Welke informatie moet er op een website staan?

Een bedrijfswebsite of hobbywebsite, dat maakt veel verschil. Bedrijven zijn verplicht om een aantal zaken op de site te vermelden. Welke informatie moet er op een website staan? Dit zijn onder andere de bedrijfsnaam en het vestigingsadres. Verder gelden bepaalde verplichtingen voor allerlei soorten websites.

Zakelijke website: de bedrijfsnaam

Wanneer een bedrijf een dienst verleent of producten verkoopt is het vermelden van de bedrijfsnaam altijd verplicht. De bedrijfsnaam hoeft niet gelijk te zijn aan de URL of domeinnaam. Zo kan Bouwbedrijf De Linkerhand gerust de domeinnaam bouwbedrijfrechterhand.nl gebruiken. Hier zijn geen specifieke regels voor, zolang voor de bezoeker maar duidelijk is met welk bedrijf hij te maken heeft.

Bij niet-zakelijke websites is het niet verplicht om de naam van de eigenaar vermelden. In dit geval wordt vaak de naam van de website getoond.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vestigingsadres

Elk bedrijf heeft een vestigingsadres. Dit is vrijwel altijd het adres dat ook bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven. Voor bedrijven is het verplicht om het vestigingsadres op de website te vermelden.

Gaat het om een hobbymatige website of misschien wel een site waarmee je passieve inkomsten binnenhaalt? Zolang dit niet bedrijfsmatig is hoef je ook geen vestigingsadres op de site te vermelden.

Contactgegevens op de website

Wat moet er op een zakelijke website staan? Naast de bedrijfsnaam en het adres moeten ook contactgegevens op de site aanwezig zijn. Dit moet op zijn minst een e-mailadres zijn. Een telefoonnummer vergroot de service en bereikbaarheid en is dan ook zeker aan te raden, maar niet verplicht. Bezoekers of (potentiële) klanten moeten in ieder geval twee communicatiemogelijkheden hebben. Dit mag dus ook een e-mailadres in combinatie met een contactformulier zijn. Of een telefoonnummer en een postadres.

Een website die niet zakelijk is hoeft geen contactgegevens te vermelden. In dit geval wordt er vaker gebruik gemaakt van een contactformulier, zodat bezoekers toch een vraag of opmerking achter kunnen laten.

KvK nummer

Is het KvK nummer verplicht op de website? Wanneer je bedrijfsmatig handelt dan is dit zeker verplicht. Overigens moet je het KvK nummer niet alleen op de website plaatsen maar ook in alle communicatie opnemen. Dus bijvoorbeeld en e-mail, brief of factuur. Maak je gebruik van social media? Op je social media account hoef je het Kamer van Koophandel nummer niet te vermelden.

Het btw-nummer

Welke informatie moet er op een bedrijfswebsite staan? Ben je ondernemer voor de belastingdienst dan moet je btw-nummer altijd op je site terug te vinden zijn. Dit mag je ergens onderin de pagina verstoppen, zolang het maar vindbaar en leesbaar is.

Het vermelden van een KvK nummer en btw-nummer is uiteraard niet van toepassing wanneer het om een niet-commerciële website gaat.

Cookiemelding: verplicht of niet?

Vaak wordt gedacht dat een cookiemelding verplicht is, maar dit is niet altijd waar. Deze melding is alleen verplicht wanneer je website ook daadwerkelijk cookies plaatst. Maar dat is nog niet alles want voor bepaalde cookies hoef je geen toestemming te vragen. Bijvoorbeeld wanneer het om functionele cookies gaan. Dit zijn cookies die noodzakelijk zijn voor een goede werking van de website.

Ook voor analytische cookies heb je niet altijd toestemming nodig. Dit hangt er vanaf of de bezoeker middels deze cookie te herleiden is (of juist niet). Voor tracking cookies heb je altijd toestemming nodig.

De regels omtrent cookiemeldingen gelden voor zakelijke en particuliere websites, hier wordt geen onderscheid in gemaakt. Wel is het zo dat grote bedrijven bij overtreding van de regels eerder worden aangepakt.

Privacyverklaring (policy)

Op veel websites kom je een privacyverklaring tegen. Het gaat hier om een webpagina of document waarbij je aangeeft welke informatie je van bezoekers verzamelt en wat je hiermee doet. Vaak wordt deze pagina ook gebruikt voor het vermelden van zaken omtrent auteursrecht.

Een privacyverklaring is verplicht voor bedrijven en voor websites die persoonsgegevens verzamelen.

Algemene voorwaarden

De meeste bedrijven hebben algemene voorwaarden op hun website staan. Of een lijst van algemene afspraken. Hierin staan de rechten en plichten van het bedrijf en de klant of opdrachtgever. Zijn algemene voorwaarden verplicht? Nee, dit is niet verplicht maar wel aan te raden. Dit voorkomt achteraf een hoop gedoe.

Het opstellen en publiceren van algemene voorwaarden geldt niet voor hobbymatige websites. Dit is dus alleen van toepassing op bedrijven of commerciële websites. Heb je een website waarmee je geld verdient middels affiliate marketing? Wanneer deze site onder verantwoording van je bedrijf valt dan kun je algemene voorwaarden plaatsen maar is dit niet verplicht. In alle andere gevallen (bijvoorbeeld particuliere sites) hoef je niks met algemene voorwaarden te doen.

Welke informatie moet er nog meer op een website staan?

Bovenstaande informatie moet zeker op een website staan wanneer je commercieel bezig bent. Wat heeft je website nog meer nodig? Wanneer je een (nieuwe) website bouwt is het belangrijk om met een homepage te starten. Dit is de hoofdpagina oftewel hoofdpagina van de site. De homepage mag zeker niet ontbreken!

Afhankelijk van de website (bedrijf of particulier) heb je ook een of meerdere dienstenpagina’s, categoriepagina’s of productpagina’s nodig. Voor zakelijke websites zijn een contactpagina en over ons pagina zeker aan te raden.

Goed vindbaar in zoekmachines

Je hebt SEO webpagina’s en normale webpagina’s. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Middels een aantal technieken wordt een webpagina dusdanig geoptimaliseerd zodat hij beter vindbaar is in zoekmachines.

Een over-ons pagina hoeft niet zoekmachinevriendelijk te zijn, net zomin als de contactpagina, privacyverklaring of algemene voorwaarden. De homepage kan wel weer gericht zijn op een goede vindbaarheid. Wil je hoger in Google scoren, richt je dan op SEO teksten die terug te vinden zijn op de volgende pagina’s:

  • Homepage (eventueel)
  • Dienstenpagina (soms)
  • Categoriepagina
  • Productpagina
  • Landingspagina
  • Blogpost

Hulp nodig bij een betere vindbaarheid in zoekmachines? Je website optimaliseren? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Tegen interessante prijzen helpen we je website aan een goede zichtbaarheid, bijvoorbeeld in zoekmachines, op social media of via andere websites.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.