Zeg eens, heeft bloggen nog zin?

Bijgewerkt: 1 december 2022

Iedereen logt, dus waarom zou jij het ook doen? Dat is net zoiets als iedereen die plots een nieuwjaarsduik neemt en anderen verwachten dat jij dit ook doet. Nee bloggen is niet verplicht. En het lijkt misschien ouderwets, al helemaal nu social media een grote rol in ons leven speelt.

De vraag is dus of bloggen nog zin heeft. Want waarom ergens veel tijd en geld insteken terwijl het misschien weinig oplevert? Dat is nu net het probleem met bloggen: de concurrentie is groot en de meeste bloggers weten weinig omtrent SEO.

Het verschil tussen normale en SEO-blogs

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Meer dan 80% van de blogs betreft geen SEO-blogs. Ja, als leek is het moeilijk om die verschillen te zien. Maar wat is dan precies het verschil?

Een SEO blog ziet er op het eerste oog heel normaal uit. Hij heeft een persoonlijke insteek, is informatief en/of inspirerend. Misschien ook wel amuserend of met een randje humor. Toch is er één ding anders, en het gaat hier over zoektermen. Want juist het gebruik van zoektermen maakt zoekmachines zoals Google duidelijk waar de inhoud over gaat.

Vroeger werden SEO blogs volgestampt met zoektermen. Hierdoor liepen zinnen niet lekker en zag de tekst er onnatuurlijk uit. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dit soort blogposts scoort tegenwoordig niet meer goed in de organische zoekresultaten. Alleen de allerbeste SEO blogs behalen topposities. En dat is nu net het verschil met een normale of een slechte blogpost.

Hoe moderne blogposts eruit zien

Bloggen ziet er wat anders uit dan vroeger. Toen bloggen werd uitgevonden ging het om het bijhouden van een digitaal dagboek. Blogs waren dan ook heel persoonlijk. Het ging over iemands persoonlijk leven, zijn of haar werk of gezin.

Moderne blogposts hebben nog steeds dat persoonlijk tintje, maar kunnen over van alles gaan. De meeste blogs informeren of inspireren het publiek. Denk maar eens aan tips omtrent de opvoeding van een peuter, hoe je een kraan repareert of waarom de aarde rond is.

Moderne blogposts zijn ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. Volgens Google is het belangrijk dat je voor het publiek schrijft, en niet om hoog in Google te scoren. Maar weet je, we willen allemaal bovenaan in Google staan. Dus doen we wat Google van ons vraagt: we schrijven voor het publiek. Juist dat is hoe een moderne blog eruit ziet. Maar wel met een knipoog naar zoekmachines, want je moet ze een handje helpen zodat ze begrijpen waar het artikel over gaat.

Manieren om je positie in Google te verbeteren

Met goed geschreven SEO blogs behaal je hoge posities in Google. Het is mij op meer dan 500 zoektermen gelukt om een eerste positie in Google te halen. Bloggen is natuurlijk niet de enige methode om je organische positie te verbeteren. Er is nog veel meer mogelijk. Denk hierbij aan het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel.

Waarschuwing: koop nooit backlinks en ruil ze ook niet. Veel marketeers gebruiken deze techniek omdat het tijdelijk voor een hogere organische ranking zorgt. Maar op lange termijn kan dit heel nadelig uitpakken.

Overigens zul je op mijn tarievenkaart zien staan dat linkbuilding tot de SEO-pakketten hoort. Toch adviseer ik klanten, wanneer ze dit willen doen, om voor iets anders te kiezen.

Social media is ook een goede manier om je bedrijf, merk of product te promoten. Maar ook om blogs onder de aandacht te brengen. Dit leidt tot meer verkeer naar je website en je bouwt er naamsbekendheid mee op.

Conclusie: bloggen heeft zin

Heeft bloggen nog zin? Met het groeiend aantal websites is het maar de vraag of je de concurrentie het hoofd kan bieden. Ja, bloggen heeft nog steeds zin. Al helemaal wanneer je blogsite zich van anderen weet te onderscheiden. Bijvoorbeeld omdat je nieuwe onderwerpen bespreekt of juist dieper op bepaalde onderwerpen ingaat.

Zoek altijd de juiste balans tussen kwaliteit en kwantiteit. Blogs moeten van een hoge kwaliteit zijn en meerwaarde aan het internet toevoegen. Daarnaast gaat het om kwantiteit oftewel de hoeveelheid. Je kunt niet verwachten dat een website met drie blogs topposities in Google haalt. De grootste websites hebben duizenden blogs gepubliceerd.

Dit klinkt misschien als onbegonnen werk, maar bedenk dat het die grote websites jaren heeft geduurd om dit te realiseren. Iedereen kan dit, je moet er alleen veel geduld voor hebben. En een groot netwerk, want in je eentje kun je dit niet realiseren.

Combineren met social media

Ik adviseer altijd om bloggen met social media te combineren. Deel je blogs via Facebook, Twitter, Instagram en eventueel LinkedIn of Pinterest. Waar je de blogs deelt is een beetje afhankelijk van het onderwerp. Een blog over de opvoeding van peuters is niet zo geschikt voor LInkedIn, dit zou beter op Facebook of Twitter passen. Terwijl een artikel over de energieprijzen weer prima bij Twitter past.

Een blogger inhuren: over de kosten

Het is altijd leuk om zelf te bloggen, maar niet iedereen beschikt over de juiste vaardigheden. Vooral wanneer het op SEO-blogs aankomt moet je er toch wel wat kennis en ervaring mee hebben. Bedenk dat er honderden tekstschrijvers zijn die het niet lukt om hoog in Google te komen. Dat zijn misschien wel de schrijvers waar je honderden euro’s aan uitgeeft.

Daarnaast zijn er veel verborgen pareltjes. Van die tekstschrijvers die zich niet presenteren maar middels hun teksten wel hoog in Google scoren. Vaak zijn deze schrijvers een stuk voordeliger.

Prijs zegt dus niet direct iets over het resultaat. Meestal hangt de prijs samen met het aantal jaar ervaring. Daarnaast zijn het vaak de kleine bedrijven die hogere tarieven hanteren, terwijl grote bedrijven de kosten door slimme investering laag kunnen houden.

Ben je benieuwd wat het inhuren van een blogger kost? Hier betaal je geen € 200 en ook geen € 150 voor een blog. Zelfs minder dan € 100! Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven