Zeg, wat kost een blog nu echt?

Bloggen is goed voor je ranking in zoekmachines en het tonen van expertise. Weet dat je het moet doen maar kunt er de tijd niet voor vinden, of de blog ziet er niet uit. Misschien hang je ‘s avonds liever op de bank dan dat je nog achter je laptop/pc moet zetten. De oplossing: je laat het voor je doen. Het eerste waar je naar kijkt is de prijs, want het moet vooral niet te veel kosten. Maar wat kost een blog nu echt?

Enorme prijsverschillen

Wil je geld besparen dan is het handig om verschillende offertes aan te vragen. Je kan het ook doen omdat het zo leuk is: je ontdekt de gekste prijzen. De een schrijft een blog voor € 10 en de ander vraagt € 300.

Natuurlijk hangt de prijs onder andere van de lengte van de blog af. Een schrijver is met 50 woorden veel sneller klaar dan wanneer de blog uit 2000 woorden moet bestaan. Ook het onderwerp speelt mee. Heeft de schrijver weinig verstand van het onderwerp, dan duurt het veel langer voordat het artikel klaar is.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Goedkoop is duurkoop? Niet altijd

Dure schrijvers vertellen vaak dat goedkoop duurkoop is. Kijk, daar zit wel een kern van waarheid in. Dit gaat zeker voor producten op. Koop je schoenen-a-la-AliExpress dan moet je niet boos worden wanneer de zolen er na twee keer dragen onderuit vallen. Van dure Nikes mag je best wel verwachten dat de zolen na twee jaar nog stevig vastzitten.

Bij diensten ligt dit iets anders. Meestal hebben mensen bij diensten een bepaalde verwachting. Die verwachting is dat goedkope diensten laag van kwaliteit zijn en dure diensten zijn top. Sta je hier maar niet blind op want goedkope diensten kunnen soms 1000 keer beter zijn dan dure diensten. Echt waar!

De prijs zegt dus niet alles?

Dat klopt, de prijs van diensten zegt niet alles over de kwaliteit of het resultaat. Ik heb met spotgoedkope tekstschrijvers gewerkt die echt goed in Google wisten te scoren. Maar ik zie ook sommige dure schrijvers die, wat ze ook doen, maar niet in Google verschijnen. Of ergens op de tweede pagina, misschien nog wel verder. Dieptriest. Ik zeg niet dat de kwaliteit dieptriest is maar het is triest voor de schrijver zelf. Doe je zo je best, blijkt het voor de kat z’n viool te zijn.

Een blog van € 300 hoeft dus niet beter te scoren dan eentje van € 10. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je van de allergoedkoopste blogs topkwaliteit kunt verwachten. Want daar gaat het om: de verwachting. Wanneer je meer dan € 150 voor een blog betaalt dan verwacht je dat er geen taalfouten in staan en dat de blog hoog in Google scoort. Het is dan heel teleurstellend wanneer dit niet gebeurt.

“Mag het een paar euro minder zijn”, vroeg de ondernemer zich af

Iedereen weet dat je met een enkele blog weinig bereikt. En dat actieve websites vele malen beter scoren. Het geheim om hoog in Google te staan: veel blogs of artikelen plaatsen, maar wel van een hoge kwaliteit. Met hoge kwaliteit wordt niet specifiek een perfecte taal en spelling bedoeld. Nee, blogkwaliteit gaat over het wekken van de interesse van bezoekers. Het onderwerp sluit naadloos bij de website aan. Bovendien heeft de blog meerwaarde voor de bezoeker. Het is dus geen opvulling van de website.

Omdat je meerdere blogs nodig hebt, zeker 25 stuks of meer, is een prijs van € 300 per blog afschrikwekkend. 25 × € 300 is € 7500. Ik ken maar weinig ondernemers die dit bedrag zonder zweten op tafel leggen.

Kan het goedkoper, of in ieder geval voor (heel) wat euro’s minder? Goed nieuws want dat kan! Al jarenlang zet ik mij in voor betaalbare SEO teksten en blogs. Geen € 300, geen € 100 en ook geen € 80. Begin je al te kwijlen bij het idee dat je 25 blogs voor minder dan € 2000 laten schrijven, waar je elders misschien wel € 7500 kwijt bent?

Wacht, hoe zit het dan met die kwaliteit?

Over kwaliteit kun je eindeloos discussiëren. De een vindt dat een tekst geen enkele taalfout mag bevatten, de ander zegt dat 10% van de tekst uit fouten mag bestaan. Als tekstschrijver ga ik voor de inspanning: altijd je best doen om de beste kwaliteit te leveren. Fouten maken is menselijk en er kan soms best een typefout insluipen. Dit gebeurt net zo goed bij iemand die € 200 of € 400 voor een blog vraagt.

Sommigen vragen of ik blogs wil schrijven met hele dure woorden. Meestal weiger ik dat. Waarom ik dat doe? Ik ben SEO-schrijver met als doel om websites hoger in Google te krijgen. Met dure woorden scoor je echt niet hoger in Google. De zoekmachine vindt namelijk dat websites en dus ook blogs voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Blogs met moeilijke bewoording zijn geschikt voor een beperkte doelgroep, niet voor de algemene bevolking. Daarom plaatst Google ze wat lager. Wist je dat? Vast niet, het is ook geen wetenschap maar een kwestie van onderzoek doen en vergelijken.

Om even terug te komen op de kwaliteit: ik span mij ervoor in om de beste (SEO) blogs aan te leveren. Nog steeds nieuwsgierig wat een blog eigenlijk kost? Vraag dan snel de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.