Bing

Kennisbank > Bing

Bing is een bekende zoekmachine en maakt onderdeel uit van Microsoft. Deze zoekmachine heeft een kleiner marktaandeel dan Google maar is hiermee niet minder interessant. Het algoritme van Bing werkt anders dan bij Google, daarom zien de zoekresultaten er ook anders uit. Webmasters zouden zich niet alleen op Google maar ook op Bing moeten richten, vooral met het oog op de toekomst.

Het is namelijk een feit dat Google een te grote machtspositie heeft. Steeds meer mensen zijn daarom op zoek naar alternatieven. Bing laat zien dat het een goed alternatief is en biedt ook andere functies.

Geschiedenis van deze zoekmachine

Zoekmachine Bing is op 3 juni 2009 opgericht. Eigenaar is Microsoft, een bekend Amerikaans bedrijf dat computergerelateerde producten en diensten ontwikkelt en verspreidt. Voorheen had Bing een andere naam, namelijk live Search, Windows Live Search en MSN Search.

Bing concurreert sterk met Google, dat in 1998 is opgericht. Het marktaandeel van Bing bedroeg in het eerste kwartaal van 2019 4,63%. Dit was in het derde kwartaal van dat jaar gestegen naar, 4,90%. In het derde kwartaal van 2020 kwam dit op 6,67% uit. Dit laat zien dat Bing iets aan marktpositie wint waarbij Google moet inleveren.

Verschil tussen Bing en Google

Er zijn een aantal grote verschillen tussen Bing en Google. Dit heeft te maken met het algoritme en de manier waarop zoekresultaten getoond worden. Google probeert voor de gebruiker te denken en deze voor te zijn. Binnen de Google zoekresultaten zie je steeds vaker zogenaamde rich snippets verschijnen, blokken met daarin korte informatie of het antwoord op een vraag. Dit heeft ook een keerpunt: mensen bezoeken websites steeds minder en niet altijd staat de juiste informatie bovenaan.

Bing probeert het juist simpel te houden. Ze tonen de beste zoekresultaten die aansluiten bij de zoekvraag. Hierdoor verschillen de zoekresultaten binnen Bing met die van de andere zoekmachines. Soms zijn de zoekresultaten beter, maar soms ook slechter.

Bing webmaster tool

Net als Google beschikt ook zoekmachine Bing over een webmaster tool. Dit maakt het voor webmasters mogelijk om de website of afzonderlijke pagina’s te laten indexeren. Maar ook om URL’s te verwijderen of andere aanpassingen te doen. Wanneer je gebruik maakt van een canonical tag, dit is om aan te geven dat een andere gelijkwaardige pagina belangrijk is, dan gaat Bing hier serieus mee om. Andere zoekmachines negeren dit steeds vaker.

Nog een voordeel van Bing is dat het binnen de lokale zoekopdrachten ook kleinere bedrijven toont, dus niet alleen de grote spelers. Vaak is het binnen Bing ook veel makkelijker om een website hoog in de zoekresultaten te krijgen.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy