Hoe werkt Google Trends?

Iedereen met een website moet van Google Trends afweten. Je ziet namelijk direct welke zoektermen op dit moment populair (of juist niet) zijn. Handig om op actuele onderwerpen in te springen. Dankzij Google Trends blijf je namelijk de concurrentie voor.

De werking van Google Trends

Hoe werkt Google Trends? De werking is simpel maar efficiënt. Google verzamelt namelijk actuele data met betrekking tot zoektermen en geeft dit direct in een grafiek weer. De data is (bijna) realtime, in ieder geval afkomstig uit gegevens van de afgelopen 7 dagen.

Er zijn ook niet-realtime gegevens beschikbaar, deze zijn afkomstig vanaf het jaar 2004 tot de afgelopen 36 uur. Houd er rekening mee dat het hier om data uit steekproeven gaat. Wanneer Google de volledige dataset zou gebruiken dan zou dit veel meer verwerkingstijd vragen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De trendlijn van Google Trends

Google Trends werkt met een trendlijn. Deze is ingedeeld in een schaal van 0-100. Wanneer de trendlijn de 100 aantikt dan betekent dit dat het hier om een zeer populaire zoekterm gaat. Wanneer de zoekterm weinig wordt uitgevoerd dan staat de trendlijn op nul. Voor de duidelijkheid: 100 geeft altijd de hoogste populariteit (trend) aan. Wordt de zoekterm nóg populairder dan blijft dit 100. Alles onder de 100 laat zien dat de zoekterm in deze periode minder populair is.

Zo lees je dus de trendlijn van Google Trends af.

Google Trends uitleg

Laten we er een zoekterm bijnemen: kerstboom.

Dat de zoekterm kerstboom in december razend populair is dat zal je natuurlijk niet verbazen. De trendlijn staat in de periode 1 december tot 14 december dan ook op 100. In de periode 15 tot 21 december zakt de trendlijn naar 48. Begin januari is dit afgenomen tot 12. Eind januari staat de trendlijn van de zoekterm kerstboom nog maar op 2. Dit betekent dat de populariteit enorm is afgenomen.

Trendlijn zegt niets over het zoekvolume

Je mag de trendlijn van Google Trends niet verwarren met het zoekvolume. Het zoekvolume staat gelijk aan het aantal zoekopdrachten dat bij een zoekterm hoort. Bijvoorbeeld de zoekterm kerstboom: in december bedraagt het zoekvolume 15.000. In januari bedraagt het zoekvolume 500.

Je ziet dat de trendlijn mee beweegt met het zoekvolume. Maar de trendlijn geeft dus geen absolute cijfers over het zoekvolume weer. Bovendien is de trendlijn van Google Trends veel actueler dan het zoekvolume: dit laatste loopt altijd enkele weken achter.

Hoe werkt Google Trends voor ondernemers?

Nagenoeg elke ondernemer heeft een website (of webshop). Het is altijd belangrijk om met de website hoog in de organische zoekresultaten te scoren. Hiermee trek je namelijk het meeste zoekverkeer. Lastig om bovenaan in de zoekresultaten te komen? Daarom wordt er veel gebruik gemaakt van populaire zoektermen/ zoekwoorden. Artikelen of blogberichten worden rondom de meest populaire zoektermen geschreven. Wie dit goed aanpakt stijgt al snel in ranking.

Google Trends is vooral praktisch om op actuele populaire zoektermen in te springen. Trendy zoektermen zijn namelijk de ideale manier om snel in de zoekresultaten te stijgen. Hiermee blijf je de concurrentie voor.

Ondernemers of webmasters zouden dan ook regelmatig Google Trends moeten controleren. Je ziet namelijk niet alleen de meest populaire zoektermen maar ook relevante zoektermen. En dan ook nog eens zoektermen die regiogebonden zijn.

Google Trends gebruiken (voor consumenten)

Wat kunnen consumenten eigenlijk met Google Trends? Het is voor consumenten niet zo interessant om Google Trends te gebruiken. Tenzij je het leuk vindt om te kijken waar mensen momenteel naar zoeken. Verder kun je er weinig mee.

Hoe werkt Google Trends in combinatie met zoekwoordenonderzoek?

Voor webmasters is Google Trends een hele handige tool, maar alleen wanneer je dit in combinatie met een zoekwoordenonderzoek gebruikt. Google Trends gebruiken geeft je immers inzicht in een stijgende of dalende trend met betrekking tot zoektermen. Maar het zegt niets over het zoekvolume. Daarom voer je ook altijd een woordenonderzoek uit.

Er zijn verschillende tools die je toegang geven tot een zoekwoordenonderzoek. Bijvoorbeeld het gratis Ubersuggest. Niet helemaal gratis want je moet wel inloggen met je Google account, waardoor Ubersuggest ook toegang krijgt tot je gegevens. Wanneer je niet inlogt krijg je beperkte gegevens te zien.

Tip voor ondernemers en webmasters: maak altijd gebruik van verschillende tools waaronder Google Trends, Ubersuggest, Ahrefs en kijk ook op sociale media wat momenteel trendy is.

De website bovenaan in de zoekresultaten

Waarschijnlijk wil je Google Trends gebruiken om relevante en populaire zoektermen te vinden. Dit is echter niet de enige methode om hoog in de zoekresultaten te scoren: je moet vooral kwalitatieve content delen. Denk hierbij aan blogartikelen, nieuwsberichten of informatieve artikelen waarin je een interessant onderwerp bespreekt.

Verwerk in het artikel de meest belangrijke zoektermen maar overdrijf het niet. Wanneer je teveel zoekwoorden in een tekst stopt dan ziet Google dit juist als spammen. Hierdoor blijf je lager in de zoekresultaten staan.

Aan de slag!

Heb jij al Google Trends ontdekt en wat hier de mogelijkheden van zijn? Dan is het belangrijk om met de belangrijkste en meest populaire zoektermen aan de slag te gaan. Vul je website met kwalitatieve teksten, nieuwsberichten of artikelen. Omdat je dit niet allemaal alleen kunt schakel je een tekstschrijver in.

Maar niet zomaar een tekstschrijver: je gaat voor een SEO tekstschrijver. Hiermee ben je namelijk veel beter (online) vindbaar. Laat concurrenten niet voorgaan maar zorg dat je slimmer bent. Werk aan je website! Dit betekent je website vullen met de meest interessante en kwalitatieve content. Eventueel voorzien van de meest populaire zoektermen, maar natuurlijk ook teksten die de websitebezoeker overtuigen.

Ben jij al overtuigd van het belang van SEO teksten? Dan ben je op de goede weg. Neem direct contact op of vraag eerst informatie aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.