Conversie (ratio)

Kennisbank > conversie

Conversie staat voor bereikte resultaten. Voor websites en webshops is de conversieratio heel belangrijk. Hoe hoger de conversie, hoe effectiever de website is. Het staat eigenlijk voor het aantal websitebezoekers dat voor omzet zorgt. In principe hoeft een bezoeker niet direct een klant te worden. Ook het inschrijven voor een nieuwsbrief of het invullen van een contactformulier valt onder conversie en leidt uiteindelijk tot een hogere omzet.

Er zijn verschillende conversiedoelen. Zo kan een website deze conversiedoelen hebben: inschrijven nieuwsbrief, informatie aanvragen, aanmelden voor een cursus, product aankopen en nog veel meer.

De conversieratio

Een andere benaming voor conversieratio is conversiepercentage. Feitelijk staat conversieratio gelijk aan conversie, alleen is het in percentages uitgedrukt. Het uitrekenen van de conversieratio is vrij eenvoudig: het aantal conversies delen door het aantal websitebezoekers x 100.

Een website ontvangt dagelijks 800 bezoekers. Hiervan gebruiken 30 bezoekers het contactformulier voor het aanvragen van informatie. De conversieratio ziet er dan als volgt uit:

30: 800 x 100 = 3,75%

Dit betekent dat 3,75% van de websitebezoekers ook over gaat tot actie. Het is belangrijk om het conversiepercentage van de website of webshop met concurrenten te vergelijken.

Een goede conversie

Wat is nu een goede conversie? Dit ligt ergens tussen de 2 en 4%. Helaas behalen sommige websites of webshops een conversieratio van minder dan 2%. In dit geval is het belangrijk om de website zo te optimaliseren dat de conversie hoger wordt. Websites met een conversie van 5% of meer doen het zeer goed en behalen naar verhouding een hogere omzet.

Het gemiddelde conversiepercentage is wel afhankelijk van de branche of niche, concurrentie en hoe goed een website in zoekmachines scoort. Websites die bovenaan in Google staan behalen over het algemeen een hogere conversie. Daarnaast speelt ook de inhoud van de website een rol. Een website kan dan wel veel bezoekers ontvangen, wanneer deze niet goed is ingericht dan blijft een hogere conversie uit.

Conversie verhogen (optimalisatie)

Zolang de conversie boven de 3% ligt is het niet direct nodig om aan conversie optimalisatie te doen. Toch kan hier behoefte aan zijn. Bijvoorbeeld omdat concurrenten een hogere conversie ratio behalen of omdat de eigen conversie te laag is.

Allereerst is het belangrijk dat de website een professionele uitstraling heeft. Het aanbod diensten en producten moet duidelijk zijn. Daarnaast is het belangrijk dat bezoekers worden aangestuurd middels duidelijke knoppen of formuleren. Alles moet laagdrempelig zijn zodat de bezoeker zo min mogelijk stappen hoeft te nemen. Als laatste zal een website goed in zoekmachines moeten scoren. Dan pas werkt conversieoptimalisatie ook echt.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy