Wat is SEO in 2024? Een vooruitblik

Google laat zakelijke marketeers pas in 2024 overstappen naar GA4. In dat jaar zal er ook een einde aan cookies van derden komen. Bing heeft in 2024 een groter aandeel op desktopapparaten. Je moet de focus nog meer op inhoud leggen.

Het lijkt misschien vreemd om nu al stil te staan bij SEO voor 2024. Maar er zijn al een hoop dingen bekend, belangrijke zaken die in dat jaar gaan veranderen. Slimme marketeers en ondernemers houden hier nu al rekening mee.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Stopzetting van Universal Analytics 360 is verplaatst

Iedereen die gebruik maakt van Google Analytics heeft het vast wel gehoord: dit zou vanaf juni 2023 worden stopgezet. Je moet overstappen naar Google Analytics 4 (GA4). Veel marketeers en webmasters vinden dit prettig, maar sommigen zijn erg vertrouwd geraakt met het oude systeem.

De standaard Universal Analytics-property’s zijn vanaf juli 2023 niet meer beschikbaar. Maar de Enterprise-verise (Universal Analytics 360) wordt pas in 2024 beëindigd. Analytics 360 is de versie die specifiek bedoeld is voor grote bedrijven en marketeers. Hiermee heb je toegang tot premium mogelijkheden en analystische gegevens.

Het is niet zo dat de verplaatsing van 360 van invloed is op SEO. Maar het geeft grote bedrijven wel de kans om oude data aan marketingstrategieën te koppelen en prestaties te verbeteren.

Een wereld zonder cookies

Hoe prettig zou het zijn wanneer er geen cookies meer zouden bestaan? Bezoekers worden niet in hun online gedrag gevolgd en hebben direct toegang tot content. In 2024 is Google van plan om een einde te maken aan cookies van derden.

Dit is niet nieuw, want Mozilla blokkeerde in 2019 al cookies van derden. Safari deed dit in 2020 en Microsoft Edge vanaf 2021.

Dat Google 3rd party cookies gaat blokkeren is slecht nieuws voor marketeers. Zonder uitgebreide toegang tot gegevens wordt het lastig om marketinginspanningen effectief in te zetten. Veel marketeers en ondernemers gaan een inkomstenverlies tegenmoet. Want zonder 3rd party cookies is het lastig om advertenties te targetten.

Juist daarom is het belangrijk om je SEO-strategie voor 2024 aan te passen. Richt je nu al op de meest belangrijke zoekwoorden voor je branche of niche. Door autoriteit op te bouwen voorkom je straks inkomstenverlies.

Houd er ook rekening mee dat je vanaf 2024 voor hogere uitgaven komt te staan. Je moet 5% tot wel 25% meer uitgeven om hetzelfde als in 2022 te bereiken. Dit geldt uiteraard alleen voor marketeers die afhankelijk zijn van cookies van derden.

Marktaandeel van Bing blijft groeien

In 2022 heeft Bing het voor elkaar gekregen om het marktaandeel op desktop fors te laten groeien. Van 4% naar iets meer dan 8%. SEO 2024 betekent dat Bing nog belangrijker is geworden, en dat je focus hier zeker gedeeltelijk op moet liggen.

Het algoritme van Bing werkt anders dan dat van Google. Dit is zeker iets om rekening mee te houden. Kwalitatieve en waardevolle content delen blijft toch het belangrijkst, of je focus nu op Bing of Google ligt.

Waarom is het belangrijk om Bing in de gaten te houden? Zakelijke websites krijgen een groot gedeelte van hun bezoekers vanaf desktopapparaten. Denk maar aan de kantoormedewerker of de directeur die op zoek is naar een zakelijke dienst of een product. De zoektocht wordt bijna altijd vanaf een PC of laptop op kantoor gedaan.

Wanneer je meer dan 25% desktop gebruikers op je website krijgt, dan is Bing heel belangrijk. In 2022 heeft het op desktop een marktaandeel van 8%. Ik schat in dat het marktaandeel van Bing in 2024 op ongeveer 10% zal liggen.

Maak (meer) gebruik van Google hulpprogramma’s

Google vindt het prettig wanneer je gebruik maakt van zijn hulpprogramma’s. Bekende hulpprogramma’s zijn Google Search Console, Analytics, de Ad Keyword Planner, Google Trends en Google zoeken.

Door gebruik te maken van deze hulpprogramma’s ga je een samenwerking met Google aan. Het is niet zo dat je hierdoor hoger in de zoekresultaten rankt. Maar het is wel goed voor je SEO, al helemaal in 2024. Want 2024 zal in het teken staan van veel concurrentie. Maar ook van waardevolle informatie bieden. Dat is nu al het geval, maar zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Uiteindelijk zijn er maar enkele websites die voort zullen bestaan. De rest zal allemaal lager ranken.

De rol van machine learning in SEO

Onderschat machine learning (ML) en kunstmatige intelligentie (AI) niet. Machines zijn steeds beter in staat om van data te leren. Dankzij kunstmatige intelligentie kunnen systemen of machines taken uitvoeren en hiermee menselijke arbeid overnemen.

Google verbetert zichzelf met behulp van kunstmatige intelligentie. In 2021 werkte Google met een nieuwe technologie, genaamd MUM (Multitask Unified Model). Met deze technologie is Google in staat om antwoord te geven op complexe vragen.

AI maakte Google steeds menselijker. Het begrijpt de essentie van zoekopdrachten. Ook is het steeds meer in staat om de kwaliteit van inhoud te beoordelen, zonder dat hier menselijke acties voor zijn vereist.

Het is belangrijk om te weten dat Google gebruik maakt van machine learning. Dit is namelijk van grote invloed op SEO.

Het gebruik van een AI-tekstschrijver

Het gevaar zit hem in de komst van AI- tekstschrijvers. Het gaat hier om software dat in staat is om teksten of artikelen te schrijven, op basis van bestaande inhoud op het internet. Van de ene kant wordt Google steeds menselijker, van de andere kant zetten we vaker en vaker AI-tekstschrijvers in. Deze twee komen niet met elkaar overeen.

Websites die zelf content creëren zullen het daarom winnen van geautomatiseerde content. Geen enkele machine kan emoties tonen, en dus ook niet op emoties van echte mensen inspelen.

De toekomst van SEO

SEO is door de jaren heen fors veranderd. Was het vroeger een trend om zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst te stoppen en willekeurige backlinks te verzamelen, dat kan tegenwoordig echt niet meer.

Niemand weet hoe de toekomst van SEO eruitziet. Maar dat zoekmachines steeds slimmer en menselijker worden, dat is een feit. Dit betekent dat alleen de website die hierin meegaan het zullen winnen. Dat is precies de reden waarom je SEO niet gedurende een maandje of een half jaar doet, het is een levenslange aanpassing.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?