Het doelgroep analyse model

Bijgewerkt: 3 juli 2023

Online succes is afhankelijk van je marketingstrategie. Hiervoor moet je jouw doelgroep herkennen en begrijpen. Wanneer je inzicht in je potentiële klanten hebt, leidt dit tot bedrijfsgroei. Vandaag ga ik het hebben over het doelgroep analyse model. In een stapsgewijze handleiding leer je hoe het analyseren van je doelgroep werkt.

Wat is een doelgroepanalyse?

Met een uitgebreide doelgroepanalyse breng je in kaart waar je doelgroepen uit bestaan. Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen. Het is weer wat anders dan de doelmarkt.

  • Doelmarkt: het publiek waar jouw producten of diensten voor bedoeld zijn
  • Doelgroep: de potentiële klanten die jouw producten of diensten willen kopen

Je richt je producten of diensten altijd op een doelmarkt. Bijvoorbeeld hondenmanden voor mensen met een hond. Of loodgietersdiensten voor mensen die toe zijn aan verbouwing of reparatie van hun keuken, badkamer of andere zaken met waterleidingen.

De doelgroep bestaat uit potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Met een doelgroepanalyse beschrijf je de doelgroepen op basis van verschillende factoren. Aan de hand hiervan weet je waar je doelgroep zich bevindt, waar ze behoefte aan hebben en hoe je met hen communiceert.

Zo voer je een doelgroep analyse uit

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is belangrijk om de vereisten, kwaliteiten en het gedrag van je doelgroep te identificeren. Het gaat hier om mensen die interesse in je product of dienst hebben. Het doelgroep analyse model bestaat uit het verzamelen en evalueren van de juiste gegevens. Dit betreft gegevens over demografie, waarden, interesses en levensstijlen van de potentiële klant. Maar over de mate waarin ze betrokken zijn bij je aanbod.

De doelgroep analyse levert je waardevolle informatie op. Aan de hand hiervan verbeter je jouw marketingcampagnes. Maar het stelt je ook in staat om je producten of diensten verder te ontwikkelen.

Doelgroepen bepalen het succes van je bedrijf of product. Je kunt niet winstgevend zijn zonder de doelgroep te bepalen. Laten we eens kijken hoe het analyseproces van de doelgroep eruitziet.

1. Bepaal het doel van de analyse

Het eerste dat je moet doen is het doel van de analyse bepalen. Wat hoop je hiermee te bereiken? Wanneer je weet waarom je doelgroepen in kaart wil brengen, jij je op de juiste zaken. Alleen zo verzamel je informatie die relevant genoeg is.

2. De huidige klanten bekijken

Waarschijnlijk heb je al klanten of opdrachtgevers. Het is goed om naar hen te kijken. Stel eventueel vragen aan je klanten vragend kun je bijvoorbeeld middels een enquête doen. Doe onderzoek naar het gedrag van je klanten, waarom ze bij jou zijn uitgekomen en wat hen drijft om product of dienst bij jou te kopen.

Breng ook de meest belangrijke gegevens van je huidige klanten in kaart. Denk hierbij aan locaties zoals land, regio, stad of dorp. Maar ook welke taal ze spreken, het geslacht, gelooft, interesses, opleiding, inkomen en alles wat voor jouw bedrijf relevant is. Dit kan dus zelfs om hun lievelingskleur of lievelingsdier gaan, maar ook de samenstelling van het gezin. Of wat ze in het weekend doen. Natuurlijk kun je niet al deze zaken in kaart brengen, je moet rekening houden met de privacy van je klanten eens daarnaast is niet alle informatie nuttig voor jouw bedrijf.

3. Google Analytics

Google is de meest populaire zoekmachine wereldwijd. Je zou dom zijn wanneer je de data, afkomstig van Google, voor je doelgroepanalyse zou gebruiken. Veel websites zijn gekoppeld aan Google Analytics. Dit is een tool om het websitebezoek te meten en analyseren. Mocht je nog geen gebruik maken van Google Analytics dan wordt het nu tijd om dit in te zetten.

Er zijn ook wat alternatieven voor Google Analytics. Waar je ook voor kiest, het is belangrijk dat je informatie krijgt over het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen en welke pagina’s te bezoeken. Maar ook hoe lang ze op je website blijven.

Verzamel in ieder geval informatie op de tijd die op je site wordt doorgebracht, het aantal bezoeken en ander gedrag dat relevant is. Kijk goed naar verwijzingsverkeer zoals social media, e-mail, andere websites, advertenties et cetera.

4. Analyseer je social media accounts

Het is belangrijk dat je zakelijke social media accounts hebt. Waarschijnlijk heb je nu willekeurig voor het social mediaplatforms gekozen en communiceer je hier met het publiek. Wanneer het een zakelijk account is of een bedrijfspagina, krijg je inzicht en belangrijke statistieken. Dit betreft data omtrent de volgers en waar ze vandaan komen, delen, vind ik leuks en profiel bezoeken. Maar ook welke inhoud voor de meeste betrokkenheid heeft gezorgd.

Aan de hand van dit soort statistieken kun je de doelgroep in kaart te brengen. Maar het geeft je ook inzicht in de effectiviteit van je social media-inspanningen. Misschien kom je erachter dat je de verkeerde sociale kanalen gebruikt.

5. Fora, groepen en blogs

Het doelgroep analyse model bestaat ook uit het bekijken van onlinegroepen en forums. Denk hierbij aan Facebookgroepen, Reddit en fora waar potentiële klanten actief zijn. Word lid van dit soort groepen of fora en bekijk goed welke onderwerpen hier besproken worden. Zoek hierbij vooral naar nicheonderwerpen die relevant zijn voor jouw bedrijf.

Stel eventueel wat vragen om zo een beter inzicht in je doelgroep te krijgen. Of geef antwoord op bestaande vragen en kijk hoe mensen hierop reageren.

6. Websites van concurrenten analyseren

Het is net zo belangrijk om naar de website van je concurrenten te kijken. Onderzoek waar je concurrenten over schrijven en hoe goed ze in zoekmachine scoren. Kijk hierbij vooral naar hun populaire onderwerpen en op welke zoektermen ze het goed doen.

Observeer ook de social mediakanalen van je concurrenten. Hebben ze veel volgers, is de betrokkenheid groot en hoe is de interactie. Wat plaatsen ze op social media, en zou dit ook relevant zijn voor jouw bedrijf.

7. Plaats een vacature

Het is misschien raar om een vacature te plaatsen wanneer je geen personeel nodig hebt. Maar het geeft je wel inzicht in potentiële werknemers en hoe ze tegen je bedrijf aankijken. Plaats een oproep en doe hierbij net alsof je op zoek bent naar werknemers of een expert die jou binnen je bedrijf kan helpen. Kijk welke reacties hierop afkomen, en vooral van wie. Houd een interview om te achterhalen hoe potentiële werknemers tegen je product of dienst aankijken.

8. Een marktonderzoek over je branche

Je moet ook weten of er vraag is naar je producten of diensten. Daarom doe je onderzoek naar je branche. Hierbij kijk je naar trends en toekomstperspectieven. Maar ook het groeipotentieel. Zorg dat je de markt en de doelmarkt begrijpt.

9. De oplossingen die jij biedt

Wanneer je marktonderzoek doet, kijk je vooral naar problemen waar de doelgroep tegenaan loopt. Het is belangrijk dat jouw producten of diensten dit soort problemen opgelost. Kijk dus naar de problemen aan of je aanbod toereikend genoeg is om hier goed mee om te gaan.

Soms kan het nodig zijn om je aanbod aan te passen. Bijvoorbeeld wanneer een bedrijf smartphonehoesjes verkoopt. Er kan een nieuwe iPhone op de markt komen, gericht op vrouwen (bijvoorbeeld vanwege het kleine formaat). Omdat voornamelijk vrouwen dit model zullen kopen, moet het bedrijf zijn aanbod smartphonehoesjes aanpassen. Denk maar eens aan roze hoesjes, met glitters of met een design waar vrouwen van houden.

Wanneer je snel genoeg op veranderingen in de markt en trends inspringt, blijf je concurrenten voor.

10. Voorspellingen maken

Het laatste binnen het doelgroep analyse model is voorspellingen maken. Hierbij maak je voorspellingen omtrent marketingkosten, potentiële verkoopcijfers, doorlooptijd en andere strategieën. Voeg dit samen met de gegevens die betrekking hebben op je doelgroep.

Het doelgroepanalyse model overzichtelijk gemaakt

Hieronder vind je in een handige tabel met het doelgroep analyse model. Gebruik deze tabel om je doelgroep in kaart te brengen.

Doelgroepanalyse Model:

StapActiviteitDoel
1Bepaal het doel van de analyseVaststellen waarom de doelgroepanalyse wordt uitgevoerd
2De huidige klanten bekijkenVerzamelen van informatie over de bestaande klanten
3Google AnalyticsGebruik van webanalyse-tools om websitebezoekers te begrijpen
4Analyseer je sociale media accountsBestuderen van statistieken en betrokkenheid op social media
5Fora, groepen en blogsActief worden in online groepen en fora om de doelgroep te begrijpen
6Websites van concurrenten analyserenOnderzoek naar concurrenten en hun online aanwezigheid
7Plaats een vacatureVerkrijgen van inzicht in potentiële werknemers en hun perceptie
8Marktonderzoek over je brancheOnderzoeken van trends en vraag binnen de branche
9De oplossingen die jij biedtEvalueren of jouw producten/diensten aan de behoeften voldoen
10Voorspellingen makenVoorspellen van marketingkosten, verkoopcijfers en strategieën

Dit model biedt een overzicht van de stappen die je neemt om een doelgroepanalyse uit te voeren. Houdt hierbij rekening met specifieke kenmerken aan omstandigheden van jouw bedrijf en de branche waarin je actief bent.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven