Zo kom je bovenaan op bol.com

Bijgewerkt: 10 november 2022

Als verkoper wil je verder groeien. Verkopen via bol.com helpt je bij het realiseren van deze groei. Het platform heeft veel voordelen, maar ook wat nadelen. Een van die nadelen is dat de concurrentie op het platform groot is. Hierdoor is het lastig om met je producten bovenaan te staan.

Toch is dit belangrijk want verkopers die bovenaan in de resultaten staan, trekken veel nieuwe klanten aan. Hoe kom je bovenaan op bol.com? Leer het algoritme van dit verkoopplatform te begrijpen.

Het verschil tussen Google en Bol.com

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat hebben Google en bol.com met elkaar gemeen? Ze werken beiden met een algoritme. Een algoritme is een soort wiskundige formule om problemen op te lossen. In dit geval is het probleem dat iemand een zoekopdracht uitvoert en graag zoekresultaten wil zien. Het algoritme bepaalt welke zoekresultaten op het scherm van de gebruiker verschijnt.

Ondanks deze overeenkomst zijn er ook veel verschillen tussen deze twee. Google is een algemene zoekmachine en doorzoekt miljoenen websites. Bol kijkt alleen naar producten die op het platform worden aangeboden.

Daar komt nog bij dat de algoritmes van beiden sterk van elkaar afwijken. Je kunt dus niet zeggen dat het algoritme van bol.com hetzelfde is als die van Google. Dit maakt het nog lastiger om bij bol.com bovenaan te staan.

Een grotere markt bedienen

Een van de voordelen van bol.com is dat je een grotere markt bedient. Feitelijk profiteer je van het succes van bol, zonder dat je hier zelf wat voor hoeft te doen. Dankzij dit platform verhoog je de omzet. Maar met de groeiende concurrentie moet je wel weten hoe het partnerplatform exact in elkaar steekt.

Je moet weten waar je kansen liggen. En die kansen liggen in het algoritme van bol, want dat bepaalt of je bovenaan staat of ergens op de tweede of derde pagina.

Bol.com past de algoritmes regelmatig aan

Het is niet zo dat het algoritme altijd gelijk blijft. Bol.com staat natuurlijk ook niet stil en past de algoritmes regelmatig aan. Sommige verkopers zien na een aanpassing hun omzet met procenten groeien terwijl anderen plots een daling in de verkoopcijfers zien.

Juist daarom is het belangrijk om algoritme updates in de gaten te blijven houden. Bol.com doet niets anders dan tonen wat de klanten graag willen zien.

Beoordelingscijfers spelen mee

Voor beginnende verkopers is het lastig om bovenaan op bol.com te staan. Dit komt omdat je als verkoper eerst autoriteit moet opbouwen. Dat lijkt oneerlijk maar zo werkt het nu eenmaal. Daarom moet je eerst veel aandacht aan je service besteden. Hoe beter die service, hoe groter de kans dat je positieve beoordelingen krijgt.

Doe wat je belooft. Zorg voor een snelle verzending van de producten. Er kan altijd iets misgaan, maar dan is het aan jou om dit probleem zo goed mogelijk op te lossen. Zorg dat de klant zich gehoord voelt, een goede service zou voor elke verkoper vanzelfsprekend moeten zijn.

Goede productomschrijvingen

Wil je bovenaan op bol.com komen te staan dan speelt niet alleen de beoordelingscijfers een rol. Het gaat voornamelijk om de productomschrijvingen die je toont. Elke omschrijving bestaat uit een goede titel en een inhoud waar klanten echt iets aan hebben. Ze halen veel informatie uit de omschrijving. Bovendien overtuigt de productbeschrijving, waardoor de klant sneller geneigd is om een aankoop te doen.

Het is niet makkelijk om goede productomschrijvingen te maken. Sommige verkopers schrijven ze zelf, maar je ziet dan dat deze niet professioneel zijn opgesteld. Wil je bol.com teksten laten schrijven? Je ontvangt professionele beschrijvingen van je producten. Deze zijn voorzien van een pakkende titel, specificaties van het product en een overtuigend verhaal. Precies wat je als verkoper nodig hebt.

Te korte productomschrijvingen en slecht geschreven teksten scoren minder goed op bol.com. Je ziet dat deze producten minder snel naar voren komen, waardoor klanten bij concurrenten iets kopen.

Extra tip: het merk in de titel plaatsen

Veel klanten zijn gericht op zoek naar een bepaald merk. Wil je met je producten bovenaan op bol.com staan, dan is het belangrijk om het merk van het product in de titel te vermelden.

De titel moet zeker niet te lang zijn. Dit heeft met Google Shopping kunnen maken, waar je product kan worden getoond. Te lange titels worden door Google Shopping afgekapt. Dit ziet rommelig uit en het is voor de gebruiker niet duidelijk wat je verkoopt.

Zelfs wanneer je niet in Google Shopping staat moet je goed op de lengte en inhoud van de titel letten. Op bol.com mogen titels langer zijn, maar je moet ook beschrijvend maken. Niks zo vervelend wanneer een titel er zo uitziet: ‘folie voor verhuizing – spullen beschermen – inpakken huishouden keuken badkamer toilet – milieuvriendelijk Green’.

Toegeven, bij deze titel is gedacht aan het verwerken van een aantal zoektermen. Maar er zitten ook zoektermen in die niet zo relevant zijn. Bovendien ziet de titel er verwarrend uit. En het belangrijkste: het ontbreekt aan de allerbelangrijkste zoektermen. Een product met deze titel zal echt niet bovenaan in de bol zoekresultaten verschijnen.

Kan ik meer inzicht krijgen in het algoritme?

Het is niet zo dat bol.com zijn algoritmes prijsgeeft. Vaak is het een kwestie van goed onderzoek doen. Ik heb me de afgelopen jaren flink in de werking van bol.com verdiept en heb hier een aantal conclusies uit mogen trekken.

Bij het schrijven van teksten voor bol.com houd ik rekening met de algoritmes. Wil je het een keer uitproberen of ben je nieuwsgierig naar de tarieven? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven