Zoekvolume betekenis & checken

Bijgewerkt: 16 augustus 2021

Met het zoekvolume zie je hoe populair een bepaald zoekwoord is. Dit is vooral voor webmasters en bedrijven die zich met SEO bezighouden ontzettend belangrijk. Aan de hand van het zoekvolume kan ook bepaald worden of een zoekwoord wel interessant genoeg is. Ontdek alles over de zoekvolume betekenis en hoe je het zoekvolume checkt.

Hoe vaak wordt er gezocht op een woord?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Iedereen met een website of webshop heeft één belangrijk doel: bovenaan in de zoekresultaten van Google staan. Wie hoog in de organische zoekresultaten scoort ontvangt ook veel zoekverkeer. Je kunt je voorstellen dat dit de conversie of de omzet van de website of webshop verhoogt.

Vooral de beginnende webmaster zal zich nog afvragen “hoe vaak wordt er gezocht op een woord?” Waarom je dit wil weten? Om relevante onderwerpen voor je website te vinden. En om te ontdekken of het ook interessant genoeg is om over deze onderwerpen te schrijven.

Zoekvolume betekenis

Laten we eerst eens gaan kijken naar de zoekvolume betekenis. Mensen gebruiken zoekmachines omdat ze een vraag of een probleem hebben. Ze willen dus iets weten of ergens een oplossing voor vinden. Zoekmachine Google wordt wereldwijd het meest gebruikt. In Nederland heeft het op desktop-pc een aandeel van meer dan 94%.

Het zoekvolume geeft aan hoe vaak een bepaald zoekwoord maandelijks wordt gezocht. Bijvoorbeeld de zoekopdracht “restaurant Amsterdam”. Dankzij het zoekvolume weet je hoeveel mensen er maandelijks van deze zoekopdracht gebruik maken.

Hoe relevant is het zoekvolume?

Stel dat er maandelijks 1000 keer gebruik wordt gemaakt van de zoekopdracht “restaurant Amsterdam”. Betekent dit dat er maandelijks 1000 mensen op zoek zijn naar een restaurant in onze hoofdstad? Nee, want er zijn nog meer gerelateerde zoekopdrachten. Bijvoorbeeld “goedkoop restaurant Amsterdam” of “beste restaurant Amsterdam”.

Aan het zoekvolume zie je dus niet hoeveel mensen er daadwerkelijk op zoek zijn naar een restaurant. Maar wel hoe vaak deze specifieke zoekopdracht gebruikt wordt.

Waarom je het zoekvolume moet weten

Je bent stratenmaker in Utrecht en hebt een bedrijfswebsite. Je wil graag goed gevonden worden in zoekmachines. Iedereen weet dat je hier kwalitatieve content voor nodig hebt. En dan ook het liefst content met goede zoektermen.

De zoekterm “stratenmaker Utrecht” moeten sowieso al op de website voorbijkomen. Maar misschien heeft deze zoekterm een zeer hoog zoekvolume. Dit betekent niet alleen dat veel mensen deze zoekopdracht gebruiken maar ook dat er veel concurrentie in is. Websites gaan namelijk voor de zoektermen met het hoogste zoekvolume. Aan de hand van het zoekvolume kun je vaak ook wel bepalen hoe moeilijk het is om op deze zoekterm te scoren.

Zoekvolume Google met Trends

Sommige webmasters maken gebruik van Google Trends. Een ontzettend leuke tool om te ontdekken wat de meest populaire zoektermen van nu zijn. Maar ook om stijgende of dalende zoekvolume trends te achterhalen.

Om gebruik te maken van het zoekvolume in Google ga je naar Google Trends. Voer een zoekterm of onderwerp in. Je ziet niet het maandelijkse zoekvolume maar wel de interesse in de loop der tijd.

Het zoekvolume checken

Hoe kun je het zoekvolume checken? Hier zijn verschillende zoekwoordentools voor. De meest bekende is die van Google zelf. Hierbij heb je de keuze uit Google Ads (Adwords) en Google Search Console. Bij Google Ads controleer je alle zoekwoorden die jij belangrijk vindt. Dit is de ideale tool om het zoekvolume te checken. Google Search Console is vooral praktisch om het zoekvolume van je eigen website te checken.

Andere tools om het zoekvolume te checken zijn:

  • Ubersuggest
  • Semrush
  • Ahrefs
  • Moz
  • Keywordtool.io

Let op: je hebt natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om het zoekvolume te checken. Hierboven staan alleen de meest gebruikte tools. Houd er rekening mee dat je voor veel van deze tools moet betalen.

Zoekvolume bepalen, hoe werkt dat?

Wanneer je gebruik maakt van een van bovenstaande tools is het heel eenvoudig om het zoekvolume te bepalen. Voer een voor jou relevante zoekterm in. Je krijgt nu een overzicht van de ingevoerde zoekterm maar ziet ook zoekwoorden suggesties.

Achter elke zoekterm/ zoekwoord staat een getal: dit is het maandelijks zoekvolume. Hoewel de cijfers nooit voor 100% kloppen is dit wel een vrij nauwkeurige methode om het zoekvolume te bepalen. Vaak heb je binnen een tool de mogelijkheid om de zoektermen en zoekvolumes naar een bestand te exporteren. Handig om op de PC op te slaan of om met anderen te delen.

Een zoekwoordenonderzoek uit laten voeren

Het zoekvolume checken is niet voor iedereen eenvoudig. Ten eerste moet je toegang hebben tot een van de zoekvolume tools. Daarnaast is het soms lastig om relevante zoektermen te bepalen. Hoe weet je nu welke zoekterm het beste op jouw website aansluit?

Kun je niet zelf het zoekvolume checken, dan is een betaald zoekwoordenonderzoek een goed alternatief. Een SEO specialist of content specialist voert dan een uitgebreid zoekwoorden onderzoek uit. Houd hierbij wel rekening met kosten die tussen de € 100 en € 200 per onderzoek bedragen.

Content inclusief zoekwoordenonderzoek

Bij sommige SEO tekstschrijvers betaal je het zoekwoordenonderzoek apart, bij anderen is de prijs inclusief. Alle door mij gehanteerde tarieven zijn inclusief eenvoudig zoekwoordenonderzoek. Dit betekent dat de belangrijkste zoekwoorden die op jouw website van toepassing zijn ook in content wordt toegepast.

Het eenvoudig zoekwoordenonderzoek houdt in dat je geen uitgebreide rapportage ontvangt. Wil je dit toch dan kom je bij een los zoekwoordenonderzoek uit. Dit is vrij prijzig en biedt vaak geen meerwaarde, tenzij je zelf de teksten schrijft.

SEO teksten laten schrijven

Bij het schrijven van SEO teksten is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met belangrijke zoektermen en het zoekvolume. Gelukkig hoef jij je hier niet mee bezig te houden: je hoeft alleen maar de SEO teksten te bestellen.

Ga voor overtuigende en goed vindbare teksten voor je website of webshop. Maar ook content voor social media, printmedia, nieuwsberichten, persberichten en nog veel meer. Vraag gerust de tarievenkaart aan: dit verplicht je tot niets.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven