Online marketing uitbesteden – kostenbesparende tips

Bijgewerkt: 31 augustus 2021

Waarom moet je online marketing uitbesteden? Dit is helemaal geen verplichting. Toch kan dit soms een betere keuze zijn, bijvoorbeeld omdat je website geen groei laat zien. Online marketing bestaat uit verschillende technieken waaronder SEO, adverteren op het internet, gastbloggen en nog veel meer. Bekijk de kostenbesparende tips, het leven is al duur genoeg.

Het begrip online marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketing is commercieel, het draait namelijk om het promoten van een product of dienst. Ook het promoten van een merknaam of bedrijfsnaam valt onder marketing. Er is een duidelijk verschil tussen offline en online marketing.

Offline marketing speelt zich af rondom televisie, radio, buitenreclame en printmedia. Maar ook bijvoorbeeld offline promotiemateriaal zoals bedrukte pennen of een goodiebag. Bij online marketing speelt alles zich op het internet af. Voordeel van online marketing is dat je hier een grote doelgroep mee bereikt tegen zo laag mogelijke kosten.

De belangrijkste technieken

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is een van de belangrijkste online marketingtechnieken. Door de website te optimaliseren verschijnt deze hoger in de organische zoekresultaten. Dat is mooi want een eerste positie in Google levert tot 45% van het zoekverkeerkeer op. Ook een tweede of derde positie is ontzettend goed.

Is het slecht om lager te staan? Nee, want zolang je website op de eerste pagina van Google staat trek je nog steeds de aandacht van een klein aantal zoekers. Staat de website op de tweede pagina dan moet je niet rekenen op extra bezoekers.

Content marketing is een onderdeel van SEO. Andere onderdelen zijn linkbuilding en technische optimalisatie. Dan heb je nog SEA oftewel adverteren in zoekmachines. Hiermee ben je direct zichtbaar, maar dit effect verdwijnt wanneer je de campagne stopzet.

Dan heb je nog social media marketing, hiermee ben je zichtbaar op verschillende social media platformen. De ideale manier om je doelgroep heel gericht te benaderen.

Waarom online marketing uitbesteden?

Heb je veel kennis van zoekmachineoptimalisatie en voldoende tijd? Dan kun je online marketing heel goed zelf toepassen. Online marketing uitbesteden is in de volgende vijf situaties aan te raden.

1. Weinig beschikbare tijd

Het is een feit: marketing kost ontzettend veel tijd. Alleen al het schrijven van een artikel of blogpost neemt bij de meesten tussen de 1 en 4 uur in beslag. Een website heeft al snel tientallen teksten nodig, reken maar uit hoe lang je hiermee bezig bent. Linkbuilding, gastbloggen, zichtbaar op social media en technische optimalisatie, dit kost nog veel meer tijd.

Lukt het je niet om wekelijks minimaal 5 uur met online marketing bezig te zijn, dan kun je dit beter uitbesteden.

2. Geen kennis van SEO en SEA

Hoe zat het ook alweer met zoektermen, ideale lengte van een tekst, laadsnelheid, adverteren of goede en slechte backlinks? Wanneer dit soort zaken vraagtekens bij je oproept is het niet verstandig om je hiermee bezig te houden. Vooral SEO (zoekmachine optimalisatie) luistert heel nauw.

Wees voorzichtig met het inschakelen van de eerste de beste specialist. Sommigen passen linkbuilding op een verkeerde manier toe, dit kan flinke schade aan je website toebrengen. Online marketing uitbesteden doe je daarom altijd bij iemand met kennis van zaken. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op.

3. Een ander perspectief

Je zit met je neus bovenop je zaak. Dan wordt het lastig om objectief naar je website, doelstellingen en vooruitgang te kijken. De marketeer kijkt vanuit een ander perspectief kritisch naar je online zichtbaarheid. Samen komen we op geheel andere ideeën. Soms moet je hierbij je eigen ideeën loslaten, simpelweg omdat je bedrijfsgroei niet in de weg moet staan.

4. Meer leads en omzet

Hoe mooi zou het zijn om tot 100% meer websitebezoekers aan te trekken en je omzet te zien groeien? Dit is middels online marketing zeker mogelijk. Let op want garantie krijg je er nooit bij. Het resultaat van marketing is mede afhankelijk van de zichtbaarheid, concurrentie, inspanning en budget.

5. Beperkt budget beschikbaar

Is online marketing uitbesteden duur? Soms wel maar soms ook niet. Zelfs wanneer je een beperkt budget hebt zijn er meer dan voldoende mogelijkheden. Bijvoorbeeld twee keer per maand een blogpost laten schrijven, af en toe wat backlinks verzamelen of eenmaal per maand je website technisch optimaliseren.

Werken aan je zichtbaarheid op social media is misschien wel nog goedkoper. Dit komt omdat je op social media met korte teksten en goedkope advertentiemogelijkheden te maken krijgt. Heb je niet zoveel te besteden? Geen probleem, neem contact op en vraag de tarievenkaart aan.

Online marketing uitbesteden: kosten

Wat moet dat allemaal kosten? Een typisch Hollandse vraag maar wel terecht. Als ondernemer wil je doorgroeien, zonder dat het hoge kosten met zich meebrengt. Alleen door op je budget te letten weet je de beste resultaten te behalen.

Online marketing uitbesteden mag iets kosten, dat is een feit. Veel bedrijven besteden hier maandelijks tussen de € 500 en € 5000 aan. Toch is goedkoper zeker mogelijk. Je houdt je al met online marketing bezig voor een bedrag vanaf € 50 per maand.

Eenmalig of maandelijks

Het is je vast wel opgevallen dat marketingtechnieken maandelijks terugkeren. Is dit nodig? Wil je sneller doorgroeien dan moet je bij online marketing op de lange termijn denken. Besteed gedurende een half jaar aandacht aan zoekmachine optimalisatie, social media en misschien wel adverteren. Je zult merken dat de website steeds meer bezoekers aantrekt. Dit betekent in veel gevallen ook een hogere omzet.

Kun je eenmalig online marketing uitbesteden? Dat kan maar heeft over het algemeen weinig effect. Ga je voor een eenmalige actie, denk dan eens aan het optimaliseren van de laadsnelheid of beveiliging van je website. Niet dat dit direct van invloed is op je positie in zoekmachines, maar je stelt hier bezoekers tevreden mee. Voor de rest is eenmalige marketing niet aan te raden. Kies in dit geval voor helemaal niks uitbesteden, of ga gelijk voor de juiste aanpak.

Meer weten over online marketing

Wil je online marketing toepassen, een gedeelte uitbesteden of ben je benieuwd naar de kosten? Neem contact op, stel je vraag of vraag direct de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven