Met een korte blog in Google scoren

Bijgewerkt: 15 september 2023

Een korte blog of een kort artikel schrijven, veel tekstschrijvers zijn hier bang voor. Ze weten dat korte artikelen niet zo goed in Google scoren. De waarheid is dat het Google niet uitmaakt hoe lang je blog is. Het gaat om de inhoud, en of deze waardevol genoeg voor je bezoekers is.

Staan korte blogposts op de ranglijst? Ja, soms scoren korte artikelen verrassend goed in de organische zoekresultaten. Toch is het een feit dat langere artikelen de topposities domineren.

Dit betekent niet dat je een korte blog helemaal af moet schrijven. Wil je een artikel in korte vorm toch waarde geven? Ik laat je zien hoe je met korte blogs hoog in Google scoort.

De ideale lengte van een blogpost

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommige zeggen dat een korte blog minder dan 1200 woorden bevat. Dat is een beetje kort door de bocht, want 1200 woorden is best veel. Wanneer een artikel uit minder dan 500 woorden bestaat, dan zou je het aan de korte kant kunnen noemen. Is het minder dan 300 woorden, dan is het écht kort.

Je kunt niet zeggen wat de ideale lengte van een blogpost is. Sommige blogs met 500 woorden scoren heel hoog op de SERP pagina’s. Voor bepaalde zoektermen zijn het juist blogs van 1200 of misschien wel van 2000 woorden die het goed doen.

De ideale lengte is van verschillende factoren afhankelijk:

  • Complexiteit van het onderwerp
  • Doel van de blogpost
  • De doelgroep
  • Concurrerende analyse
  • Leesbaarheid
  • Content formaat
  • Actualiteit
  • Verhaalstructuur
  • Expertise niveau
  • Browservoorkeur

Tips om een goede korte blog te schrijven

Je kunt natuurlijk een SEO-blogger inhuren, en ik help je graag bij het schrijven van de allerbeste blogposts. Maar het is altijd goed om het zelf een keer te proberen. Dan weet je hoeveel werk het in beslag neemt, en waardeer je het werk van een SEO-blogger veel meer.

Wanneer je direct met mij samen wil werken, is het toch goed om even door te lezen. Je ontdekt hoe en waarom je met een korte blog hoog in Google kan scoren.

Houd rekening met de expertise van de lezer

Wanneer je binnen een bepaald vakgebied schrijft, en je weet dat jouw bezoekers veel expertise hebben, zijn lange blogs niet nodig. Een expert heeft slechts een korte uitleg nodig, om te begrijpen wat je bedoelt. Terwijl je bij een beginner veel meer woorden moet gebruiken om het allemaal goed duidelijk te maken.

Het is dus belangrijk om rekening te houden met je doelgroep. Weet voor wie je schrijft en maak een inschatting van hun kennis en ervaring. Vermijd vakjargon, tenzij je zeker weet dat je publiek het begrijpt.

Kies een specifiek onderwerp

Richt je blogpost op een heel specifiek onderwerp. Op die manier kun je de boodschap duidelijk overbrengen. Ik geef je wat voorbeelden van algemene- en specifieke onderwerpen, zodat je weet wat ik bedoel.

  • Algemeen onderwerp: gezondheid
  • Specifiek onderwerp: de voordelen van regelmatige lichaamsbeweging

Je ziet dat het tweede onderwerp veel specifieker is, waardoor je in minder woorden toch de juiste informatie biedt. Hier komt nog een voorbeeld:

  • Algemeen onderwerp: reizen
  • Specifiek onderwerp: backpacken door Zuidoost-Azië

Een algemeen onderwerp is breed en bevat veel details, waardoor je blogpost een stuk langer wordt. Met een specifiek onderwerp concentreer je op een smal gedefinieerd aspect. Voor SEO zijn specifieke onderwerpen beter, omdat je minder concurrentie ervaart. Bovendien waarderen zoekmachines inhoud die zeer relevant is voor zoekopdrachten van gebruikers.

Geef antwoord op een vraag

Mensen lezen blogs omdat ze informatie zoeken of antwoord willen op een vraag. Door specifieke vraag te beantwoorden, kun je jouw blog kort houden. Weet je niet met welke vragen jouw doelgroep rondloopt? Doe dan alsof je jouw eigen klant of websitebezoeker bent.

Pak de aandacht van lezers

Je moet het niet van de lengte van je blog hebben, maar van de waarde die je biedt. Daarnaast is het handig om de aandacht van de lezers middels de titel te trekken. Kies ook voor een sterke openingszin zodat dit de interesse wekt.

Maak het makkelijk leesbaar

Vooral mobiele gebruikers zijn dol op korte blogs. Het leest makkelijker weg en kost niet teveel tijd. Houd wel rekening met de leesbaarheid op mobiele apparaten. Houd de zinnen kort en bondig en maak gebruik van voldoende witruimte. Dit betekent dat je na ongeveer drie zinnen wat witruimte inbouwt.

Houd wel rekening met je doelgroep. Misschien trek je voornamelijk zakelijke gebruikers aan. Dan zal je verkeer voor meer dan 70% uit desktop gebruikers bestaan. In dit geval is het slecht om na elke drie zinnen een nieuwe alinea te beginnen. Op desktop zien dit soort teksten te simpel uit. Doe dus eerst onderzoek naar het voorkeursapparaat van je gebruikers.

Blijf beknopt

Niemand heeft gezegd dat een korte blog van 300 woorden slecht in zoekmachines scoort. Aan de andere kant beweert niemand dat je hiermee topposities behaalt. Het hangt puur van de kwaliteit en relevantie van de inhoud af.

Wil je een goede korte blog schrijven, vermijd dan overtollige woorden en herhalingen. Kom direct to-the-point. Hiermee creëer je een korte maar krachtige blogs. Daar houden zoekmachines van!

Schrijf met een actieve stem

Actieve zinnen zijn veel krachtiger dan passieve zinnen. In een actieve zin staat het onderwerp centraal en voert de actie uit. Dit soort zinnen zijn korter en beknopter. Een passieve zin herken je door het onderwerp dat aan het einde van de zin staat, en een actie ondergaat. Meestal zijn dit soort zinnen onduidelijk.

Hieronder wat voorbeelden van actieve en passieve zinnen:

Actief

  • De chef-kok bereidt de maaltijd
  • De ingenieur heeft het probleem opgelost
  • De studenten schreven de onderzoeksverslagen

Passief

  • De maaltijd wordt door de chef-kok bereid
  • Het probleem is opgelost door de ingenieur
  • De onderzoeksverslagen werden geschreven door de studenten

Actieve zinnen zijn effectiever omdat ze duidelijker en directer zijn. Hierdoor kun je ook je blog kort houden, maar wel ontzettend krachtig.

Schrijf met passie

Heb je wel eens een blog gezien die totaal niet boeiend was? Grote kans dat de blogger geen plezier in zijn werk had. Wanneer je met passie schrijft, breng je jouw enthousiasme op de lezer over. Het maakt je tekst levendig en boeiend.

Maar dat niet alleen, je laat ook zien dat je diepgaande kennis en interesse over het onderwerp hebt. Dit verhoogt je geloofwaardigheid bij je lezers. Bovendien maak je een emotionele connectie met het publiek. Lezers voelen zich bij je blog betrokken, waardoor je anderen inspireert.

Long-tail zoektermen

Korte blogs lenen zich uitstekend voor het gebruik van long-tail zoektermen. Dit zijn zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Bijvoorbeeld ‘kapotte smartphone inleveren’ of ‘met de auto naar Engeland’.

Long-tail zoektermen hadden jarenlang een lager maandelijks zoekvolume. Maar nu we steeds meer spraakgestuurde zoekopdrachten uitvoeren, ontstaat er een gelijkwaardige balans. Ik denk dat long-tail zoektermen over enkele jaren overheersen.

Gebruik je zoekterm in de titel, maar zorg dat dit wel natuurlijk uit blijft zien. Verder voeg je de zoekterm in de eerste paragraaf toe, en nog ergens in het artikel zelf. Soms wordt gezegd dat je zoektermen ook in een tussenkop moet stoppen, maar het is nooit bewezen dat dit voor een betere ranking zorgt.

Maak gebruik van links

Zorg dat je blogs naar andere relevante blogs op je website linken. Hiermee verwijs je bezoekers naar artikelen waar ze iets aan hebben. Interne links zorgen er ook voor dat je andere blogs beter in zoekmachines scoren. Zorg wel dat de blogs waar je naar linkt, een relatie hebben met de eerste blog.

Verder kun je ook naar artikelen op andere websites verwijzen. Hiermee toon je waardevolle bronnen met achtergrondinformatie.

Originaliteit

Een kort artikel lijkt al snel op dat van je concurrenten. Vooral wanneer je antwoord geeft op dezelfde vragen. Door er een originele draai aan te geven, creëer je een unieke blog. Gebruik een creatieve titel die nieuwsgierigheid opwerkt. Open je blog eens met een pakkende uitspraak die relevant is voor je onderwerp.

Een ander idee is je blog beginnen met een persoonlijk verhaal. Hiermee maak je het artikel toegankelijk en boeiend.

Soms maak ik ongebruikelijke vergelijkingen. Bijvoorbeeld ‘schrijven is als tuinieren: hoe je jouw blogs laat bloeien’. Met een ongebruikelijke vergelijking geef je er een originele twist aan.

Conclusie: met een korte blog kun je hoog in zoekmachines scoren

Wanneer je bovenstaande richtlijnen volgt, is een blog met weinig woorden geen verkeerde keuze. Voor je website is het beter om korte en lange artikelen met elkaar af te wisselen. Zorg dat je antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je bezoekers, en bied meerwaarde.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven