Website optimaliseren om meer te verkopen

Je schrijft een website niet omdat het je hobby is. Sommigen doen dit wel maar dit is vrij dom, elke website kan inkomsten genereren. Wil je via je site een product of dienst verkopen? Wanneer je vindt dat de verkoopcijfers te laag zijn, dan wordt het tijd om je website te optimaliseren.

Duw de bezoeker in de juiste richting

Het zou te makkelijk zijn om gericht klanten aan te trekken. De focus ligt dan bij de doelgroep die weet wat hij wil, je probeert dus alleen die groep aan te trekken. Je laat hiermee wel 80% van de potentiële klanten aan je voorbijgaan.

Veel mensen zoeken een oplossing voor hun probleem, zonder te weten wat ze daadwerkelijk willen. Ze hebben bijvoorbeeld een kapotte smartphone en zoeken naar een manier om deze zelf te repareren. Wanneer je hier een artikel over schrijft en tegelijk laat zien welke nieuwe smartphones er zijn, hoe geweldig ze in elkaar steken en dat ze niet duur zijn, dan is de kans daar dat de bezoeker uiteindelijk een nieuwe smartphone koopt.

Kies een onderwerp dat bij je website past en waarmee je bezoekers helpt. Vervolgens geef je ze heel stiekem een duwtje in de juiste richting.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Geef antwoord op vragen

Klantvriendelijkheid en service zijn voor consumenten en ondernemers heel belangrijk. Bied bezoekers die service. Bedenk met welke vragen ze rondlopen en geef hier via je website zo goed mogelijk antwoord op. Veelgestelde vragen vind je in Google Trends, in de zoekresultaten, op Quora, Reddit of een forum. Kijk wat anderen bezighoudt, dan vind je vanzelf de beste blogonderwerpen.

Gebruik duidelijke knoppen

Op mijn affiliate sites wil ik dat bezoekers zo snel mogelijk doorklikken naar een product of dienst. Om ze niet te lang te laten wachten verwerk ik in het artikel een aantal duidelijke knoppen. Ze zijn niet opdringerig maar geven de bezoeker de mogelijkheid om het product of de dienst te bekijken.

Het hangt van de website, de dienst of het product af of en hoeveel knoppen je in het artikel plaatst. Ook de lengte van het artikel is belangrijk, want bij hele lange posts kun je beter halverwege een onderbreking maken middels een knop of hyperlink. Ideaal voor ongeduldige bezoekers.

Webshops kiezen voor slechts één knop, namelijk de koopknop (of: plaats in winkelmand). Bij meerdere producten op één pagina krijgt elk product zijn afzonderlijke koopknop. Een dienstenwebsite gaat ook zuinig met knoppen om, maar voor een affiliate website mogen er best meer staan.

Zorg dat content boeiend is

Een bekend gezegde wanneer het op SEO en marketing aankomt: “je hebt slechts 2 seconden om de bezoeker te boeien”. Wanneer je binnen die 2 seconden niet de interesse weet te wekken, dan is de bezoeker weer verdwenen. Vraag jezelf af waarom je al tot dit gedeelte van het artikel bent gekomen. Waarschijnlijk omdat de titel of het eerste gedeelte van de tekst je aansprak. Tijdens het lezen werd je steeds nieuwsgieriger, waardoor je nog steeds op deze website zit.

Probeer ditzelfde effect te bereiken. Creëer content waar bezoekers dol op zijn en waardoor ze langer op je website blijven hangen. Mogelijk bezoeken ze wat andere pagina’s en besluiten uiteindelijk om iets te kopen (of een dienst af te nemen).

Weet waar je over praat: je expertise

Lezers hebben het heel snel in de gaten wanneer je over iets schrijft wat eigenlijk niet jouw ding is. Je hoeft mij niet te vragen om een hele website over sportauto’s te schrijven. Ik vind ze leuk om te zien en als een klant mij vraagt om hier artikelen over te maken dan doe ik dat graag. Het kost me tijd om me in het onderwerp te verdiepen, maar dat is mijn werk.

Voor mijn eigen plezier of als affiliate site zou ik nooit sportauto’s als onderwerp kiezen. Het zou me teveel tijd en energie kosten en uiteindelijk gaan vervelen. Na ongeveer 50 artikelen zou dit zeker doorschemeren. Lezers zien dan hoe saai dit onderwerp voor mij is. Ze gaan ook twijfelen aan de inhoud van de site: spreekt hier iemand vanuit kennis en ervaring of omdat het opgedrongen is?

Wanneer je wil dat lezers je vertrouwen, blijf dan dicht bij je favoriete onderwerp, kennis of ervaring. Probeer hier zo min mogelijk van af te wijken.

Probeer een hoge positie in Google te bemachtigen

Wanneer je veel ervaring met zoekmachine optimalisatie hebt, dan is het niet zo moeilijk om hoge posities in Google te halen. Je website optimaliseren om meer te verkopen betekent vooral hoog in Google staan. Met een eerste positie kun je tot wel 45% van het zoekverkeer ontvangen.

Wanneer je het lastig vindt om SEO toe te passen of content te schrijven, neem dan gewoon contact op. Je hoeft niet alles zelf te doen, iets uitbesteden betekent gebruik maken van andermans expertise en meer vrije tijd voor jezelf.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.