Zelf conversie compounding doen

Bijgewerkt: 29 april 2023

Je hebt vast op sociale media of ergens anders over conversie compounding gelezen. Het is een oude marketingtechniek die langzaam weer opkomt. Het gaat hierbij om het samenstellen van conversies. Daar kun je een of andere dure cursus voor volgen, maar het is heel makkelijk om dit zelf te doen.

Korte uitleg over conversies

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een conversie is een actie die een websitebezoeker uitvoert. Maar het kan ook om een actie van een gebruiker op het internet of social media zijn. Meestal heb je het toch wel over websitebezoekers. De actie bestaat uit iets aankopen, een offerte aanvragen of misschien wel inschrijven voor een nieuwsbrief.

Conversies gaat over het proces waarbij je bezoekers omzet in klanten. Vaak gaat dit via verschillende stappen. Een bezoeker wordt eerst een lead (hij is geïnteresseerd) en als het goed is een klant.

Dan heb je nog het conversiepercentage. Dit gaat om het aantal bezoekers op je website dat uiteindelijk een betalende klant wordt. Stel dat vijf van de 100 bezoekers iets aankoopt. Dan heb je het over een conversiepercentage van 5%.

Wat is conversie compounding?

Meestal is de weg van bezoeker tot klant veel te lang. Je kent het wel, je komt op een website uit. Het bedrijf biedt schildersdiensten aan en je bent eigenlijk wel nieuwsgierig naar de prijs hiervan. Je bent eerst al een tijdje op zoek naar de contactpagina (heel vervelend). Op die pagina vul je een formuliertje in. Vervolgens wacht je tot je antwoord krijgt.

Het bedrijf beantwoordt je aanvraag. Maar het stelt eerst de vraag wat je locatie is. Dus antwoord je hierop. Vervolgens krijg je weer een mail met de vraag welke kleur de muur moet zijn. Ja oranje natuurlijk! Dan krijg je WEER een mail met de vraag wat je budget is. Nu word je ongeduldig want waar blijft die offerte?

Dit is een simpel voorbeeld van een veel te lange klantreis. Zoiets kan ook op een webshop gebeuren. Hierbij moet de klant verschillende pagina’s bezoeken voordat hij het product kan kopen. Bijvoorbeeld: de klant ziet een product. Hij moet doorklikken naar een productdetailpagina. Vervolgens weer naar een andere pagina met opties zoals de kleur of maat. Dan weer naar een winkelwagenpagina. Maar dat is nog niet alles want vervolgens moet de klant naar een kassapagina.

De klantreis vertragen leidt tot frustratie. Hierdoor is de kans groot dat de klant zonder een aankoop de website verlaat. En dat is waar conversie compounding overgaat. Je verkort de klantreis.

Een kleine verbetering met een groot effect

Zelf conversie compounding doen? Dit lijkt heel moeilijk maar dat is het niet. Maar waarom lijkt het dan toch zo ingewikkeld? Vaak zijn het aanbieders van conversie-cursussen die het moeilijk laten lijken. Ze willen dat je een dure cursus aanschaft. Of dat je de conversie compounding door hen laat doen. Door heel ingewikkeld over conversie compounding te praten lijkt het alsof je dit niet zelf kunt doen.

Nou dat kan jij dus wel! Je hoeft alleen maar kleine verbeteringen door te voeren. Denk hierbij aan het verkleinen van het aantal stappen in het aankoopproces. Maar ook het optimaliseren van je teksten of het aanpassen van de call-to-action. Soms zit het effect in hele kleine dingen zoals een andere kleur op je website. Laten we aan de slag gaan!

Experimenteer met verschillende ontwerpen

Het is altijd aan te raden om met verschillende ontwerpen (designs) op je website te experimenteren. Ik zie nog teveel bedrijven die jarenlang in hetzelfde design blijven hangen. Terwijl het design helemaal niets aan een hogere conversie bijdraagt. Of een design dat te sterk verouderd is.

Het gaat niet alleen om het vernieuwen van het ontwerp. Bij een nieuwe website moet je A/B testen om te kijken welke ontwerp de meeste conversies oplevert.

De landingspagina’s optimaliseren

Een landingspagina is de webpagina waarop een bezoeker vanuit een campagne, social media of een zoekmachine uitkomt. Het is belangrijk dat dit soort pagina’s gemakkelijk te begrijpen zijn voor bezoekers. Ze moeten direct weten wat er via de pagina wordt aangeboden.

Hoe optimaliseer je een landingspagina? Allereerst moet je weten wat de gewenste actie is waarvan je wil dat bezoekers ze uitvoeren. Hier richt je de pagina op in. Dit doe je met behulp van een duidelijke call-to-action (CTA). Plaats deze zichtbaar op de pagina.

Staat er een formulier op de pagina? Zorg dat de bezoeker niet al te veel in hoeft te vullen. Beperk het verplichte aantal velden. Vraag alleen informatie die nodig is voor de conversie.

Maak verder gebruik van sociale bewijskracht of klantrecensies. Dit verhoogt de conversie. Verder is het logisch dat je afleidingen zoveel mogelijk vermijdt. Zorg dat de bezoeker de focus heeft op het ondernemen van actie.

Maak gebruik van conversietriggers

Conversie compounding gaat ook over het inzetten van conversietriggers. Denk hierbij aan een gratis proefversie of een aanbieding die maar beperkt geldig is. Dit stimuleert bezoekers om snel iets te bestellen of om een offerte aan te vragen.

Werk je met tijdbeperkte aanbiedingen? Zorg dat je hier duidelijk in bent. Laat zien tot wanneer de aanbieding geldig is. Het werkt om een timer te laten lopen, waardoor de bezoeker tijdsdruk voelt.

Chatbots of live chats op je website

Bezoekers vinden het vervelend wanneer ze meerdere pagina’s op je website moeten bezoeken. Of wanneer ze lange formulieren in moeten vullen. Daarom werkt een chatbot of live chat op je website conversieverhogend. Dit geldt helaas niet voor alle branches, dus het is ook een kwestie van testen.

Een chatbot of live chat helpt bezoekers bij het maken van een aankoopbeslissing. Daarom werkt het voornamelijk wanneer je producten aanbiedt. Het kan soms ook werken bij het aanbieden van diensten. Bijvoorbeeld telefoonabonnementen of coaching.

Maar let op want mensen kunnen ook misbruik maken van een live chat. Bijvoorbeeld wanneer jij kennis omtrent iets hebt en dit in de vorm van een dienst aanbiedt. Iemand zou dan net zo lang door kunnen vragen totdat hij weet hoe hij het zelf aan moet pakken. En jou dus niet meer nodig heeft. Wees dus voorzichtig met wat je aan informatie prijsgeeft.

Pas je marketingkanalen aan

Als laatste is het belangrijk om je marketingkanalen aan te passen. Dit doe je naar de voorkeuren van de doelgroep. Zo zorg je ervoor dat je de betrokkenheid van het publiek vergroot. Uiteindelijk leidt dit ook tot een betere conversie.

Je ziet dat conversie compounding helemaal niet zo moeilijk is. Weet je niet zo goed hoe je dit aan moet pakken? Wil je meer bezoekers op je website en deze bezoekers omzetten tot klanten? Neem contact op, samen bekijken we de mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven