WordPress Popup plug-in: werking en hulp

Bijgewerkt: 6 september 2023

Een popup plug-in werkt goed als leadgenerator. Laat mensen zich inschrijven op je nieuwsbrief, tonen een melding of trek de aandacht. Met een WordPress pop-up plug-in bespaar je veel tijd en geld. Bovendien zorg je dat pop-ups hetzelfde ontwerp als je website hebben.

Popupmaker is de meest populaire plug-in voor WordPress websites. Hij is gratis, inzetbaar voor verschillende acties of doelen en het uiterlijk is aanpasbaar. Daarnaast zijn er wat alternatieven beschikbaar. In dit artikel laat ik je de werking hiervan zien, en krijg je hulp om alles goed in te stellen.

Heb je hulp nodig bij het aanmaken van een pop-up? Neem contact op, mijn team helpt jou hier graag bij.

De voordelen van pop-up plugins

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Of je nu een tijdelijke promotie wil tonen of e-mailadressen verzamelen, een WordPress pop-up plug-in helpt je hierbij. Het is voor meerdere doelen inzetbaar. Hieronder noem ik er een paar.

  • Promoties en aanbiedingen: toon tijdelijke promoties, kortingen of speciale aanbiedingen aan je bezoekers. Dit zorgt voor een hogere conversie.
  • E-mailadressen verzamelen: laat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief en verzamel e-mailadressen voor marketingdoeleinden.
  • Belangrijke meldingen: wanneer bezoekers zeker iets moeten weten, toon je de belangrijkste informatie in een pop-up.
  • Evenementen en webinars: bij een aankomend evenement of webinar laat je bezoekers weten wanneer dit plaats gaat vinden.
  • Leadgeneratie: moedig bezoekers aan om het contactformulier in te vullen. Handig voor toekomstige follow-up.

De nadelen

We kennen ze allemaal: de pop-ups die verschijnen wanneer je een webpagina bezoekt. Stiekem hebben we er een hekel aan. De meeste pop-ups worden door bezoekers weggeklikt. Ondanks dat er een grote haat is aan pop-ups, werken ze nog steeds. Dat is ook de reden waarom websites ze blijven tonen.

Je hebt de PopUp die direct bij binnenkomst verschijnt. Sommige verschijnen na enkele seconden. Zelf adviseer ik om een pop-up pas te tonen wanneer de bezoeker minimaal 30 tot 40 seconden op de webpagina is. Wanneer je dit eerder doet wek je irritatie op. Dan heb je nog de exit popup, die verschijnt alleen wanneer de bezoeker de website wil verlaten.

Werken met een pop-up plug-in kan erg ingewikkeld zijn. Je moet weten hoe je alles op de juiste manier instelt. Maar laat ik eerlijk zijn, een plug-in is nog altijd makkelijker dan wanneer je programmeertaal gebruikt.

Binnenhalen van nieuwe klanten via de website

Er zijn verschillende manieren om nieuwe klanten binnen te halen. Bijvoorbeeld door te adverteren, via blogs (met een CTA) of middels social media. Daarnaast zijn er veel offline methoden, en je kunt zelfs bij potentiële klanten gaan bellen. Of ze dat laatste leuk vinden is een tweede, en waarschijnlijk krijg je problemen met de gemeente en de privacyregeltjes.

Laten we even serieus blijven. Via je website is tóch de beste en goedkoopste manier om nieuwe klanten binnen te halen. Of je nu behoefte hebt aan nieuwsbriefabonnees of je wel een melding tonen, zoiets werkt pas echt met een pop-up. Hoe weinig fan je er ook van bent.

Pop-up Maker

De beste keuze voor je WordPress website is Pop-up Maker. Met deze plug-in maak je pop-ups voor aanmeldingen, leadgeneratie en meer. Afhankelijk van je doelstelling heb je nog een tweede plug-in nodig: WP Forms 7. Of een alternatief hiervoor.

Laten we met Pop-Up Maker aan de slag gaan. Ik heb voor jou een eenvoudige handleiding gemaakt.

Installeer Pop-Up Maker op je WordPress website (download en installeer hem extern of via je dashboard).

  • Download en installeer WP Forms 7 op je website.
  • Ga via het dashboard naar WPForms (contactformulieren) > Add New.
  • Lees deze handleiding om een nieuw contactformulier aan te maken.
  • Sla het nieuwe contactformulier op.
  • Ga via het dashboard naar PopUp Maker > Nieuw/ Popup toevoegen.
  • Vul een naam voor je pop-up in.
  • Geef eventueel een optionele weergavetitel.
  • Klik op ‘Add Form’ (formulier toevoegen).
  • Kies het juiste formulier uit en voeg dit toe. (Is dit niet mogelijk? Voeg dan de shortcode van het formulier aan het grote veld toe).
  • Klik onderaan op ‘Triggers’ > Nieuwe trigger toevoegen.
  • Kies voor Tijdsvertraging/Auto Open (minimaal 5000 milliseconden is aan te raden).
  • Klik op Opslaan.

Optioneel kun je andere instellingen aanpassen, zoals de lay-out en wat er moet gebeuren nadat iemand het formulier heeft ingevuld.

Het inschrijvingsformulier van Pop-up Maker zelf

PopUp Maker bied je ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het geïntegreerde inschrijvingsformulier. Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Het voordeel is dat je geen aparte contactformulieren hoeft aan te maken. Dit bespaart een hoop tijd, en misschien ook ergernis omdat je er niet uitkomt. Deze optie is vooral interessant wanneer je voor nieuwsbriefabonnees gaat, of e-mailadressen voor leadgeneratie wil verzamelen. Je kunt een toestemmingsverklaring toevoegen en de inschrijvingen verschijnen in je WordPress dashboard.

Helaas zit er ook een nadeel aan, en dat is dat je het inschrijfformulier niet kunt personaliseren. De mogelijkheden zijn zeer beperkt. Ook zijn er vaak problemen met het toevoegen van een privacylink.

Een pop-upformulier maken met OptinMonster + WPForms

Wil je geen gebruik maken van Pop-up Maker? Dan kun je ook een pop-upformulier maken met behulp van OptinMonster + WPForms. Voor WPForms zijn er wat alternatieven, maar deze is toch de beste keuze. Houd er wel rekening mee dat OptinMonster geld kost. WPForms is gratis.

Installeer de OptinMonster op je WordPress website. Je mag maximaal drie campagnes en 300 campagnevertoningen gratis gebruiken, maar voor de meeste websites is dit niet genoeg. Daarom is het beter om voor een betaalde licentie te gaan. Maar om het eerst uit te proberen is het prima om de gratis versie te nemen.

Naast OptinMonster moet je ook WPForms op je website installeren. Ondanks dat het gratis is, kun je met WPForms Pro betere enquêteformulieren aanmaken.

  • Maak eerst een formulier met WPForms: Dashboard > WPForms > Ad New > Simple Contact Form.
  • Houd het formulier zo eenvoudig mogelijk.
  • Sla het formulier op.
  • Ga naar Dashboard > OptinMonster > Campagnes > Maak je eerste campagne.
  • Kies Voor Pop-Up.
  • Kies een sjabloon uit.
  • Geef een naam aan je campagne mee.
  • Klik op Start bouwen.
  • Verwijder elementen uit de campagne die je niet gaat gebruiken (klik op de prullenbak).
  • Sleep het WPForms-blok naar je campagne.
  • Selecteer het formulier dat je met WPForms hebt aangemaakt.
  • Klik op opslaan.

Het is aan te raden om je gemaakte pop-ups goed te testen. Doe dit via verschillende browsers en apparaten. Kijk niet alleen hoe goed de pop-up er op desktop uitziet maar ook op tablet en smartphone.

Opmaak van je popup in WordPress wijzigen

Wil je later wat aan de pop-up wijzigen? Dan hoef je hem niet te verwijderen. Je kunt heel eenvoudig via de instellingen van de plug-in van alles aanpassen. Het maakt hierbij niet uit van welke WordPress plug-in je gebruik maakt, ze zijn allemaal gebruiksvriendelijk.

Nog meer WordPress Popup plug-ins

Op zoek naar het complete overzicht aan WordPress pop-up plug-ins? Hieronder staan ze allemaal op een rij. Ik adviseer om te kijken of de gewenste plug-in nog beschikbaar is. Kijk vooral naar de meest recente updates. Het is belangrijk dat een plug-in minimaal twee keer per jaar van een update wordt voorzien. Het liefst nog vaker.

  • OptinMonster: krachtige pop-up plug-in waarmee je aantrekkelijke pop-ups, slide-ins, en andere soorten opt-in formulieren maakt.
  • Popup Maker: een eenvoudige manier om verschillende soorten pop-ups te maken, zoals lightboxen, slide-ins, notificaties, en meer.
  • Sumo: biedt niet alleen pop-ups, maar ook andere tools voor leadgeneratie en e-commerce.
  • Bloom: is ontwikkeld door Elegant Themes en biedt diverse pop-up en opt-in formulierstijlen. Perfect voor webmasters die gebruik maken van het Divi-thema of andere Elegant Themes-producten.
  • Hustle: een veelzijdige plug-in die verschillende marketingtools biedt, waaronder pop-ups, slide-ins, schermvullende overlays.
  • Thrive Leads: is gericht op conversieoptimalisatie en biedt een scala aan opt-in formulieren, waaronder pop-ups, slide-ins, widgets en meer.
  • Popup Builder: maak eenvoudig verschillende soorten pop-ups met behulp van een visuele editor.
  • Icegram: biedt pop-ups, meldingen en call-to-action’s. Het heeft enkele leuke interactieve pop-upstijlen.
  • WP Popups: een lichtgewicht plug-in waarmee je basispop-ups maakt.
  • Ninja Popups: biedt verschillende pop-upstijlen en integraties met e-mailmarketingtools.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven