Website verkeer checken/ bekijken

Hoeveel bezoekers trekt je website en waar komen ze vandaan? Je website verkeer checken doe je bij voorkeur dagelijks. Je ontdekt het aantal organische bezoekers (uit zoekmachines), verwijzingen en wat mensen op je website doen. Bijvoorbeeld de bezoektijd of hoeveel pagina’s ze bekijken. Je website verkeer bekijken? Zo doe je dat!

Gemiddeld aantal bezoekers op een website

Je websiteverkeer bekijken is één ding, maar wat is het gemiddeld aantal bezoekers op een site? Dit is niet zomaar te zeggen. Het aantal bezoekers is namelijk van verschillende factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de niche of branche, hoe je website is ingericht maar ook de concurrentie.

Wil je met een zakelijk de website de aandacht trekken dan zul je minimaal 10.000 bezoekers per maand moeten hebben. Bedenk dat ongeveer 2% tot 8% van je bezoekers daadwerkelijk overgaat tot actie (bijvoorbeeld een product kopen of een dienst afnemen). Een goede website krijgt maandelijks minimaal 25.000 bezoekers binnen, maar dan wel vanuit de organische zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Conversieratio

Voor bedrijfswebsites of sites met een verdienmodel is de conversieratio erg belangrijk. Dit is het percentage bezoekers dat voor omzet zorgt. De gemiddelde conversie ligt tussen de 3% en 5%, maar kan bij sommige websites wat hoger liggen. In andere situaties zie je ook een lager percentage. Wanneer dit percentage onder de 2% ligt dan is de website of webshop niet goed ingericht. Maar het kan ook dat het om diensten gaat, hier ligt het percentage altijd wat lager.

Laten we niet alleen je websiteverkeer bekijken maar hier ook een conversieratio aan vasthangen. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

Een webshop trekt maandelijks 30.000 bezoekers. Per maand kopen ongeveer 750 mensen iets. De conversieratio ziet er als volgt uit: 750/30.000 * 100 = 2,5%.

Voor een webshop is dit vrij normaal, maar bij het aanbieden van diensten kan de conversieratio een stuk lager liggen. Houd in dit geval rekening met een percentage variërend van 1% tot 2%.

Website verkeer checken

Wil je het website verkeer checken dan is het allereerst belangrijk dat je over een tool beschikt. Bij sommige hostingproviders heb je inzicht in de bezoekersstatistieken, hoewel dit niet altijd klopt. Daarom is het altijd goed om gebruik te maken van Google Analytics. Deze tool is gratis in gebruik, je hoeft alleen maar je website te verifiëren en een code aan de webpagina’s toe te voegen.

Het websiteverkeer checken van de concurrent kan natuurlijk niet met Google Analytics, hier zijn andere tools voor. Bijvoorbeeld Ubersuggest, Ahrefs of Semrush. Sommige tools zijn gratis in gebruik, voor anderen moet je betalen. Bedenk dat dit soort tools niet alleen geschikt is om het websiteverkeer te bekijken maar ook betaald verkeer, het linkprofiel en de gebruikte zoektermen.

Zo kun je het website verkeer bekijken

Je hebt een Google Analytics account aangemaakt? Wanneer je gebruik maakt van WordPress dan kun je de Analytics plug-in installeren. Wil of kun je dit niet dan is het belangrijk om de speciale Analytics code aan je website goed te voegen. Voeg de code op elke webpagina toe waarvan je ook de statistieken wil zien.

Je bekijkt het websiteverkeer via desktop of je smartphone. In het laatste geval heb je de speciale app nodig. Vroeger werkte Analytics vrij makkelijk. Sinds er nieuwe functionaliteiten zijn bijgekomen is het in het begin even lastig om alles in te stellen.

Het websiteverkeer bekijken is niet zo moeilijk: log in op je account. Je ziet direct het aantal bezoekers, zowel van vandaag als realtime. Wanneer je even verder doorklikt kun je ook het verkeer van afgelopen week, afgelopen maand of zelfs het gehele jaar bekijken.

Direct verkeer, zoeken, verwijzing en sociaal

Binnen Google Analytics ga je naar het onderdeel acquisitie. Wanneer je op Overzicht klikt dan zie je waar het verkeer vandaan komt. Je kunt hier dieper op induiken door onder het kopje Acquisitie voor de volgende onderdelen te kiezen:

  • Direct verkeer
  • Organisch zoeken
  • Betaald zoeken
  • E-mailadres
  • Sociaal

Direct verkeer slaat op de bezoekers die je URL in de adresbalk invoeren. Of wanneer ze op een andere manier direct op je website terechtkomen.

Organisch zoeken is wel duidelijk: dit verkeer komt via een zoekmachine op je website terecht. Het organisch zoekverkeer is belangrijk om de gaten te houden, het geeft je namelijk inzicht in de ranking van je website. Betaald zoeken is alleen van toepassing wanneer je via zoekmachines adverteert. Is iemand via een e-mail op je website terecht gekomen? Dan zie je terug bij het onderdeel e-mailadres. Sociaal slaat op social media waaronder Facebook, LinkedIn, Twitter of Instagram.

Wat je met deze statistieken kunt

Waarom zou je het website verkeer checken? Allereerst ontdek je hoe goed de website het doet. Het scheelt of je dagelijks 5 bezoekers of 500 bezoekers ontvangt. Nu is het belangrijk om te weten of het om unieke en terugkerende bezoekers gaat. Je moeder zal misschien 200 keer per dag je website bekijken. Dit zie je dan als terugkerende bezoeker. Ontpopt je moeder zich tot een stalker, dan kun je haar IP-adres uitsluiten. Ze kan je website gewoon bezoeken maar Google Analytics telt haar niet meer als bezoeker mee.

Ook is het belangrijk om te weten waar het verkeer vandaan komt. Organisch verkeer is onmisbaar, je wil immers hoog in de organische zoekresultaten scoren. Hoe meer organisch verkeer hoe beter je het doet. Wanneer je dagelijks meer dan 1000 organische bezoekers trekt dan ben je al een heel eind op de goede weg.

Ben je veel op social media actief dan zul je zien dat bezoekers hier vandaan komen. Verzamel alle statistieken en bekijk hoe je de website kunt optimaliseren. Bij te weinig bezoekers uit Google of zoekmachines wordt het tijd om hier iets aan te doen.

Hulp van een SEO tekstschrijver

Bekijk dagelijks je websiteverkeer, dan weet je ook wat je te doen staat. Lukt het niet om meer organische bezoekers aan te trekken? Werk aan je website, minimaal eenmaal per week. Wanneer je website eenmaal goed loopt kun je deze frequentie omlaag brengen.

Middels SEO teksten ben je beter vindbaar in zoekmachines. Heb je hier hulp bij nodig maar wel tegen een voordelige prijs? Neem contact op of vraag direct de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.