Met Web Stories hoog in Google scoren

Bijgewerkt: 18 november 2022

Wanneer je op Instagram actief bent dan weet je alles over Stories en hoe succesvol ze kunnen zijn. Google heeft nog niet zo lang geleden Web Stories geïntroduceerd. Het lijkt in de basis een beetje op de Instagram- en Snapchat Story’s. Maar toch weer wat anders.

Middels Web Stories deel je een visueel verhaal. Het is een mooie manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Let op want Web Stories is vooral bedoeld om hoger in Google te scoren.

De geschiedenis van Google Web Stories

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Dit is een betrekkelijk nieuwe functie van Google. Het is in 2021 naar buiten gebracht en zat toen nog in de bètafase. Vanaf augustus 2021 is het voor iedereen beschikbaar. Dat wil zeggen, voor iedereen die ook weet hoe hij ermee om moet gaan.

De voordelen van deze functie

Het geweldige aan Web Stories is dat het je positie in de organische zoekresultaten verbetert. Mits natuurlijk goed aangepakt. Het tweede voordeel is dat gebruikers heel visueel zijn ingesteld. Wanneer je ze trakteert op visuele content in de vorm van een verhaal, stel je ze tevreden. Je verhaal komt veel beter bij de doelgroep binnen.

Daar komt nog bij dat je Web Stories op meerdere platformen kunt gebruiken. Het staat immers op je eigen website en is hierdoor makkelijk deelbaar. Bijvoorbeeld via embedden, RSS-feeds of social media.

Het laatste voordeel is dat het specifiek gericht is op smartphonegebruikers. De slides laden snel, zelfs op de meest trage telefoons.

Heeft het ook nadelen?

Wat zijn Google Web Stories nu precies? Het gaat om zichtbare content in de vorm van een verhaal. Vaak betreft het foto’s, teksten en soms video’s. Je hebt al iets over de voordelen kunnen lezen, maar het heeft ook wat nadelen.

Een groot nadeel is dat Google Web Stories vaak op de verkeerde manier wordt ingezet. Veel bedrijven zien het als een manier om een verhaal te delen, maar dit verhaal is niet interessant genoeg.

Daarnaast kun je tegen het probleem aanlopen dat een Web Storie moeilijk te maken is. Speciaal voor WordPress websites (en sommige andere CMS-systemen) heeft Google een plug-in ontwikkeld. Wanneer je echter je website op een ander systeem hebt draaien, zoals een maatwerk site, dan kan het heel lastig zijn om je verhaal te maken en te publiceren.

Zo gebruik je Google Web Stories

Laten we samen een Google Web Storie maken. Hieronder vind je de handleiding.

Stap 1: Maak een verhaal

Het belangrijkste is het aanmaken van een verhaal (story). Hier heb je veel creativiteit voor nodig. Laat je vooral inspireren door Instagram-stories, want hier zitten soms echt leuke tussen. Bedenk echter dat een social media story niet hetzelfde is als een webstorie.

Je kunt gebruik maken van de webverhalen editor van Google. Bedenk eerst hoe je het visueel zo aantrekkelijk mogelijk maakt en wat het publiek zou willen zien. Maak gebruik van de tool om een storie te maken en eventueel aan te passen. Publiceer dit vervolgens op je eigen website. Het voordeel van de editor is dat er een deelbare link ontstaat.

Stap 2: Een geldige AMP

Een web storie moet een geldige AMP zijn. Wanneer je hier niet veel verstand van hebt is het aan te raden om gebruik te maken van de eerdergenoemde editor. Eventueel controleer je de AMP middels de web-Stories Google testtool. Binnen Google Search Console kun je ook gebruik maken van de URL-inspectie tool.

Stap 3: Voeg metagegevens toe

Wil je dat je verhaal in Google zoeken verschijnt, dan moet je metadata opgeven. Ten eerste moeten de gebruikte afbeeldingen .jpg, .png, of .gif zijn. Vervolgens voeg je optionele html metatags toe.

Stap 4: Publiceren en controleren

Na het publiceren controleer je of je web story ook echt geïndexeerd is. Dit doe je middels de eerdergenoemde URL-inspectietool. Controleer gelijk of de URL niet geblokkeerd wordt voor Google webcrawlers.

Moeite om een webstory te maken? Maak dan zeker gebruik van de handige plug-in of de editor. Dit bespaart je een hoop ellende.

Welke invloed het op SEO heeft

Hebben Google Web Story’s invloed op SEO? Jazeker, en meer dan je denkt. Dankzij social media zijn we inmiddels helemaal vertrouwd geraakt met Stories. Het is een snelle manier van content delen. Google gaat in deze trend mee en voegt Web Stories aan de zoekresultaten toe.

Zorg dat je middels je storie antwoord geeft op een zoekvraag. Dit vergroot de kans dat je verhaal goed geïndexeerd wordt en hoger in de organische zoekresultaten rankt. Ben je nog niet bekend met deze functie, dan wordt het nu tijd om je hierin te verdiepen. Denk dat webstory’s in de toekomst steeds vaker worden getoond. Het is nooit verkeerd om een van de eerste te zijn die dit doet.

Web Stories voor WordPress

Ik heb al iets uitgelegd over Web Stories voor WordPress. De vraag is welke plug-in je moet gebruiken. Log in op je WordPress website en ga naar plug-ins, klik op het gedeelte Nieuwe plug-in. Voer in het zoekvak de term Web Stories in. Je hebt de juiste plug-in te pakken wanneer je het volgende ziet staan:

  • Web Stories
  • By Google

Let hier goed op want het is best mogelijk dat er vergelijkbare plug-ins worden aangeboden. Je moet altijd de plug-in hebben die door Google zelf is ontwikkeld. Installeer hem binnen je WordPress website en ga ermee aan de slag.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven