport

De eerste is een passieve zin, de tweede een actieve zin. Een ander voorbeeld:

  1. Hij zou de vaas kunnen pakken en met water kunnen vullen
  2. Hij pakt de vaas en vult deze met water

5. Voeg bewijs toe

Wanneer je beweringen doet, is het belangrijk om dit te ondersteunen met feiten en cijfers. Gebruik ook citaten van experts en verwijs naar betrouwbare bronnen.

Soms zijn beweringen afkomstig van jezelf, en kun je dit niet aanvullen met feiten en cijfers. Laat in dit geval zien hoe je aan jouw kennis komt. Bijvoorbeeld omdat je al jarenlang in het vak zit en veel hebt meegemaakt. Of omdat je zelf onderzoek hebt uitgevoerd.

6. Vertel een verhaal

Veel tekstschrijvers vertellen een overtuigend verhaal. Dit roept emoties bij je lezers op. Bovendien maakt dit de boodschap memorabel, oftewel makkelijk te onthouden.

Verhalen roepen emoties op. Hierdoor voelen lezers een persoonlijke connectie met de boodschap. Daar komt nog bij dat moeilijke informatie in verhaalvorm makkelijker te begrijpen en te onthouden is.

Of je nu een blog, een essay of een advertentietekst schrijft, vertel een verhaal en kom hiermee overtuigend over. Probeer het zelf uit of laat het verhaal door mij vertellen, en ontdek hier de positieve effecten van.

7. Gebruik de kracht van herhaling

Het gebruik van herhaling is een van de krachtigste schrijftechnieken. Het vestigt de aandacht van de lezer op belangrijke punten. Leg nadruk op een woord, zin of concept. Herhaal dit vervolgens later in de tekst, of in de eerstvolgende boodschap.

Wanneer mensen herhaaldelijk worden blootgesteld aan dezelfde informatie, onthouden ze dingen beter. Dus wil je een overtuigende tekst schrijven, gebruik dan zeker de kracht van herhaling.

8. Gebruik beeldspraak en metaforen

Beeldspraak is het gebruik van beelden, vergelijkingen en woorden. Hiermee spreek je de zintuigen aan en creëer je een beeld in de geest van de lezer. Met beeldspraak doe je een beroep of de zintuigen van horen, zien, ruiken, proeven en aanraken.

Als voorbeeld, de volgende zin spreekt tot de verbeelding: “de lucht was zo helder en blauw, dat het leek alsof een schilder er met blauwe verf overheen was gegaan.”

Je hebt ook metaforen. Dit is een directe vergelijking tussen twee dingen die niet aan elkaar gerelateerd zijn. Bijvoorbeeld: “het hart is een motor die ons lichaam aandrijft.” In deze metafoor vergelijk je het hart met een motor.

9. Maak lijsten en opsommingstekens

Veel overtuigende teksten zijn voorzien van lijstjes en opsommingstekens. Hiermee creëer je een duidelijk overzicht. Het maakt de tekst visueel aantrekkelijk. Bovendien kan de lezer de informatie snel scannen.

Door gebruik te maken van een lijst, vestig je de aandacht op belangrijke punten of voordelen. Bovendien is dit een goede manier om moeilijke informatie op te splitsen in behapbare stukjes.

10. Sluit aan bij emoties

Overtuigend schrijven maakt vaak gebruik van woorden en zinsneden die gevoelens beschrijven. Hiermee zet je een sentimentele verbinding op. Begrijp welke emoties relevant zijn, bijvoorbeeld vreugde, angst, trots of verdriet. Zelfs humor is een emotie.

Kies woorden die de gewenste emoties oproepen. Denk hierbij aan woorden zoals angst, succes, geluk of liefde. Ook verhalen brengen emoties over.

Verder is het belangrijk dat je empathie toont. Oftewel je laat zien dat je begrip hebt voor de gevoelens en behoeften van je doelgroep. Wanneer je dit doet kom je veel overtuigender over.

11. Toon voordelen

Wanneer je een tekst schrijft om een product of dienst aan te prijzen, moet je vooral laten zien welke voordelen dit voor de lezer biedt.

Schrijf je bijvoorbeeld over een fitnessproduct, laat dan zien dat dit product ontworpen is om de lezer sneller en gemakkelijker in vorm te krijgen. En dat het niet alleen tijd bespaart maar ook de gezondheid verbetert. Of benadruk de voordelen van een online cursus waardoor de cursist zijn omzet of inkomen kan verhogen.

12. Gebruik krachtige woorden

Krachtige woorden of powerwords trekken de aandacht van de lezer. Dit zijn vooral woorden zoals “gratis,” “nieuw,” “bewezen,” en “garantie”. Deze woorden zijn ideaal om in een advertentietekst, maar ook in een productomschrijving of een blog te gebruiken.

13. Stel vragen

Retorische vragen trekken de aandacht en stimuleren het denkproces van de lezer. Het gaat om vragen waarop geen direct antwoord wordt verwacht. Bijvoorbeeld:

  1. Is de lucht blauw?
  2. Wil je dat je dromen uitkomen?
  3. Kunnen we echt alles bereiken als we ons best doen?

Met retorische vragen versterk je de boodschap en houd je de aandacht van lezers vast. Toch is het belangrijk om dit soort vragen niet overmatig te gebruiken.

14. Focus op de lezer

Wil je echt overtuigend schrijven, leg dan de focus op de lezer. Gebruik “jij” en “jouw” om je boodschap persoonlijker te maken. Hiermee voelt de lezer een verbinding met jou, de schrijver.

Sommigen twijfelen tussen het gebruik van u of jij. Meestal wordt de aanspreekvorm ‘u’ in professionele situaties gebruikt. Maar je creëert hier ook afstand mee. Door de lezer met u aan te spreken, verklein je de kans op persoonlijkheid. Hierdoor kom je minder overtuigend over.

15. Creëer een gevoel van urgentie

Moedig lezers aan om onmiddellijk actie te ondernemen. Benadruk dat een aanbieding, korting of kans slechts een beperkte periode beschikbaar is. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om te handelen. Ze willen namelijk niet iets belangrijks missen.

Verkoop je producten, laat dan zeker weten wanneer je een beperkte voorraad hebt. Bijvoorbeeld “slechts 10 exemplaren beschikbaar”. Deze urgentie kun je ook met diensten creëren. “Nog maar vijf plaatsen beschikbaar, vol = vol”.

Heb je moeite met het schrijven van overtuigende teksten? Neem contact op, tegen betaalbare tarieven help ik je zoals het zou moeten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven