Zoekwoorddichtheid of keyword density

“Schrijf een artikel met een zoekwoorddichtheid van 5%”. Zo luidde een opdracht die ik niet zo lang geleden binnenkreeg. Ik moest de opdrachtgever uitleggen dat 5% veel te hoog was. Vijf procent was zóóó 2010!

Google past zijn algoritmes continu aan. Het stelt steeds hogere eisen aan content. Je komt er tegenwoordig echt niet meer mee weg om zoveel mogelijk zoektermen in een tekst te stampen. Toch zijn er nog steeds websites die dit doen, en soms met succes.

Je vraagt je af hoe dit mogelijk is. Keyword stuffing is toch uit den boze? Laten we eens gaan kijken wat zoekwoorddichtheid is en hoe Google hiermee omgaat.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is keyword density in content?

Geschreven content bestaat uit woorden, dat is logisch. Binnen SEO wordt altijd naar de keyword density oftewel zoekwoordendichtheid gekeken. Dit staat voor de ‘dichtheid’ van de meest belangrijke zoektermen. Oftewel hoe vaak de zoektermen in de tekst zijn verwerkt. De dichtheid wordt altijd in percentages weergegeven.

Laat ik ervan uitgaan dat je een artikel of blog van 1000 woorden schrijft (of laat schrijven). Je belangrijkste zoekterm is ‘damesschoenen’ omdat je op deze zoekterm gevonden wil worden. Wanneer je 25 keer het woord ‘damesschoenen’ in de tekst verwerkt dan heeft deze een zoekwoorddichtheid van 2,5%. Want 25 van 1000 is 2,5%.

Stel nu dat je zoekterm wat langer is, bijvoorbeeld ‘rode damesschoenen’. Wanneer je dit 25 keer zou gebruiken dan is het niet zo dat de keyword density ook op 2,5% ligt. Nee, de dichtheid ligt plots veel hoger. Hij zal ergens rond de 4% uitkomen, afhankelijk van de andere woorden die je gebruikt. Dit komt omdat 2-woordzoektermen anders worden berekend dan 1-woordzoektermen.

Uitleg over keyword stuffing

Het klopt dat websites vroeger zoveel mogelijk zoektermen in een tekst stopten. Dit komt omdat zoekmachines toen heel simpel van geest waren. Wanneer er 50 keer een zoektermen in een tekst verwerkt was dan moest dit wel belangrijk zijn. Daarom scoorden websites met de meeste zoektermen bovenaan in Google.

Uiteindelijk kreeg Google in de gaten dat het op deze manier heel makkelijk was om de zoekresultaten te beïnvloeden. Ook zag het in dat veel zoektermen in een tekst er heel spamachtig uitzag. Dus werd het algoritme veranderd, en in positieve zin.

Wanneer je nu 50 keer een zoektermen in een tekst zou stoppen dan wordt dit keyword stuffing genoemd. Oftewel je probeert de zoekmachine om de tuin te leiden.

De ideale zoektermendichtheid

Wat is de meest ideale zoektermendichtheid? Volgens sommigen zou dit tussen de 0,5 en 1% liggen. Anderen zeggen dat dit tussen de 1% en 3% mag zijn. En weer anderen vinden dat je helemaal niet naar de zoekwoordendichtheid moet kijken.

Bijna iedereen heeft het mis. Ja het klopt dat een zoektermen dichtheid van 0,5% tot 1,5% goed is. Dus iedereen die zegt dat het boven de 1,5% moet zijn, schiet op het verkeerde doel.

Maar het is ook niet zo dat een hogere keyword density per definitie slecht is. Laten we eens gaan kijken naar de zoekterm ‘zwarte wasmachine’. De eerste website die in de zoekresultaten staat heeft de volgende zoekwoorddichtheid aangehouden:

  • Wasmachine: 4,12%
  • Zwarte: 3,41%
  • Zwarte wasmachine: 5,55%

Je ziet dat bij deze webpagina de keyword density ontzettend hoog ligt, en toch scoort hij een nummer 1 positie in Google.

De nummer 3 in Google laat de volgende zoektermendichtheid zien:

  • Wasmachine: 6,40%
  • Zwarte: 1,75%
  • Zwarte wasmachine: 2,04%

Deze website doet niet aan keyword stuffing, en die ander juist wel. Hoe kan het dan dat die ander het allerhoogste scoort? Een nummer 1 positie in Google hangt niet alleen van het aantal gebruikte zoektermen af. Het gaat voornamelijk om de inhoud. Wanneer de inhoud waardevoller is en beter aansluit bij de zoekopdracht, dan besluit Google om deze webpagina hoger te plaatsen. Ondanks het idee van keyword stuffing.

Moet ik er nu wel of niet op letten?

Het advies is om altijd een beetje naar de zoekwoorddichtheid te kijken. Wanneer dit boven de 5% ligt dan is het zeker verstandig om wat zoektermen weg te halen. Of verzin hier synoniemen voor.

Persoonlijk vind ik een dichtheid die onder de 1% ligt twijfelachtig. Google moet wel begrijpen waar de inhoud van een tekst over gaat. Wanneer de dichtheid van zoektermen te laag is, is het voor zoekmachines lastig om te bepalen bij welke zoekopdracht de webpagina aan zou kunnen sluiten.

Stel nu dat je de zoekterm damesschoenen voor 1% in de tekst verwerkt. Dat doe je ook met de zoekterm laarsjes (1%). En vervolgens ook nog veters (1%). Hoe moet Google dan weten wat de hoofdzoekterm is? Is dit nu damesschoenen, laarsjes of veters?

Je moet dus duidelijk laten weten op welke zoekterm je gevonden wil worden. Dit doe je door de belangrijkste zoekterm net wat vaker in de tekst te plaatsen. Zonder dat dit op een onnatuurlijke manier gebeurt.

Moeite om zoektermen in een tekst te verwerken of weet je niet hoeveel erin mogen? Hier help ik je graag bij. Vraag vrijblijvend informatie of de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?