Wat kost het schrijven van een blog?

Bijgewerkt: 14 juli 2023

Blogs zijn belangrijk voor bedrijven en iedereen die via het internet geld wil verdienen. Ik kan zo 10 redenen opnoemen waarom blogs belangrijk zijn. Bijvoorbeeld omdat het tot meer verkeer naar de website leidt. Of om de e-maillijst te laten groeien. De voordelen zijn groot, maar wat kost het schrijven van een blog? Dit is onder te verdelen in tijd en geld.

Dit kost het om een blog te starten

Feit: bedrijven met blogs trekken ruim 55% meer verkeer naar hun website dan bedrijven die helemaal niks met blogs doen. Het is dus belangrijk om je met bloggen bezig te houden. Het is niet alleen interessant voor bedrijven maar ook om er een passief en komen mee te verdienen. Bijvoorbeeld middels affiliate marketing.

De totale uitgave zijn afhankelijk de methode om de blog te maken. Je kunt ervoor kiezen om zelf een blogwebsite op te zetten. Dit is de goedkoopste methode. Maar je kunt ook een expert inschakelen. Niet alleen voor het opzetten van de blogwebsite, ook om te laten bloggen.

Hieronder vind je de gemiddelde maandkosten voor het opzetten van een blogwebsite.

FunctieMaandelijkse kosten
Domeinnaam€ 1,40 – € 6,50
SSL Certificaat€ 0
Platformabonnement€ 0 – € 55,00
Website hosting€ 0 – € 10
Websitesjabloon of -thema€ 0 – € 50
SEO en Marketing€ 10 – € 2500
Apps en integraties€ 0 – € 250
Hardwarekosten€ 0 – € 2.000

Hierbij moet gezegd worden dat dit gemiddelde prijzen zijn. Daarnaast is het niet nodig om van alles gebruik te maken. Misschien wil je helemaal geen apps en integraties, en heb je ook geen kosten aan hardware.

Tijd of geld

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het opzetten van een blog is niet het enige, het bijhouden is het belangrijkst. Je moet zeker eenmaal per week bloggen, het liefst vaker. Hierbij heb je keuze tussen zelf bloggen (tijd) of laten bloggen (geld). Wil je weten wat het schrijven van een blogpost kost? Hieronder ga ik dieper in op de termen tijd en geld.

Hoeveel tijd het kost om een blog te schrijven

Tijd is een meetbare dimensie. Voor ondernemers is tijd een kostbaar middel, omdat het een beperkte hulpbron is. Tijd staat dan ook nauw in verbinding met productiviteit. Sommige ondernemers maar ook affiliate marketeers bloggen zelf. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de tijd die in het bloggen geïnvesteerd wordt. Tijd is immers geld.

De tijd die nodig is voor het schrijven van een blog varieert sterk. Enerzijds is dit afhankelijk van de lengte en complexiteit, anderzijds van de schrijfvaardigheden die je hebt. Er is in ieder geval geen vaste tijdsduur voor het schrijven van een blog.

De meesten zijn enkele uren bezig met het schrijven van een eenvoudige blogpost van 600-1000 woorden. Ervaren bloggers doen hier tussen de één en twee uur over. Zelf zou ik deze blog in ongeveer 30 minuten afhebben, maar met meer dan 50.000 geschreven teksten heb ik wel de nodige ervaring en schrijfsnelheid opgebouwd.

De hoeveelheid tijd die je nodig hebt hangt ook nog eens af van de vertrouwdheid die je met een onderwerp hebt. Gaat het om een onderwerp waar je weinig kennis of ervaring mee hebt, dan duurt het logischerwijs langer voordat je blog af is.

Hoeveel geld kosten het laten schrijven van een blog?

Heb je weinig tijd om zelf te bloggen? Door dit te laten doen bespaar je veel waardevolle tijd. Aan te raden voor ondernemers die andere verplichtingen hebben, of wanneer je geen ervaren schrijver bent. Daarnaast profiteer je van de expertise van een professionele schrijver. Dagelijks creëer ik boeiende en effectieve blogcontent voor verschillende bedrijven.

Twijfel je over je schrijfvaardigheden? Dan is het inhuren van een professionele blogger ook een goed idee. Hiermee ga je voor een hogere kwaliteit van de inhoud. Het inschakelen van een externe schrijver zorgt voor nieuwe ideeën en perspectieven, zodat er nóg betere en interessantere blogs ontstaan.

Maar wat kost het laten schrijven van een blog? Hoe je alles op één hoop dan variërende prijzen van € 50 tot enkele honderden euro’s. De prijs alleen is geen indicator van de expertise van een tekstschrijver. Veel ervaren tekstschrijvers hanteren hogere tarieven. Maar er zijn ook schrijvers met veel ervaring die het voor lagere tarieven doen.

Zelf probeer ik ondernemers financieel te ondersteunen, door het aanbieden van betrouwbare blogdiensten. Dit is realiseerbaar door een interessante kostenstructuur. Ik bereken tarieven op basis van het aantal uur dat ik aan een project werk. Dankzij een effectieve en snelle werkwijze is het mogelijk om blogs aan te bieden vanaf € 75. Dit is ruim twee tot drie keer goedkoper dan bij concurrenten.

Vraag altijd naar SEO-blogs

Bloggen is goed voor het delen van kennis, ervaring of informatie. Hiermee toon je jouw expertise en bouw je autoriteit op. SEO-blogs bieden nog meer voordelen. Hiermee realiseer je een verbeterde vindbaarheid. SEO blogs zijn gericht op het optimaliseren van je content, zodat het beter wordt gevonden in zoekmachines.

SEO-blogs houden rekening met relevante zoektermen die gebruikers in zoekmachines invoeren. Door blogs voor specifieke zoektermen te optimaliseren, creëer je inhoud die gericht is op de behoeften en interesses van de doelgroep.

Het is belangrijk om regelmatig waardevolle een informatieve blogs te publiceren. Hiermee zet je jezelf als een autoriteit binnen je vakgebied neer. Bedenk dat veel concurrenten geen gebruik maken van SEO blogs. Ze laten misschien wel bloggen, maar zeker niet door een ervaren SEO tekstschrijver. Door te investeren in hoogwaardige SEO-inhoud, onderscheid jij je van anderen. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid en genereert meer leads.

Moet je betalen voor een blog?

Schrijvers hanteren verschillende tarieven. Het kan dat je per woord betaalt, zit dan ergens tussen de 3 en 25 cent per woord. Sommigen zijn duurder, waarbij je tot wel 1 euro per woord betaalt. Het is belangrijk om te weten dat een hoog tarief weinig zegt over de kwaliteit van de blog.

Daarnaast zijn er nog twee andere betalingssystemen. Je kunt ook per uur of per project betalen. Het is niet aan te raden om een blogger per uur af te rekenen. Je weet gewoon niet hoe snel of juist hoe langzaam zo iemand werkt. Als je gevolg hiervan ben je vaak duurder uit dan bij andere schrijvers.

Per project betalen is de meest eerlijke oplossing. Hiermee voorkom je dat een tekstschrijver meer woorden in de tekst propt, om op die manier meer te verdienen. Aan de andere kant maakt het jou veel uit of de tekstschrijver langzaam werkt.

Maar is het wel nodig dat je betaalt voor een blog? Nee, dit hoeft helemaal niet. Je kunt altijd zelf blogs schrijven, via de tijd en de ervaring voor hebt.

Wijzigingen in betaalde blogs vragen

Wanneer er fouten in de blog staan, de tekstschrijver deze voor jou eruit halen of wijzigen. Dat is het recht dat je hebt. De tekstschrijver heeft een inspanningsverplichting, maar geen resultaten verplichting. Mocht de blog niet goed in zoekmachines scoren dan is dit je eigen probleem.

Daarom is het belangrijk om alleen zaken te doen met ervaren SEO tekstschrijvers. Dat je een copywriter inhuurt die € 150 of meer voor een blog vraagt, wil niet zeggen dat deze ook verstand van zoekmachine optimalisatie heeft. Al helemaal niet wanneer die copywriter vindt dat mooie woorden beter zijn dan SEO-woorden. Je zou altijd voor dit laatste moet kiezen, SEO-woorden dus.

Stel dat je niet tevreden bent over de inhoud van de blog. Is het dan mogelijk om dit aan te laten passen? Soms wel. Veel bloggers bieden een bepaald aantal bewerkingen of herzieningen aan. Maar het is niet zo dat je onbeperkt je blogs aankunt laten passen.

Maak eventueel vooraf afspraken over hoeveel bewerkingen en welke bewerkingen je krijgt. Het is heel vervelend wanneer achteraf extra kosten in rekening worden gebracht.

Kan ik gratis blogs laten schrijven?

Met een beetje geluk is het mogelijk om gratis blogs te laten schrijven. Dit kan bij verschillende tekstschrijvers of tekstbureaus. Veel van deze aanbieders werken met gratis proefteksten. Hierbij heb je de mogelijkheid om één gratis proeftekst aan te vragen.

Vraag vooraf wel naar de voorwaarden. Niet altijd is die proeftekst gratis, maar wordt hij alleen in mindering gebracht wanneer je een (grote) opdracht plaatst. Het kan ook dat je wel een gratis proeftekst krijgt, maar dat je de licentie met anderen moet delen. Hierdoor is jouw tekst niet uniek meer.

Een andere optie is een speciale samenwerkingsovereenkomst met een tekstschrijver of copywriter aangaan. Je ontvangt dan gratis blogs, in ruil voor een deel van je bedrijfsomzet. Deze samenwerking kan interessant zijn voor affilate websites. Wanneer je echter inkomsten ontvangt vanuit betalende klanten of opdrachtgevers, dan is deze samenwerking niet de beste keuze. Beter kun je investeren in betaalde blogs, in plaats van deel van je omzet afstaan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven