SEO voor vergelijkingsites

Bijgewerkt: 25 januari 2023

Eind 2022 kwam er een belangrijke Google update voor vergelijkingsites. Vanaf dat moment speelt niet alleen betrouwbaarheid, kennis en autoriteit een rol maar ook ervaring. Oftewel: een vergelijkingsite moet aantonen dat het ervaring heeft met het product waar het over schrijft.

Dit heeft SEO voor vergelijkingswebsites er een stuk lastiger op gemaakt. De meeste van dit soort sites hebben namelijk helemaal geen persoonlijke ervaring met de producten. Hoe kun je ervoor zorgen dat je website hoog blijft scoren? Ik deel enkele tips, en ook nog eens vanuit persoonlijke ervaring.

Mijn vergelijkingsites

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Als ervaren SEO tekstschrijver is het geen nieuws dat ik meerdere vergelijkingswebsites heb of beheer. Door de jaren heen is het steeds lastiger geworden om met deze sites hoog in Google te scoren. Google voert regelmatig updates door en dit vraagt telkens om een andere aanpak. Voor niches sites is dit vrij makkelijk maar vergelijkingsites zijn heel breed.

Van tijd tot tijd heb ik mijn aanpak dus aan moeten passen. Ondanks dat de websites na een Google update wat terugzakken komen ze uiteindelijk toch weer naar boven. Aan de hand van mijn ervaringen heb ik wat tips samengesteld.

EAT en de extra E

EAT is de afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands betekent dit expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. In 2022 heeft Google hier een extra E van ervaring bij gedaan. Expertise en ervaring lijken op elkaar maar Google maakt hier wel degelijk onderscheid in.

Expertise gaat over de kennis die je omtrent een onderwerp hebt. Ervaring slaat op de persoonlijke ervaring met diensten of producten. Dit laatste is belangrijk voor vergelijkingsites. Schrijf je over de ‘beste smartphone’? Dan vindt Google het belangrijk dat je je ervaring kunt onderbouwen. De inhoud van het artikel moet niet zijn samengesteld aan de hand van vergelijkingen of reviews van anderen.

Autoriteit en betrouwbaarheid zijn net zo belangrijk. Wanneer je hoogwaardige content produceert dan ziet Google je als een autoritaire site. Betrouwbaarheid is belangrijk voor sites die producten of diensten aanbieden. Denk maar aan het retourbeleid van een webshop, bedrijfsgegevens van een energieleverancier of de over-ons pagina van een blogsite.

Geen willekeurige ervaringen verzamelen

Jarenlang verzamelden vergelijkingssites ervaringen van anderen. Hier is sinds 2023 een einde aan gekomen. Natuurlijk mag je nog steeds willekeurige ervaringen verzamelen maar dit helpt niet om hoger in Google te scoren.

Het is dus niet zo slim om andermans ervaringen (geautomatiseerd) op je website te plaatsen. Wel mag je een samenvatting van ervaringen van anderen maken en deze in eigen bewoording publiceren. Het beste is om hier een goed verhaal van te maken, aangevuld met je eigen ervaringen en mening.

Wees eerlijk over je ervaring met het product

Maak je een vergelijking tussen twee of meer producten en heb je hier geen persoonlijke ervaring mee? Vermeld dit altijd eerlijk. Is het verhaal samengesteld aan de hand van reviews van consumenten dan is het ook wel zo handig om dit kenbaar te maken.

Vergelijkingswebsites doen er goed aan om met meerdere tekstschrijvers of auteurs te werken. Deze kunnen namelijk hun persoonlijke ervaring met betrekking tot een product schrijven. Op deze manier ziet Google dat de (persoonlijke) ervaring aanwezig is.

Voeg unieke foto’s toe

Het is voor Google soms lastig om te bepalen of het om een persoonlijke ervaring of reviews van anderen gaat. Wil je dat Google je site goed beoordeelt dan is het handig om unieke foto’s van het product toe te voegen. Elke unieke foto is waardevo, omdat dit richting zoekmachines aangeeft dat de ervaring met betrekking tot het product net zo uniek is.

Gebruik bij het delen van ervaringen geen foto’s van stockwebsites. Die zijn te algemeen en komen vaker op het internet voor. Officiële productfoto’s zijn ook niet zo handig. Verder is het niet aan te raden om foto’s van social media te plukken. Ze zijn misschien uniek maar andermans foto’s gebruiken is een schending van het auteursrecht.

Wanneer je geen ervaring hebt: andere methoden om hoog te scoren

Vergelijk je producten of diensten maar heb je hier geen persoonlijke ervaring mee? Google gaat hier in de toekomst op letten. De zoekmachine ziet hoe je aan het ervaringsverhaal bent gekomen en of dit gebaseerd is op je eigen of andermans ervaringen.

Wanneer je geen ervaring hebt is het lastig om een product te reviewen en hier hoog mee te scoren. Gelukkig zijn er nog wat andere methoden om SEO voor vergelijkingsites toe te passen.

Denk eens aan het delen van nuttige blogs of how-to-artikelen. Hiermee ben je behulpzaam en het helpt bezoekers om een keuze te maken tussen verschillende producten of diensten. Probeer niet de focus op het aanbieden van producten te leggen, dit komt teveel over als een vergelijking waarmee je geld verdient.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven