Zelf teksten schrijven voor je website

Bijgewerkt: 15 september 2023

Of je ondernemer of werknemer bent: je wil resultaten behalen. Door je website hoog in Google te laten ranken, om je sneller tot dit doel. Je trekt namelijk nieuwe klanten of opdrachtgevers aan. Je website moet goed vindbaar zijn, daarom moet je SEO (zoekmachine optimalisatie) toepassen. Daarnaast moet je lezers zien te overtuigen van jouw aanbod.

Zelf teksten schrijven voor je website is kostenbesparend. Het lijkt een eenvoudige klus, maar voordat je het weet ben je uren verder en staan er slechts een paar woorden op papier (je scherm).

In dit artikel vind je een aantal schrijftips om zelf je teksten te schrijven. Mocht je er nog steeds niet uitkomen, dan ben ik hier om jou te helpen.

Maak kennis met je doelgroep

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Weet voor wie je gaat schrijven. Zijn dit medewerkers van een supermarkt, huisvrouwen, senioren, kinderen of ondernemers? Dit zijn zomaar wat ideeën van mensen die tot je doelgroep kunnen horen.

Het gaat niet alleen om het samenstellen van je doelgroep. Je moet ook weten wat hun behoeften en interesses zijn. Verder is het belangrijk om te weten met welke problemen ze rondlopen. Want jij bent degene die deze problemen gaat oplossen. Hoop ik dan. Zo niet, dan sluiten de teksten niet goed bij de doelgroep aan.

Onderzoek doen naar de belangrijkste zoektermen

Veel webmasters, ondernemers of tekstschrijvers beginnen gewoon aan hun schrijfklus. Ze denken dat het om leuke teksten gaat. Een goed verhaal vertellen, dat moet toch meer dan voldoende zijn?

De vraag is of je ook hoog in zoekmachines wil ranken. Wanneer dit een droom van jou is, moet je zeker de focus op zoekmachine optimalisatie leggen. Het is niet zo dat je SEO-technieken van vroeger toe moet passen, die werken tegenwoordig niet meer. Het is belangrijk dat je waardevolle en behulpzame inhoud creëert. Maar je moet wel rekening houden met zoekopdrachten van je potentiële bezoekers.

Iedereen die via een zoekmachine op je website uitkomt, heeft dit gedaan door een zoekopdracht in te voeren. Je moet eens weten welke zoektermen ze gebruiken. Doe hier onderzoek naar en gebruik de belangrijkste zoektermen in je teksten, artikelen of blogs.

Waarde bieden

Zelf teksten schrijven betekent vooral waarde bieden. De inhoud van je teksten informatie bevatten. Wat waardevolle informatie is, zal voor iedereen anders uitpakken. Wanneer jij een blog schrijft over hoe je dakbedekking op een plat dak aanbrengt, is dit voor mij niet interessant. Maar de inhoud kan nog steeds waardevol zijn.

Stel jezelf altijd de vraag of de ander iets van jouw blog, artikel of tekst kan leren. Wanneer iemand nieuwe informatie tot zich neemt of kennis opdoet, is je inhoud waardevol.

Helaas zijn veel teksten helemaal niet waardevol. Ze delen informatie die al honderden keren op het internet is gepubliceerd. Juist dit maakt het lastig om waardevolle inhoud te maken.

Geef praktische tips

Het kan lastig zijn om het onderwerp en de inhoud van je teksten bepalen. Heb je geen inspiratie? Geef dan praktische tips die met jouw werk, aanbod of vakgebied te maken hebben. Hiermee ben je behulpzaam en waardeert het publiek jou meer. Maar het is ook goed voor SEO, want zoekmachines hechten waarde aan behulpzame teksten.

Ik heb alvast wat onderwerpen voor je teksten bedacht. Ik weet natuurlijk niet of deze onderwerpen bij je bedrijf of branche aansluiten, maak hier zelf een keuze in.

  1. Hoe je de productiviteit op je werk verhoogt
  2. Budgetvriendelijke maaltijden om thuis te koken
  3. Tips om je tuin te onderhouden en op te knappen
  4. Hoe je gezonde slaapgewoonten ontwikkelt
  5. Reizen met een beperkt budget – de ultieme gids
  6. Effectieve methoden voor het stimuleren van een nieuwe taal
  7. Tips voor het verbeteren van je sollicitatiegesprekken

Heb je meer inspiratie nodig voor teksten die je zelf wil schrijven? Neem contact met mij op. Tegen een kleine betaling geef ik je 50 of misschien wel 100 onderwerpen voor teksten die bij jouw website passen.

Een vleugje humor

Wanneer je zelf teksten schrijft voor je zakelijke website, ben je misschien bang om humor te gebruiken. Maar een vleugje humor maakt je teksten veel leuker. Uiteraard moet de humor wel passend zijn voor je doelgroep en het onderwerp.

Heb je het bijvoorbeeld over je team, dan is onderstaande zin een goede om wat humor toe te passen:

“Ons team is als een goed glas wijn, we worden met de jaren beter, maar we veroorzaken geen kater.”

Misschien organiseer je meetings voor nieuwe klanten. Niet alle klanten zitten hierop te wachten, omdat ze weten dat tijd veel tijd kost. Met de volgende humor tackle je dit probleem: “onze meetings zijn korter dan een TikTok-video, beloofd!”

Maar let op dat je met humor niet te ver gaat. Je mag niemand kwetsen of discrimineren. Ook zijn er veel voorbeelden van slechte humor. Bijvoorbeeld “heb je een klacht, stuur ons dan een brief. We gebruiken dit als brandstof voor onze barbecue.” Oké, zoiets moet je dus nooit zeggen. Het kan voor jou grappig zijn maar niet voor je websitebezoekers of klanten.

Schrijf vanuit de lezer

Je moet je altijd in de lezer verplaatsen. Spreek hem of haar met jij en jouw aan. Je kunt ook u en uw gebruiken, maar dit zou niet mijn eerste keuze zijn. De u-aanspreekvorm is vrij ouderwets, zelfs in België! Bovendien creëer je hier afstand mee. In deze moderne tijd zitten de meeste mensen hier niet meer op te wachten.

De AIDA formule

Voor een goede opbouw gebruik je de AIDA formule. Dit is een formule die uit de volgende onderdelen bestaat:

  • Aandacht
  • Interesse
  • Desire (behoefte)
  • Actie

Middels een goede titel trek je de aandacht van de lezer. De titel moet een voorproefje van de inhoud geven. Maar let op dat de titel niet mag misleiden.

Vervolgens wek je de interesse. Dit doe je in de eerste alinea, waarbij je een soort samenvatting van de tekst maakt. Het is ook belangrijk om in de eerste alinea nieuwsgierigheid op te wekken. Geef dus niet alles prijs.

Dan heb je nog behoefte opwekken. Dit is vooral voor verkoopteksten belangrijk. Of wanneer je iets wil promoten, bijvoorbeeld een evenement, een politieke partij of misschien wel je mening. Behoefte opwekken (desire) doe je na de inleiding.

Als laatste heb je actie ondernemen. De tekst sluit je af met een uitnodiging. Bijvoorbeeld een reactie achterlaten, een aankoop doen of inschrijven voor een nieuwsbrief. Deze uitnodiging noem je ook wel oproep tot actie (CTA), en is zeer beknopt.

Houd het kort, maar toch spannend

Veel tekstschrijvers en marketeers denken dat ze lange teksten moeten maken, om hoog in zoekmachines te scoren. Maar het gaat niet om de lengte van de tekst. Wel wat je te bieden hebt en hoeveel waarde dit toevoegt. Wanneer je een tekst van 2000 woorden schrijft en de inhoud is al tientallen keren op het internet beschreven, voeg je geen waarde toe.

Schrijf nooit meer woorden dan echt noodzakelijk is. Wanneer je in 500 woorden een goede uitleg over een onderwerp kan geven, dan is dat goed spel is heb hier 2000 woorden voor nodig dan is dat ook goed. Maar wanneer je 2000 woorden schrijft voor de opvulling dan ben je verkeerd bezig bent

Soms wordt een tekst langer dan je in gedachte had. Bouw dan wat spanning in. Bijvoorbeeld door in het begin te vermelden dat je straks belangrijke tips geeft. Of dat je later dieper op een onderwerp ingaat. Dit stimuleert de bezoeker om door te lezen.

Schrap wat overbodig is

Wanneer je zelf teksten schrijft, is het vooral belangrijk dat er een duidelijke tekst ontstaat. Na het schrijven begin je met lezen en verbeteren. Schrap alles wat overbodig is. Wat overblijft is een geweldige tekst die duidelijk en helder is.

Ben je geen held met het schrijven van teksten voor je website? Of heb je hier misschien geen tijd voor? Als ervaren tekstschrijver neem ik deze taak graag van je over. Neem voor de tarieven of de mogelijkheden contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven