Website daalt in Google? Dit heeft verschillende oorzaken

Bijgewerkt: 14 augustus 2022

Het grootste compliment richting de webmaster is een hoge positie in de organische zoekresultaten. Afhankelijk van de inspanningen stijgt de website flink of gestaag. Toch komt er een moment dat het gebeurt: de website daalt in Google ranking. Vaak vindt dit na een Google algoritme update plaats. Ben je verkeerd bezig of is er iets anders aan de hand?

Grote en kleine updates

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zoekmachine Google voert jaarlijks meerdere algoritme-updates uit. Hoeveel dit er precies zijn is onbekend, maar je zou zeker van tientallen updates kunnen spreken. Minimaal eenmaal per jaar, maar vaker nog tweemaal, komt er een grote update (de Google Core update). Dat zijn de momenten waarop je de grootste verschuivingen ziet.

Een website kan niet altijd op nummer 1 staan

Google heeft het er maar druk mee, het moet continu bepalen welke webpagina het beste aansluit bij een zoekopdracht. Omdat webpagina’s door de jaren heen veranderen, worden ook de zoekresultaten aangepast. Sommige websites lukt het om jarenlang op nummer 1 te staan. Enkele van m’n eigen pagina’s staan ook al minstens vijf jaar lang op het eerste zoekresultaat. Dit kan dus wel maar is vrij uitzonderlijk.

Als webmaster moet je er niet van schrikken dat een concurrent je van de troon stoot. Dit betekent niet direct dat je site slechter is.

De Google Dance

Een van de meest voorkomende oorzaken dat de website in ranking daalt, is de Google Dance. Dit zijn grote rangfluctuaties die voornamelijk na een grote core update zichtbaar zijn. Dit komt omdat Google nog een beetje zoekende is naar de juiste rangschikking.

Veel webmasters beginnen na een core update als een gek hun website aan te passen. Het is echter het advies om 2 tot 4 weken af te wachten. Google heeft deze periode nodig om eventuele fouten te herstellen. Wanneer de website na vier weken nog steeds lager staat dan voorheen, dan is het tijd voor actie.

De concurrent geeft beter antwoord op de vraag

Mensen gebruiken zoekmachines omdat ze antwoord zoeken op een vraag of probleem. Ze willen bijvoorbeeld een nieuwe smartphone kopen, willen weten waar Gibraltar ligt of zoeken tips om een lekkende kraan te repareren. Google probeert de zoekvraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Waarschijnlijk geeft jouw website het juiste antwoord en heeft hij (redelijk) bovenaan in de zoekresultaten gestaan. Totdat iemand anders ineens boven je staat.

De oorzaak: de concurrent gaat dieper in op de vraag of biedt betere oplossingen. Het kan dat de concurrent een nieuwe pagina heeft gepubliceerd of een bestaand artikel heeft aangepast. Maar het is ook mogelijk dat Google zijn eerdere mening heeft herzien.

De oplossing: kijk wat je concurrent beter doet en probeer hier overheen te komen. Houd wel in je achterhoofd dat Google de uiteindelijke beslissing neemt, of je het hier nu mee eens bent of niet.

Misleidende titels zijn slecht

Malafide websites proberen bezoekers te trekken middels misleidende paginatitels. Vaak is de titel schokkend of heeft weinig met de inhoud van de pagina te maken. Enkele voorbeelden:

“De koning zit in geldnood en doet zijn boodschappen bij de Lidl”

Een schokkende titel die mensen nieuwsgierig maakt. Wanneer ze op het bericht klikken blijkt al snel dat de koning tijdens een economisch werkbezoek langs de Lidl is gereden.

Google houdt niet van dit soort misleidende titels en inhoud. Wanneer hij dit in de gaten krijgt dan is een daling in ranking het logische gevolg.

De oplossing: vermijd te schokkende of misleidende titels. Zorg dat de titel in het kort samengevat waar de inhoud over gaat.

Je hebt niet goed over de inhoud nagedacht

Sommige teksten zien er rommelig of slordig uit. Dan doel ik niet alleen op taal- of spellingsfouten, want daar gaat Google redelijk mild mee om. Het gaat meer om de inhoud en hoe goed hierover is nagedacht. Komt het slordig of misschien wel in haast gemaakt over? Dat straalt geen expertise en betrouwbaarheid uit. Niet alleen de bezoeker twijfelt over de echtheid van het bericht, Google kan hier ook zijn vraagtekens bijzetten.

Het belangrijkste is dat bezoekers je website vertrouwen. Wanneer bezoekers dit doen dan gaat Google hierin mee.

De oplossing: neem de tijd voor het maken van inhoud. Denk goed na over de titel, de eerste alinea en de rest van de tekst. Gebruik unieke foto’s of download ze via een stockwebsite. Maak zeker geen gebruik van illegaal materiaal.

Geschreven voor de bezoeker of zoekmachines

Sommige websites schrijven duizenden artikelen voor zoekmachines. Hierbij ligt de focus op zo snel en hoog mogelijk in Google scoren. Meestal zit er een duidelijk verdienmodel achter dit soort websites, bijvoorbeeld advertenties.

Door de jaren heen heeft Google zijn algoritme verbeterd. Made-for-Adsense websites scoren lang niet meer zo hoog als vroeger. Wanneer een webpagina vol met zoekwoorden staat dan is ook wel duidelijk dat deze voor zoekmachines is gemaakt.

De oplossing: schrijf inhoud op basis van interesse van bezoekers. Probeer zoekmachines niet naar je toe te trekken. Wanneer bezoekers jou belangrijk vinden dan komt die hoge positie vanzelf.

De zoekvraag is veranderd

Sommige zoekvragen zijn in een bepaalde periode heel populair. Wanneer je webpagina goed bij deze zoekvraag aansluit, dan sta je vrij hoog in de organische zoekresultaten. In de toekomst kan deze zoekvraag veranderen. Mensen zijn bijvoorbeeld niet langer op zoek naar een Nokia smartphone, maar willen nu massaal een Samsung. Hierdoor is je Nokia artikel niet langer een hype.

Wanneer een concurrent een webpagina maakt over de verschillen tussen Samsung en Nokia, is de kans vrij groot dat deze hoger scoort dan jouw Nokia artikel.

De oplossing: voorzie verouderde artikelen regelmatig van een update. Zorg dat ze actueel zijn en blijven. Blijf in de gaten houden hoe mensen Google gebruiken en wat de belangrijkste zoekvragen zijn, natuurlijk aansluitend bij je website of onderwerp.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven