Wat is storytelling? Alles wat je moet weten

Bijgewerkt: 2 maart 2023

Vertel een verhaal waarin de lezer zich verplaatst. Hiermee trek je niet alleen de aandacht maar je bouwt ook een goede band met je lezer op. Storytelling is een methode die ontzettend veel door bedrijven wordt ingezet. Met een geloofwaardig verhaal begrijpt de doelgroep je informatie. Weet je niet hoe je storytelling toepast? Ik laat je zien hoe je een inspirerend merkverhaal opstelt.

Verhalen vertellen

Het vertellen van verhalen is een van de oudste kunstvormen. Het was een methode om mensen te amuseren. De eerste bedrijven gebruikten verhalen om klanten aan zich te binden. Het gebeurt overal: in televisiespotjes, een radiocommercial, in advertenties die je in tijdschriften tegenkomt en ook op het internet.

Storytelling is vooral populair geworden sinds we toegang tot het internet hebben. Als bedrijf vertel je een verhaal die het waard is om gepromoot te worden.

De verbeelding van de luisteraar stimuleren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat is storytelling nu echt? Het is een interactieve kunst waarbij gebruik gemaakt wordt van de juiste woorden, eventueel aangevuld met beelden. Op die manier ontstaat er een verhaal dat de verbeelding van de luisteraar stimuleert.

De kijker, luisteraar of lezer herkent zich in het verhaal. Of hij is in staat om een levendig beeld van het verhaal te creëren.

Storytelling is goed te combineren met andere kunstvormen. Denk hierbij aan muziek, komedie, dans, film of een poppenspel. Hierbij is het belangrijk dat het verhaal herkenbaar blijft.

Een goed hulpmiddel

Er was eens… een meisje van 6 jaar oud. Ze moest woordjes in een bepaalde volgorde leren: boom, roos, vis, vuur, mus en Pim. Ze vond het moeilijk om die volgorde te onthouden. De juffrouw vertelde een verhaal. Van een oude boom, staande aan de waterkant, die zich eenzaam voelde. En hoe vrolijk hij werd toen er een roos naast hem groeide. Een vis kwam elke dag kijken en de drie werden dikke vrienden. Totdat er een vuur uitbrak waarbij de boom in brand stond. Een mus zag het gebeuren en haalde er een mens bij: Pim. Die wist het vuur snel te doven.

Door dit verhaal herinnerde het meisje zich de juiste volgorde van de woordjes. Dit komt omdat een verhaal makkelijker te onthouden is dan feiten die je op tafel legt.

Dat meisje was ik. Het was mijn eerste kennismaking met storytelling. Ik leerde hoe verhalen ervoor kunnen zorgen dat je geboeid raakt en hierdoor makkelijker dingen oppikt.

Storytelling is een belangrijk hulpmiddel om mensen iets aan te leren. Commercieel gezien is het een goede methode om te gebruiken in teksten op websites, op social media, in advertenties en commercials. Dankzij storytelling blijft je verhaal hangen.

Mensen houden van verhalen

Voordat de mens leerde lezen en schrijven vertelden ze elkaar verhalen. Verhalen zijn niet alleen leuk, ook prikkelen ze de fantasie. Het is een tweerichtingsinteractie tussen de verteller en het publiek. Dit maakt de barrière tussen verteller en publiek een stuk kleiner.

| Storytelling is de sociale en culturele kunstvorm van een verhaal

Dit wordt er van je gevraagd

Storytellers beschikken over veel creativiteit, vaardigheid en de juiste visie. Wil je als eenvoudig bedrijf veranderen in een levendig merk? Dan is het belangrijk dat je met storytelling oefent. Hieronder vind je enkele ideeën om storytelling in de praktijk toe te passen.

Storytelling in een blogpost

De makkelijkste manier is storytelling in een blogpost verwerken. Mensen vinden het leuk om verhalen te lezen. Het zorgt ervoor dat ze geboeid raken en zich in het verhaal verdiepen. Zet storytelling dan ook in om mensen aan je merk te binden.

Een van de grootste fouten die je als blogger kunt maken is van je verhaal een commercieel artikel maken. Dan vertel je geen verhaal maar probeer je iets te verkopen. Dat moet je zeker zien te vermijden.

Vind je het moeilijk om een blog te schrijven of het onderwerp te bedenken? Haal inspiratie uit je persoonlijke wereld. Vertel een verhaal dat voortkomt uit jezelf, vanuit je eigen ervaringen. De lezer hoeft niet te weten dat jij in het verhaal de hoofdrol speelt, je kunt ook voor een fictief personage kiezen.

Bij storytelling is het belangrijk dat je een verhaal als voorbeeld gebruikt. De lezer moet zich immers in het verhaal kunnen verplaatsen. Bedenk wel dat het verhaal moet aansluiten bij de kern van de boodschap. Denk maar weer aan het aanleren van de woordjes. Het verhaal dat de juffrouw vertelde sloot hier goed op aan.

Wanneer je een verhaal vertelt werk je altijd met een hoofdpersonage, eventueel aangevuld met andere personages. Het hoofdpersonage staat in het verhaal centraal en kruipt als het ware in het hoofd van de lezer.

Afbeeldingen toevoegen

Krachtige storytelling draait niet alleen om het gebruik van woorden. Maak het visueel: voeg afbeeldingen aan je blogpost toe. Dit maakt het voor de lezer makkelijker om zich in het verhaal te verplaatsen.

Storytelling op productpagina’s gebruiken

Verkoop je producten? Vertel een verhaal waardoor klanten sneller iets aankopen. Storytelling is een geweldige manier om je verkoopcijfers omhoog te jagen. Denk maar eens aan iemand die vaak last heeft van kniepijn:

John was vroeger een fanatieke voetballer. Nu hij 40 is doet hij het rustiger aan. Hij moet wel want zijn knie doet vaak pijn. Soms doet dit zoveel pijn dat hij slechs van slaapt. Overdag kan hij niet aan activiteiten meedoen, dat zet zijn relatie een beetje onder druk. Op een dag komt John een oude man tegen. Die geeft hem een sterk ruikende zalf met geheime ingrediënten. De oude man vertelt John dat hij dit twee keer per dag op zijn knie moest smeren. John gelooft er niet zo in maar probeerde het toch uit. Na drie dagen wordt de pijn minder en na nog eens drie dagen is de pijn helemaal weg. Vanaf dat moment vertrouwt John op de geheimzinnige zalf.

Je voelt hem al aankomen: hierna volgt het product dat bezoekers aan kunnen kopen. Door het verhaal dat je vertelt raken bezoekers eerder overtuigd van de werking, kwaliteiten of de voordelen van het product.

Personage, probleem, actie en oplossing

Of je nu storytelling in een blogpost, een advertentie of commercial gebruikt: het bestaat altijd uit vier elementen.

  1. Personage: de hoofdpersoon die in het verhaal centraal staat. Bij voorkeur is dit iemand waarin de doelgroep zich herkent. Bestaat de doelgroep uit senioren dan heeft het personage een leeftijd van 55 jaar of ouder. Behoren jongeren tot de doelgroep dan is het personage een tiener, puber of een jongvolwassenen (afhankelijk van de doelgroep). Het is zelfs mogelijk om een jong kind als personage naar voren te schuiven. Bijvoorbeeld omdat kleuters tot de doelgroep behoren, of juist jonge ouders.
  2. Probleem: het personage heeft een probleem. Met een beetje creativiteit verzin je een probleem waar de doelgroep waarschijnlijk ook mee worstelt. Bijvoorbeeld hoge energieprijzen, waarbij je in je verhaal laat zien hoe het personage de energierekening niet meer kan betalen. Of eenzaamheid waarbij het personage treurig naar buiten staart.
  3. Actie: uiteindelijk komt het personage in actie. De eenzame persoon ziet een voorbijganger, tikt op het raam en zwaait. Of de persoon die zijn energierekening niet kan betalen bespaart op andere kosten.
  4. Oplossing: uiteindelijk is daar de oplossing. Juist die oplossing is het moraal van het verhaal.

Wat storytelling met SEO doet

Wanneer je je met SEO (zoekmachine optimalisatie) bezighoudt dan weet je als geen ander hoe belangrijk het gebruik van zoektermen is. Kies je voor storytelling dan ben je helemaal niet met zoektermen bezig. Hierdoor lijken storytelling en SEO lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Wat je moet weten is dat storytelling een belangrijk onderdeel is van inbound marketing. Je creëert waardevolle inhoud en ervaringen op maat. Dit zorgt voor verbinding tussen jou (of je bedrijf) en het publiek.

Storytelling voegt ook meerwaarde aan SEO toe. Dit komt omdat je verhalen leuk zijn om te lezen. Feitelijk creëer je inhoud waar mensen dol op zijn. Dat is hoe Google het graag wil zien.

Je hoeft geen zoektermen kunstmatig in je verhaal te stoppen. Schrijf een geweldig verhaal en mensen komen hier als bijen op honing op af. Misschien willen ze je verhaal delen, iets dat zeker bijdraagt aan je SEO-score.

Google Web Stories

Google biedt je de mogelijkheid om aan storytelling te doen. Hierbij maak je gebruik van de functie Web Stories. Dit is een gebruiksvriendelijke tool waarmee je heel eenvoudig een verhaal aan je website of pagina toevoegt. Het ziet geweldig uit, bezoekers zijn er dol op en Google indexeert Web Stories goed.

Web Stories bestaan uit veegbare visuele verhalen die geschikt zijn voor mobiele apparaten. Je moet een Web Storie niet maken wanneer je alleen maar bezoekers vanaf desktop apparaten ontvangt. Weet je niet zo goed hoe je met webverhalen van Google aan de slag gaat? Er is een handige plug-in voor WordPress websites beschikbaar.

Bedenk wel dat een Web Storie iets anders is dan traditionele storytelling. Aan de slag met storytelling en hiermee de interactie met je publiek vergroten? Laat ons hierbij helpen. Neem voor de mogelijkheden contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven