Consultative selling: de beste methode voor meer klanten

Pas jij al consultative selling toe? Dit staat ook wel bekend als consultatieve verkoop. Het is een van de beste methoden om meer klanten binnen te halen. Heb je een bedrijfswebsite dan zou je in principe altijd consultative selling toe moeten passen.

Dit is consultative selling/ consultatieve verkoop

De betekenis van consultative is raadgevend. Bij consultative selling geef je dus raad of advies. Niet met als doel om je product of dienst te verkopen maar meer om de (potentiële) klant te bieden wat hij nodig heeft.

Klanten willen niet direct overspoeld worden met diensten of producten die jij als verkoper aanbiedt. Ze willen dat er naar hen geluisterd wordt en dat de verkoper hen begrijpt. Met consultative selling laat je zien dat je jouw doelgroep begrijpt en van advies voorziet. Hiermee kom je de klant in de oriënterende fase tegemoet.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom consultatieve verkoop via websites zo goed werkt

Nagenoeg elk bedrijf heeft tegenwoordig een website. Denk maar eens aan de fysieke winkel met bijbehorende webshop, het bouwbedrijf, de tekstschrijver maar ook de schoonheidsspecialist.

Veel van dit soort websites tonen alleen welke diensten of producten ze aanbieden. Geïnteresseerden komen op de website rond maar vinden niet wat ze zoeken: informatie of advies. Hierdoor vertrekt de potentiële klant en komt bij de concurrent terecht die wel aan consultatieve verkoop doet.

Consultative selling in de praktijk

Het is zo kinderlijk eenvoudig om consultative selling toe te passen dat je je afvraagt waarom niet iedereen dit doet. Want het is dé methode om je expertise met potentiële klanten of opdrachtgevers te delen. Natuurlijk vertrekken sommigen met alleen je advies, maar bij een volgende ronde herkennen ze je weer.

Even een voorbeeld uit de praktijk, dit maakt uitleg over consultative selling er een stuk makkelijker op. Je bevindt je op de website van een tekstschrijver (mocht je het nog niet zijn opgevallen). Deze website bevat natuurlijk informatie over de aangeboden diensten en de werkwijze.

Maar er is meer, want deze website bestaat ook uit honderden informatieve blogs. Dit zijn blogs over online ondernemen, zichtbaar zijn op social media maar ook alles omtrent taal en teksten.

Dit soort blogs valt onder consultative selling. Niet direct bedoeld om een dienst te verkopen, maar wel om bezoekers te voorzien van waardevolle informatie en advies. Dit vergroot de betrouwbaarheid en betrokkenheid van mij als tekstschrijver. Er zijn mensen die via de meest vreemde blogs als bezoeker binnenkomen en als tevreden opdrachtgever nieuwe teksten ontvangen.

Maar er zijn ook bezoekers die alleen informatie in zich opnemen en weer vertrekken. Om bij een volgende keer, wanneer ze écht teksten voor een website nodig hebben, mij uit een eerder bezoek herkennen.

Ken de pijn van je klant of opdrachtgever

Consultative selling kan natuurlijk nog veel uitgebreider. Bijvoorbeeld door tijdens het verkoopproces goed naar de klant of opdrachtgever te luisteren. De pijn te herkennen en te laten zien dat je hier de oplossing voor hebt.

Hiermee creëer je waarde voor de klant. De kans is vele malen groter dat deze overgaat tot het afnemen van een product of dienst. De goede consultative seller lost problemen op en is een succesvolle verkoper.

Verkopen op basis van behoefte

Consultatieve selling houdt niets anders in dan verkopen op basis van behoefte. Dit hoeft niet eens een bestaande behoefte te zijn: je kunt ook een behoefte bij de potentiële klant creëren. Kijk maar eens hieronder, waarbij ik bij jou een behoefte creëer om blogs/teksten te laten schrijven.

Als consultative seller je online zichtbaarheid vergroten

Het is een hele kunst om als consultative seller zichtbaar te zijn op het internet. Toch is dit belangrijk want het internet is het meest toegankelijke medium waarmee je de grootste doelgroep bereikt. Voor een goede online zichtbaarheid heb je goed geschreven informatieve blogs nodig. Maar dan wel blogs die ook nog eens SEO-vriendelijk zijn (zoekmachinevriendelijk).

Zonder interessante blogposts kun je bijna geen consultatieve stelling via je website toepassen. Ben je (online) ondernemer? Dan heb je absoluut consultative selling blogs of artikelen nodig. Doe jij dit niet, dan moet je concurrent het wel. Deze ontvangt dan meer websitebezoekers en haalt meer klanten binnen. Dat laat je toch niet gebeuren?

SEO blogs laten schrijven

Een blogpost moet niet alleen informeren maar ook de oplossing van een probleem zijn. In de blogpost wordt aangestuurd naar hulp in de vorm van een product of dienst. Dan pas is het een verkopende blogpost.

Net zo belangrijk is dat diezelfde blogpost goed vindbaar is in zoekmachines. Daarom worden belangrijke zoektermen in de blogpost verwerkt. Op zo een manier dat zowel zoekmachines als bezoekers het artikel zeer hoog waarderen.

Richt je je op consultatieve selling en wil je goed zichtbaar zijn in zoekmachines? Laat SEO blogs schrijven. Neem voor meer informatie contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.