Zoekmachinekoorts – de obsessie met zoekmachines

Bijgewerkt: 12 september 2023

In 2021 werd een vrouw haar Googleverslaving bijna fataal. Ze zocht continu naar oorzaken van verschillende kwaaltjes. Dat liep zo uit de hand dat ze dagelijks wel 9 uur aan googelen besteedde.

Het bestaat echt: zoekmachinekoorts. Dit is de voortdurende drang om iets in zoekmachines op te zoeken. Het maakt hierbij niet uit of het via Google, Bing, Yahoo! of welke zoekmachine dan ook is: de symptomen zijn hetzelfde.

Niet alleen gebruikers van het internet moeten je rekening mee houden, maar ook webmasters en marketeers. Want zoekmachinekoorts uiteindelijk dodelijk zijn.

Verslaafd aan informatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sinds de komst van het internet zijn we met ze allen verslaafd geraakt aan informatie. We zijn bang om iets te missen. We lezen niet alleen nieuwssites, maar gebruiken vooral zoekmachines als Google om informatie op te zoeken.

Zoeken naar wat je mankeert

We doen het allemaal wel eens: we gebruiken een zoekmachine om te kijken waar een bepaald kwaaltje vandaan komt. Hoofdpijn, misselijkheid of huiduitslag, wat kan dat toch zijn? Voordat je het weet lees je over hersentumor, miskramen en huidkanker. Of misschien wel een combinatie van deze drie.

Maar liefst 90% van de Nederlanders zoekt regelmatig via Google gezondheidsinformatie op. De kans is groot dat de zoekresultaten je bang maken.

Cyberchondria, dat is het woord voor mensen die angstig worden over hun gezondheid, dankzij online informatie. In 2003 werd deze term voor het eerst gebruikt.

Het ontstaan van zoekmachinekoorts

Zoekmachinekoorts gaat nog een stapje verder. Je zoekt niet alleen gezondheidsinformatie, maar bent in grote mate afhankelijk van zoekmachines. Je hebt zoekmachines nodig om informatie voor je werk of studie te vinden, om een klus in huis te klaren of om te ontdekken hoe je voor je kind of huisdier zorgt. Ook gebruik je zoekmachines voor recepten zodat je kan koken, om je vrije tijd nuttig te besteden of om een partner te vinden.

Wanneer obsessief gebruik van zoekmachines je dagelijkse leven verstoort, spreek je van zoekmachinekoorts.

De symptomen van zoekmachine koorts

Lijd jij aan zoekmachinekoorts? Hieronder vind je de belangrijkste symptomen.

  • Overmatig zoeken: er gaat geen uur voorbij zonder je favoriete zoekmachine te raadplegen
  • Angst om informatie te missen, waardoor je voortdurend online zoekt
  • Onvermogen om informatie te verwerken: veroorzaakt door het verzamelen van overvloedige informatie
  • Sociale isolatie: terugtrekking uit sociale interacties
  • Slaapstoornissen: zelfs in de nacht het internet doorzoeken
  • Toenemende angst en stress: nooit het gevoel hebben om voldoende te weten

De vrouw waar ik het in het begin van dit artikel over had, deed uiteindelijk een zelfmoordpoging. Zover kan zoekmachinekoorts gaan.

Waar webmasters rekening mee moeten houden

Wanneer je een website of webshop beheert, is het belangrijk om met zoekmachinekoorts rekening te houden. Steeds meer mensen vertonen tekenen van zoekmachinekoorts, een Google verslaving of cyberchondria. Dit betekent dat een deel van deze mensen op jouw website uitkomen.

Afhankelijk van je branche of niche neem je de volgende maatregelen.

Websites of blogs die over gezondheid gaan

Plaats bij bericht dat over gezondheid gaat, een waarschuwing dat het artikel geen vervanging is voor een medische controle. Formuleer ook duidelijk dat de symptomen kunnen duiden op een bepaalde ziekte. Zeg niet dat de symptomen 100% zekerheid geven over de aanwezigheid van een ziekte of aandoening.

Artikelen over financiën

Bescherm het publiek tegen verkeerde financiële beslissingen. Mensen met zoekmachinekoorts zijn op zoek naar allerlei informatie, ook over financiën of geld. Zorg dat je lezers geen verkeerde beslissingen maken of onjuiste conclusies trekken.

Vergelijkingwebsites en webshops

Wanneer je producten vergelijkt of aanbiedt, is het belangrijk om rekening te houden met zoekmachinekoorts patiënten. Wees duidelijk over de producten, waar het voor dient, de voor- en nadelen en de prijs.

Meldingsvoorkeuren

Geef gebruikers de mogelijkheid om meldingsvoorkeuren aan te passen. Hierdoor krijgen ze meer controle over hun online ervaring.

Links naar bronnen en hulpverleners

Je bent als webmasters niet verantwoordelijk voor de gezondheid van je publiek. Maar je moet wel rekening houden met bezoekers die met een digitale verslaving worstelen. Deel eventueel links naar bronnen en professionele hulpverleners.

Stappen die marketeers kunnen nemen

Ook voor marketeers is het belangrijk om mensen te helpen die verslaafd zijn aan constant zoeken. Dit kan op de volgende manieren.

  • Vermijd overdreven veel advertenties op een webpagina.
  • Wees spaarzaam met pop-ups en knipperende elementen.
  • Zorg dat informatie op de website begrijpelijk en relevant is.
  • Deel diepgaande informatie zodat de behoefte aan overmatig zoeken vermindert.
  • Vermijd clickbait-tactieken om veel verkeer aan te trekken.
  • Gebruik eventueel een banner om bezoekers eraan te herinneren om hun schermtijd te beperken.

Digitale detox

Omdat er nog niet zoveel bekend is over zoekmachinekoorts, wil ik ook nog wat over digitale detox delen. Dit is het bewust verminderen van online activiteiten en schermtijd. In plaats hiervan richt de patiënt zich op offline bezigheden.

Daarnaast kan cognitieve gedragstherapie helpen. Dit is bedoeld om obsessieve gedachten en gedrag te begrijpen en te beheersen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven