Leads kopen: over de ervaringen en kosten

Bijgewerkt: 1 november 2022

Elk bedrijf droomt van tientallen tot misschien wel duizenden leads. Een lead is iemand die interesse in je bedrijf, product of dienst toont. Het is dus een potentiële klant, en daar kun je er veel van gebruiken.

Het is vaak lastig om leads naar je website te trekken. Daarom zijn er bedrijven die leads kopen. Het klinkt misschien vreemd om voor potentiële klanten te betalen maar binnen de online marketing is dit een gebruikelijke strategie.

Het verschil tussen bezoeker, lead en klant

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een bezoeker die op je website uitkomt is nog geen lead. Hij is op zoek naar informatie. Waarschijnlijk heeft de bezoeker een probleem of zorgvraag. Het merendeel van de bezoekers verlaat de website zonder ook maar interesse in je bedrijf, merk of product te tonen.

Leads hebben die interesse wel. Misschien zochten ze naar informatie maar zijn uiteindelijk geïnteresseerd in hetgeen je aanbiedt. Of ze kwamen doelgericht op je website terecht.

Een klant is iemand die betaalt voor een product of dienst. Overigens is iemand die een opdracht plaats en achteraf betaalt ook een klant. De intentie om te betalen is er, daarom is het een klant.

Hoe callcenters grote hoeveelheden leads kopen

Het kopen van leads is onder callcenters vrij normaal. Ze moeten immers aan telefoonnummers komen om deze te benaderen. Vroeger belden callcenters willekeurige telefoonnummers, afkomstig uit telefoongidsen en gouden gidsen. Ik heb ook een tijdje bij een callcenter gewerkt en ik weet nog hoe daar stapels aan telefoongidsen lagen. Die moesten we allemaal doorspitten en een kruisje zetten bij diegene die we gebeld hadden.

Feitelijk ging het hier om koude acquisitie met de bedoeling om mensen om te zetten in warme leads.

Tegenwoordig is er veel veranderd. Callcenters mogen niet zomaar consumenten bellen. Die moeten vooraf toestemming geven, waarna ze (soms) op een speciale lijst komen te staan. Die lijst kunnen callcenters tegen betaling in handen krijgen.

Leads kopen voor je website of bedrijf

Is het als onderneming (geen callcenter) aantrekkelijk om leads te kopen? Dat hangt van verschillende zaken af. Ten eerste wat je er mee wil doen, of het je lukt om er klanten van te maken en wat de totale kosten zijn.

De voordelen van kopen in plaats van zelf aantrekken

Een constante stroom aan leads, dat is goed voor je bedrijfsvoering en omzet. Door leads te kopen zorg je voor die constante stroom. Je hebt een hoop contactgegevens in handen waaraan je producten of diensten makkelijk aanbiedt.

Nog een voordeel is dat je weet wie je concurrenten zijn. Je ziet namelijk wie je leads zijn, soms compleet met interesses of bedrijven waar ze eerder wat kochten.

Wat je over de nadelen moet weten

Wanneer je leads koopt dan is de lijst niet altijd van een goede kwaliteit. Soms zijn contactgegevens op onrechtmatige wijze verkregen. Hierdoor heb je niet veel aan de leads en betaal je mogelijk te veel. Ook kan het dat er sprake is van een overlap met je eigen lijst.

Leads kopen betekent dat niet alleen jij maar ook je concurrenten dit doen. Hierdoor deel je de lijst met concurrenten, en dit kan zeer onprettig zijn. Bovendien is het kopen van leads niet altijd een groot succes: het kan veel negativiteit rondom je bedrijfsnaam of merknaam opleveren.

Leads kopen? De kosten vallen wel mee

Meestal betaal je een vaste prijs per lead. Je weet dus vooraf waar je aan toe bent. Het inkopen van leads kost tussen de 1 euro en 12 euro per lead. Dit is sectorafhankelijk. Hieronder enkele voorbeelden.

Leads inkopen prijzen

  • Callcenter: 1 tot 3 euro per lead
  • Bouw: 7 tot 9 euro per lead
  • Dakdekker: 7 tot 9 euro per lead
  • Kozijnen: 10 tot 15 euro per lead
  • Serre: 9 tot 12 euro per lead
  • Zonnepanelen: 13 tot 16 euro per lead
  • Energie: 9 tot 12 euro per lead
  • Elektriciteit: 2 tot 4 euro per lead
  • Architect: 6 tot 8 euro per lead
  • Cv-ketel: 4 tot 6 euro per lead
  • Hovenier: 2 tot 4 euro per lead

B2B leads

De meeste bedrijven kopen particuliere leads: consumenten die geïnteresseerd zijn in hun product of dienst. Maar je hebt ook B2B leads. Dit zijn bedrijven die interesse tonen in het zakendoen met andere bedrijven.

Het gevaar van B2B leads kopen is dat het vaak algemene adressenbestanden betreft. De contactgegevens van bedrijven en ondernemers wordt gewoon van de KvK gehaald.

Miljoenen B2B leads in één bestand? B2B leads kopen voor een luttel bedrag van minder dan 10 cent per lead? Dan mag je hier je vraagtekens bij zetten. Meestal gaat het dan om koude leads. Je kunt eerder van een koude acquisitielijst spreken.

Het verschil tussen warme en koude leads

Bedragen vanaf 1 euro per stuk geldt altijd voor warme leads. Er is namelijk een groot verschil tussen warme en koude leads.

Warme leads zijn als het ware al ‘warm’ gemaakt: ze zijn gedeeltelijk door de salesfunnel geleid. Het gaat om mensen die van plan zijn om een aankoop te doen, en oprecht interesse tonen in het product of de dienst. Meestal hebben ze hun gegevens via een website achtergelaten en toestemming gegeven om contact op te nemen.

Via de website hebben ze ook al kennisgemaakt met je product of dienst. Misschien nog niet met je bedrijf of merk, maar ze hebben wel interesse om zaken met je te doen.

Een koude lead is soms op zoek naar een product of dienst, maar heeft hier nog geen kennis mee gemaakt. Hij is nog niet eerder met het product of de dienst in contact geweest. Het kan ook dat de persoon helemaal geen interesse in je product of dienst heeft. Aan een koude lead heb je meer werk. De kans is namelijk groter dat hij uiteindelijk geen zaken met je wil doen.

Waarom je geen koude leads moet kopen

Koude leads passen niet altijd binnen de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de persoon zonder tuin die zijn contactgegevens op de website van een hovenier achterlaat. Misschien doet deze persoon dit uit nieuwsgierigheid of uit verveling. Eigenlijk is deze persoon helemaal niet van plan om een hovenier in te schakelen. Maar hij of zij belandt wel op een lijst voor leadgeneratie. Sterker nog, zijn gegevens kunnen óók op een lijst voor bouwbedrijven of dierenproducten belanden.

Koude leads zijn bijna altijd waardeloos. Ze kosten je veel tijd en geld, zonder dat ze daadwerkelijk iets opleveren. Het is niet aan te raden om koude leads te kopen. Wat heb je aan een lijst met contacten die niet in je bedrijf of product geïnteresseerd zijn? Vrij weinig dus.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven