Wie linkt er naar mijn website?

Bijgewerkt: 1 november 2022

Stel dat je dagelijks 200 bezoekers op je site krijgt. Plots zijn dit er ineens 350: een toename van 75%. Geweldig, maar de volgende week is dit weer een stuk minder.

Wat kan er aan de hand zijn? Waarschijnlijk linkt iemand naar je website, waardoor je (tijdelijk) meer bezoekers ontvangt. Meestal linkt iemand vanaf een andere website, een forum of social media. Zelden via e-mail, WhatsApp of sms.

Het is om twee redenen belangrijk om te weten wie er naar je website linkt. Ten eerste omdat je dan ook weet waarom je plots meer bezoekers krijgt. Maar het allerbelangrijkste is dat je inzicht krijgt in je linkprofiel. Dit is namelijk van invloed op je positie in de organische zoekresultaten.

Wat is een linkprofiel?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een linkprofiel bestaat uit een overzicht van alle inkomende links naar je site (backlinks). Elke website heeft een linkprofiel, of je dit nu wil of niet. Dit komt omdat andere websites vroeg of laat naar die van jou gaan linken. Soms vanuit interesse, maar het kan ook dat het backlinken geautomatiseerd gebeurt. Vaak zijn het buitenlandse site die op deze manier de aandacht proberen te trekken.

Een linkprofiel bestaat niet alleen uit backlinks maar ook uit anchorteksten. Dit zijn de aanklikbare stukjes tekst waarachter de backlink verborgen zit.

Ontdekken wie er naar je website linkt

Waarschijnlijk heb je Google Analytics aan je website gekoppeld. Dit geeft je niet alleen inzicht in de bezoekersstatistieken maar ook wie er naar je website linkt. Open hiervoor het standaard rapport en ga naar het onderdeel verwijzingen/verkeersbronnen. Je ziet dan vanaf welke sites bezoekers op die van jou terechtkomen.

Er is een verschil tussen verwijzende sites en social media. Google behandelt deze twee apart. Backlinks van verwijzende sites kunnen waardevoller zijn dan vanuit social media. Wat niet wil zeggen dat ze ook meer verkeer opleveren.

Google Search Console

Maak je gebruik van het webmasterprogramma van Google? Ook dan krijg je eenvoudig inzicht in het aantal inkomende links, en welke sites naar jou verwijzen. Ga hiervoor naar het onderdeel ‘externe links’. Je ziet de meest gelinkte pagina’s met betrekking tot externe en interne links. Ook ontdek je welke sites het vaakst naar die van jou linken.

Het webmasterprogramma van Bing

Zoekmachine Bing heeft een vergelijkbare functie, maar hiervoor moet je de site wel eerst bij het webmasterprogramma aanmelden. Dit geldt uiteraard ook voor het programma van Google. Zonder aanmelding en verificatie heb je geen toegang tot de statistieken en inzichten.

Een backlink checker

Online maak je (gratis) gebruik van verschillende backlink checkers. Bijvoorbeeld Ubersuggest, Semrush, Ahrefs of Majestic SEO. Sommige van deze tools zijn gratis, voor anderen moet je betalen. Veel van deze tools zijn geschikt voor complete SEO-analyses.

SEO Spyglass is gratis software om te downloaden, je kunt het niet online gebruiken. De gratis variant biedt je niet de mogelijkheid om rapporten op te slaan. Maar het is wel handig om te zien wie er naar je site linkt.

Toxic backlinks zijn gevaarlijk

Veel marketeers en ondernemers proberen een indrukwekkend linkprofiel op te bouwen. Dit doen ze door het verzamelen van backlinks, ook wel linkbuilding genoemd. Vaak wordt gedacht dat linkbuilding goed is voor je rankings. Vroeger was dit inderdaad zo, maar Google weet nu ook wel dat veel links op een onnatuurlijke manier ontstaan.

Zijn links niet relevant, dan kan het algoritme van Google denken dat het hier om misleiding of betaald partnerschap gaat. Dat vindt Google niet zo leuk, net zomin als links ruilen. Ook een blognetwerk of een linkfarm is niet toegestaan.

Wanneer Google het idee heeft dat je een onnatuurlijk linkprofiel opbouwt, dan heeft dit negatieve gevolgen voor je ranking. Je website kan zomaar fors lager in Google komen te staan.

Toxic backlinks zijn dus giftige links die schade aan je site toebrengen. Ze kunnen op drie verschillende manieren in je linkprofiel terechtkomen:

  • Je betaalt voor backlinks of ruilt ze
  • Je plaatst linkjes op een linkfarm of blognetwerk
  • Een concurrent plaatst toxit backlinks om je uit te schakelen

Slechte backlinks uit je linkprofiel verwijderen

Ik raad iedereen met een website aan om zich aan te melden bij Google Search Console. Niet alleen kun je nieuwe URL’s en sitemaps indienen, ook geeft het je inzicht in de bezoekersaantallen en het linkprofiel.

Misschien nog wel het belangrijkste, met dit programma verwijder je toxic backlinks. Het is niet zo dat de backlinks geheel van het internet verdwijnen, maar ze worden in je linkprofiel genegeerd. Feitelijk geef je Google te kennen dat je het niet met deze backlinks eens bent.

Links naar je site afwijzen wordt ook wel disavow genoemd. Bepaal eerst of het wel nodig is om backlinks af te wijzen. Dit doe je wanneer het om links van lage kwaliteit gaat, kunstmatig verkregen links of spamachtige backlinks.

Maak vervolgens een lijst met de links die je af wil wijzigen. Dit kan gewoon in een simpel tekstbestandje (kladblok) zijn. Je kunt een volledig domein of een specifieke URL afwijzen. Per regel specificeer je slechts één domein of URL.

Bezoek vervolgens de divasow tool en selecteer desgewenst een property (domein). Upload het tekstbestand (*txt).

Zo lang duurt het voordat de links worden afgewezen

Het is niet zo dat Google direct met je lijst aan de slag gaat. Het kan tot zes weken duren voordat Google de lijst bekijkt en behandelt.

Bevat het tekstbestand fouten? Dan zie je dit direct na het uploaden. Het is niet mogelijk om de oude lijst te vervangen. Je moet de inhoud van de geüploade lijst herstellen en vervolgens opnieuw uploaden. Google ziet dit als de vervanging van het tekstbestand met fouten.

Moeite met SEO of heb je vragen over je linkprofiel? Laten we hier verder over praten, neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven