Acquisitie – warme en koude acquisitie

Op zoek naar de acquisitie betekenis? Vaak zie je dit bij een vacature staan. Bijvoorbeeld “acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld”. Acquisitie is het aanwerven van klanten of opdrachtgevers. Meestal gebeurt dit op ongevraagde wijze, iets dat voor veel ergernis zorgt. Er is verschil tussen koude acquisitie en warme acquisitie, maar ook verwerven naar aanleiding van een advertentie of vacature.

Acquisitie uitspraak

Ik leg je graag alles over de betekenis van acquisitie uit, maar eerst iets over de uitspraak. Het is een van die woorden daarvan je twijfelt hoe je het precies uitspreekt.

Acquisitie uitspraak: a-kwie-zie-tsie

Zo ongeveer, want het is niet heel makkelijk om het op deze wijze te typen. Overigens zijn er ook mensen die het uitspreken als ak-kie-sie-tsie. Dit lijkt heel erg op voorgaande en bijna niemand zal het verschil merken. Schaam je er dus niet voor wanneer je acquisitie net iets anders uitspreekt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Betekenis van acquisitie

Je ziet het heel vaak in vacatures staan, meestal in de trant van “acquisitie wordt niet op prijs gesteld”. Je komt het ook wel eens in (online) advertenties tegen. Het betekent simpelweg dat de adverteerder niet wil dat bedrijven hem met commerciële redenen benaderen.

Laat ik je eerst de acquisitie betekenis wat beter uitleggen. Een bedrijf streeft altijd naar groei en natuurlijk een hogere omzet. Om dit te realiseren zijn er verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld klanten/opdrachtgevers aantrekken met een hoge positie in Google (SEO). Maar ook televisiereclame, adverteren op het internet, zichtbaar zijn social media of buitenreclame (billboards).

Soms ontvangt een bedrijf niet voldoende klanten of opdrachtgevers. Of het bedrijf vindt dat de omzet nóg verder omhoog moet. In dit geval kan het bedrijf acquisitie toepassen, oftewel (potentiële) klanten benaderen. Hierbij is er keuze tussen warme en koude acquisitie. Het is juist die koude acquisitie die voor flink wat ergernissen zorgt.

Warme acquisitie met voorbeelden

Past een bedrijf warme acquisitie toe, dan benadert het bestaande klanten of opdrachtgevers. Vaak is er al sprake van klantenbinding middels een nieuwsbrief of doordat klanten het bedrijf op social media volgen. Veel bedrijven hebben een klantenbestand opgebouwd. Hierin staan alle klanten of opdrachtgevers waardoor het makkelijker is om contact met ze op te nemen.

Hieronder een warme acquisitie voorbeeld. Zo weet je hoe warme acquisitie wordt toegepast.

Een webshop in smartphones krijgt binnenkort de nieuwste iPhone binnen. Om dit product te promoten laat het bedrijf dit op social media weten. Bovendien verstuurt het een nieuwsbrief naar alle klanten die eerder iets in de webshop besteld hebben.

Het is al enkele jaren niet meer toegestaan om iedere willekeurige klant een nieuwsbrief of aanbieding te versturen. De klant moet hier specifiek toestemming voor hebben gegeven. Dit geldt niet wanneer het om warme acquisitie tussen twee bedrijven gaat. Bedrijven mogen zonder toestemming andere bedrijven die eerder klant waren/klant zijn gewoon benaderen om een product of dienst aan te bieden.

Koude acquisitie met voorbeeld

Je zit net aan het avondeten en ontvangt alweer een telefoontje van een telecombedrijf. Of een loterij die jou een abonnement wil verkopen. Daarnaast worden veel ondernemers lastig gevallen door andere bedrijven. Dit betreft bedrijven waar ze nooit eerder zaken mee hebben gedaan. Bovenstaande voorbeelden betreft allemaal koude acquisitie.

Feitelijk is de betekenis van koude acquisitie: een potentiële klant of opdrachtgever benaderen. Potentieel betekent dus dat de consument of het bedrijf niet eerder klant was. Hieronder een koude acquisitie voorbeeld.

De webshop in smartphones wil de nieuwste iPhone zoveel mogelijk verkopen. Het belt een aantal willekeurige elektronicazaken om de iPhone aan te bieden. Het kan ook dat de webshop consumenten belt of een e-mail stuurt en de nieuwste iPhone aanprijst.

Wanneer de webshop koude acquisitie richting een ander bedrijf toepast, dan is dit toegestaan. Wel moet het aanbod interessant zijn voor het bedrijf waarmee contact wordt opgenomen. Ze kunnen dus geen slagerij bellen om te vragen of die hun iPhones willen verkopen.

Koude acquisitie richting consumenten is niet toegestaan. De webshop is strafbaar wanneer het willekeurige consumenten belt of een e-mail naar ze stuurt. Consumenten moeten altijd toestemming geven voor dit soort benaderingen. Dit noem je ook wel opt-in: de consument moet zich specifiek voor aanbiedingen of nieuwsbrieven inschrijven.

Acquisitie naar aanleiding van een vacature of advertentie

Het meest hinderlijk is de acquisitie naar aanleiding van een vacature of advertentie. Dat is ook precies de reden waarom in vacatures vaak staat vermeld dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld. Er zijn namelijk heel wat bedrijven die alle vacatures afspeuren. Naar aanleiding van een vacature bieden ze hun diensten aan.

Denk maar eens aan een bedrijf dat op zoek is naar een ICT-er voor 38 week per week. Vervolgens reageren tientallen zelfstandig werkende ICT-ers die hun diensten aanbieden. Het bedrijf is echter niet op zoek naar een zzp’er en wil de ICT werkzaamheden ook niet bij een ander bedrijf neerleggen. Het is dan heel vervelend wanneer er toch dit soort aanbiedingen op de vacature afkomen.

Ondanks dat in de vacature gezegd wordt dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld, gebeurt het evengoed. Degene die acquisitie toepast kan er wel op rekenen dat zijn actie nergens toe leidt.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.