Een boek over SEO geeft je geen #1 positie in Google

Bijgewerkt: 25 oktober 2022

Even een SEO-boek lezen en vervolgens op nummer één in Google staan. Was het maar zo makkelijk, dan zouden we allemaal op die felbegeerde eerste plek staan.

Er zijn honderden boeken over SEO verkrijgbaar. Is een SEO boek dé methode om de top van Google te bereiken? Nee, dit zie ik meer als verkooppraatje. Zoekmachineoptimalisatie leer je niet uit een boek. Dat leer je door de praktijk toe te passen.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een SEO boek slecht is. Dit soort boeken leert je de basis van zoekmachines begrijpen. Maar omdat het algoritme van zoekmachines continu wisselt, is de kans groot dat de informatie snel verouderd raakt.

Aantal Google algoritme updates per jaar

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Google voert jaarlijks tientallen algoritme updates door. Minstens één hiervan betreft een grote (core) updates. Waarom zijn er zoveel updates nodig en wat betekent dit in de praktijk? Met een update past Google het algoritme aan oftewel de manier waarop het zoekresultaten naar voren schuift.

Die updates zijn belangrijk om de service optimaal te houden. Soms blijkt een update achteraf niet het gewenste effect te hebben, en wordt dit teruggedraaid. Andere updates hebben een zeer grote invloed op de SERPS.

Het nadeel van SEO boeken

Het lezen van een SEO boek kan een goede manier zijn om iets over de werking van zoekmachines te begrijpen. Maar ook hoe zoekmachine optimalisatie in de basis werkt. Maar omdat de zoekmachinealgoritmes continu veranderen, vraagt dit om een wisselende SEO aanpak.

Een SEO-boek kan nooit en te nimmer tijdloos zijn. Zo zijn er boeken uit het begin van deze eeuw die uitleg geven over de zoekwoordendichtheid. In die tijd was het advies om een zoekwoordendichtheid van 3% tot 5% aan te houden. Dat is inmiddels niet meer zo: de zoektermendichtheid zou lager dan 1,5% moeten liggen.

Vroeger maakte je gebruik van startpagina’s of linkfarms, om op deze manier een linkprofiel op te bouwen. Google trapte hierin en gaven websites met veel backlinks voorrang. Ook dit is veranderd. Dus wanneer je een SEO boek uit de jaren 2000 tot 2010 hebt, dan moet je sommige adviezen en tips niet al te serieus nemen.

Moet je elk jaar een nieuw boek aanschaffen?

SEO is veel meer dan doen wat andere marketeers doen. Het is de richtlijnen van Google volgen, maar vooral heel veel psychologie. Wanneer je geen inzicht in het gedrag van mensen hebt dan is het lastig om SEO toe te passen. Daar gaat een boek niet bij helpen, zelfs niet wanneer je elk jaar een nieuw boek aanschaft.

Eigenlijk ben je nog het beste af met een psychologieboek. Waarom vertonen mensen bepaald gedrag? Wat is hun denkwijze en welke triggers verleidt ze om actie te ondernemen? Google gaat in op menselijk gedrag en rangschikt hier de zoekresultaten naar. Het is dus zaak om het gedrag van mensen te begrijpen. Dan begrijp je ook het gedrag van zoekmachines.

Er is door de jaren heen veel veranderd

In de beginjaren was Google maar een simpele zoekmachine. Het kon moeilijk onderscheid maken tussen professionele- en spamwebsites. Het had de trucjes van marketeers niet door. En het toonde vaak verkeerde zoekresultaten aan gebruikers.

Gelukkig is Google een van de weinige zoekmachines die continu aan service en kwaliteit werkt. Het is niet bang om fouten te maken en zichzelf te verbeteren. Dat is ook wat Google zo groot heeft gemaakt.

Maar dat betekent ook dat SEO er 20 jaar geleden heel anders uitzag dan nu. Google let goed op de activiteiten van SEO-marketeers. Gebruiken ze goede technieken om de gebruikservaring van websites te verbeteren? Of wordt er weer een slinks trucje bedacht om Google te misleiden?

Je ziet, dit soort dingen lees je niet in een SEO-boek.

De inhoud van SEO boeken

De vraag is wat er in een SEO-boek staat. Dat hangt een beetje van de auteur (schrijver) van het boek af. De een schrijft vanuit persoonlijke ervaringen, de ander vanuit hetgeen hij of zij zelf geleerd heeft.

Het boek ‘Doelgerichte SEO’ van auteur Tonny Loorbach biedt een prima uitvalsbasis voor iedereen die onbekend is met zoekmachineoptimalisatie. Het boek dateert uit 2018, wat betekent dat de inhoud niet meer zo actueel is. Er wordt bijvoorbeeld dieper ingegaan op white hat en black hat SEO, maar de kijk hierop is inmiddels anders dan in 2018.

Omdat de auteur ook gedragspsycholoog is, weet hij als geen ander wat mensen aanzet tot het doen van een bepaalde zoekopdracht. Dit boek is dan ook zeker geen verkeerde keuze, ondanks de ‘ouderdom’.

De Online Marketing Tornado van dezelfde schrijver, uitgegeven door IMU, is niet het meest waardevolle SEO boek. Het bevat vooral veel zelfpromotie en is hierdoor minder behulpzaam. Toch staan er veel bruikbare tips in die in de praktijk direct toepasbaar zijn.

Rudger Steenbergen schreef het boek ‘Schrijven voor SEO’ en ook ‘De kleine SEO voor Dummies’ van Mark Jansen wordt redelijk goed gelezen. Op het gebied van SEO boeken is er dus meer dan voldoende keuze.

De gemiddelde prijs

Wat betaal je voor een SEO boek? Deze boeken zijn verkrijgbaar vanaf € 4,99. Het duurste boek vond ik voor een prijs van meer dan € 50, wat erg pittig is.

SEO uit de praktijk leren

In plaats van SEO uit een boek te leren kun je dit veel beter vanuit de praktijk doen. SEO is een kwestie van experimenteren, durven en doen. Ontdekken wat wel en wat niet werkt, maar vooral waarom. Een concurrentieanalyse en een marktonderzoek, data verzamelen en alles samenvoegen tot de meest perfecte SEO-strategie. Dat leer je niet uit een SEO-boek. Feit.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven