Websites voor bouwbedrijven

Bijgewerkt: 17 juli 2023

Bouwwebsites maken onderdeel uit van bouwbedrijven. Aannemers, architecten en andere professionals gebruiken het internet om met elkaar en de doelgroep te communiceren. Websites voor bouwbedrijven zijn een belangrijke marketingstrategie. Het stelt bedrijven in staat om te groeien.

Webdesigners maken vaak unieke ontwerpen voor bouwbedrijven. Hiermee weten ze zich van concurrenten te onderscheiden. Ondertussen trekt de website bezoekers en leads aan.

Bereid meer potentiële klanten via het internet

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Mond-tot-mond reclame blijft binnen de bouwsector belangrijk. Maar dit is tegenwoordig niet meer genoeg. Wanneer concurrenten en sterke online aanwezigheid hebben, dan moet je als bouwbedrijf in actie komen.

Tegenwoordig is het belangrijk om op het internet gevonden te worden. Dit geldt niet alleen voor de bouwsector maar ook voor de kunstwereld, detailhandel, horeca en nog veel meer. Het is een feit dat websites van bouwbedrijven meer potentiële klanten bereiken. Dit soort websites profiteert van een groter netwerk.

We bekijken hoe goede website voor bouwbedrijven eruitzien.

Een website laten maken of zelf ontwerpen

De online technologie verandert razendsnel. Hij wordt continu verbeterd. Hierdoor is het tegenwoordig heel makkelijk om zelf een website voor je bouwbedrijf te maken. Handige tools zoals WordPress, Joomla! of een webbuilder stellen je in staat om een professionele website te bouwen. Zonder enige kennis omtrent PHP, HTML of CSS.

Vaak wordt gezegd dat doe-het-zelf-websites slechter scoren. Niets is minder waar. Het gaat de bezoeker niet om het design maar om de inhoud. Wanneer de inhoud waardevol is, dan maakt het de bezoeker niet zoveel uit hoe mooi de website is ingericht.

Door gebruik te maken van een CMS zoals WordPress, voldoet de website aan de technische SEO-richtlijnen. Je maakt de site mobielvriendelijk, iets dat tegenwoordig erg belangrijk is.

Het inrichten van de website

Websites voor bouwbedrijven bevatten op de homepage soms een slider. Middels de slider toon je voltooide bouwprojecten of renovatieprojecten. Dat kan voor bezoekers interessant zijn. Het probleem met een slider is dat deze de webpagina vertraagd. Dit is hinderlijk voor bezoekers, en zoekmachines houden er ook niet van.

Of je nu een website laat maken of zelf bouwt: maak liever geen gebruik van een slider. Niet alleen omdat het vertragend werkt, ook blijken veel bezoekers dit hinderlijk te vinden. Het brengt ze in verwarring, ze weten niet waar ze op moeten klikken.

De aandacht van bezoekers trekken

Bezoekers scannen je website in enkele seconden. Je hebt dus maar kort de tijd om hun aandacht te trekken. Daarom moet je ervoor zorgen dat wat ze zien, hen ook aanspreekt. De eerste indruk is altijd de juiste.

Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit, maar liever niet in een slider. Hoge kwaliteit wil overigens niet zeggen dat afbeeldingen groot van formaat zijn. Gebruik eventueel een tool om het formaat te verkleinen.

Met hoge kwaliteit foto’s ziet je website er professioneel uit. Hiermee maak je een goede eerste indruk. Bovendien toon je middels deze foto’s de kwaliteit van je werkzaamheden.

De aandacht trek je ook met behulp van pakkende titels. Bedenk dat bezoekers de webpagina’s snel scannen. Hierbij lezen ze als eerste de titel en de tussenkopjes. Zorg dat de titel opvalt en doet wat het belooft. Staat er in de titel dat je vijf tips geeft over een aanbouw realiseren, dan moet de inhoud van de tekst hier ook over gaan.

Een portfolio van bouwprojecten

Niet alle websites voor bouwbedrijven bevatten een portfolio. Dit zou je wel altijd moeten doen. Maak een aparte pagina aan met foto’s van bouwprojecten. Gebruik bij voorkeur voor-en-na foto’s, die zorgen voor overtuiging. Laat de bouw van A tot Z van een gebouw of woning zien. Maar ook de renovatie van een oud huis, plafonds, muren of vloeren. Of de renovatie van andere ruimtes.

Werk in je portfolio met duidelijke foto’s en beschrijvingen. Door dit duidelijk te laten zien, trek je automatisch de juiste opdrachtgevers of klanten aan.

Eenvoudig, modern en stijlvol

Twijfel je nog over het design van de bouwwebsite? Tegenwoordig zijn mensen op zoek naar modern en stijlvol. Richt de website als zodanig in. Houd het wel eenvoudig, de bezoeker moet makkelijk zijn weg kunnen vinden. Zorg dus dat informatie gemakkelijk toegankelijk is.

Geen jaren 90 website

Voorkom dat de bouwwebsite een jaren 80 website wordt. Mensen hebben er een hekel aan wanneer er allemaal bewegende onderdelen op een website staan, automatisch een muziekje afspeelt en knipperende teksten hen tegemoetkomen.

Zorg dat de website rust en betrouwbaarheid uitstraalt. Wil je toch iets van een video tonen of audio af laten spelen? Zorg dat de bezoeker hier de vrije keuze in heeft. Niet dat het afspelen automatisch gebeurt.

De juiste kleuren op websites voor bouwbedrijven

Voor een bouwwebsite zijn verschillende kleurencombinaties mogelijk. Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en brengt een bepaald effect met zich mee. Veel bouwbedrijven kiezen voor groen en bruin, iets dat naar de natuur en duurzaamheid verwijst. Bruin doet ook denken aan constructiematerialen.

Geel en donkerblauw zijn ook een goede combinatie. Geel wekt een gevoel van optimisme en energie op. Donkerblauw staat voor betrouwbaarheid.

Oranje en grijs is een goede keuze voor bouwbedrijven. Oranje straalt energie en enthousiasme uit. Grijs geeft de website een serieuze uitstraling. Deze combinatie trekt zeker de aandacht.

Dan heb je ook nog de combinatie blauw en wit. Blauw staat voor betrouwbaarheid en professionaliteit. Wit is een neutrale en serene kleur. Het wit kom je voornamelijk bij interieurbedrijven tegen.

Het is belangrijk om kleuren te kiezen op basis van het merk en de doelgroep. Overweeg zeker eens de kleurenpsychologie, ongewenste emoties en aandacht te genereren.

Hoe maak ik de beste website?

Het is belangrijk om het doel van de website voor ogen te houden. Voor bouwbedrijven is dit het aantrekken van potentiële opdrachtgevers of klanten. Ga niet zomaar met designtrends mee. Een bouwbedrijf moet een solide uitstraling hebben, het heeft geen zin om alleen maar trendy over te willen komen.

Het is net zo belangrijk om het design simpel en duidelijk te houden. Kies goede foto’s of afbeeldingen van een hoge kwaliteit, maar ze mogen de laadtijd van de website vertragingen.

De inhoud van de website

Heb je een website voor je bouwbedrijf nodig? Tegen een interessante prijs kunnen we die voor jou maken. We bestaat uit een team van ervaren marketeers, copywriters en webdesigners. Bianca is de spil binnen het bedrijf, en stuurt alles vanuit het centrum aan.

We kijken niet alleen naar het webdesign maar ook naar de inhoud. Dit laatste is vele malen belangrijker. Bezoekers zijn immers op zoek naar de juiste informatie.

Inhoud bestaat uit tekst (blogs, artikelen, overige teksten), aangevuld met afbeeldingen en eventueel video’s of audio.

SEO-teksten laten schrijven

Bij biaq weten we wat SEO is. We hebben meer dan 500 bedrijven, waaronder veel bouwbedrijven, naar topposities in Google geholpen. Maar ook naar een goede aanwezigheid op social media.

SEO teksten zijn zeer belangrijk. Dit zijn teksten die voldoen aan de SEO-richtlijnen zoals Google die heeft opgesteld. Omdat creativiteit een net zo belangrijke rol speelt, scoren veel van de door ons geschreven teksten hoog in de organische zoekresultaten.

Laat een goede homepage schrijven, zodat bezoekers direct zien wie je bent en wat je te bieden hebt. Dienstenpagina’s zijn ook belangrijk, net als een portfolio. Daarnaast is het verstandig om regelmatig nieuwsberichten te delen.

Bloggen mag niet binnen de SEO-strategie ontbreken. Het is de ideale manier om het publiek kennis te laten maken met je werkzaamheden. Blogs zijn waardevol: ze beantwoorden vragen of lossen problemen op. De juiste blogs scoren ook nog eens hoog in Google.

De beste websites van bouwbedrijven

Welke websites van bouwbedrijven doen het goed? Verschillende factoren bepalen of een website goed scoort. Enerzijds heeft dit met naamsbekendheid te maken. Heeft een bouwbedrijf door de jaren heen flink wat naamsbekendheid opgebouwd, dan zal de website automatisch meer bezoekers aantrekken.

Voor nieuwe of kleine bouwbedrijven is het belangrijk om online vindbaar te zijn. Hoe beter de website is ingericht, hoe hoger deze uiteindelijk zal scoren.

Kijkend naar het aantal maandelijkse websitebezoekers vanuit Google (organisch), zijn dit de beste websites van bouwbedrijven:

  • Janssendejongbouw.nl (bouwbedrijf)
  • Hollandwest.nl (makelaar)
  • Mooijhuis.nl (makelaar)
  • Heijmans.nl (bouwbedrijf)

Verder zijn er veel kleinere bouwbedrijven die goed in de lokale zoekresultaten scoren. Opvallend is dat aannemers minder goed in zoekmachines scoren. In deze categorie zijn het de overzichtsites die de hoge posities innemen, zoals bouwgarant.nl.

Is het mogelijk om als beginnend of klein bouwbedrijf te concurreren met de grote jongens? Niets is onmogelijk! Al die grote bedrijven zijn ook ooit klein begonnen. Met de juiste strategie en doorzettingsvermogen kunnen kleinere bouwbedrijven veel bereiken.

Hulp nodig bij het bouwen van een website of het schrijven van content? Beter zichtbaar zijn op social media? Neem contact op of vraag vrijblijvend een offerte aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven