Wat heb je aan linkbuilding?

Bijgewerkt: 27 februari 2023

Linkbuilding is een van de oudste SEO technieken. Het werd al eind jaren 90 ingezet om hoger in zoekmachines te scoren. In die tijd werkten zoekmachines heel basic. Kreeg een website veel backlinks dan moest deze wel belangrijk zijn.

Door de jaren heen is er veel op SEO-gebied veranderd. Iets dat weinig verandering kent is linkbuilding. De kwaliteit van backlinks zijn wel aangepast maar marketeers zijn nog steeds van mening dat het de beste manier is om organische posities te beïnvloeden. Helaas klopt dit niet.

Wat je precies aan linkbuilding hebt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Linkbuilding is bedoeld voor het opbouwen van een linkprofiel. Websites linken naar elkaar (backlinks) om aan te geven dat ze elkaar belangrijk vinden. Dit is waardevol voor bezoekers, maar het wordt vooral gedaan om zoekmachines te beïnvloeden.

Middels linkbuilding doe je dus niks anders dan hogere posities in zoekresultaten realiseren. Dat is tenminste de gedachte hierachter maar soms werkt dit totaal averechts.

Redenen waarom je linkbuilding campagne niet werkt

Velen zien linkbuilding als een van de meest belangrijkste SEO-technieken. Het klopt dat websites met hoge organische rankings veel backlinks ontvangen. Maar het is niet zo dat ze zelf aan linkbuilding hebben gedaan. Vaak ontvangen ze backlinks omdat ze goede artikelen of blogs delen.

Google en andere zoekmachines zijn van mening dat je linkbuilding niet moet inzetten om je organische posities te verbeteren. Daarom is deze SEO-strategie de laatste jaren een stuk moeilijker geworden.

Heb je een linkbuilding campagne opgezet en werkt deze niet? Hieronder vind je vijf redenen waarom je campagne geen effect heeft.

Backlinks afkomstig van niet relevante websites

Een van de grootste oorzaken is het ontvangen van backlinks die afkomstig zijn van niet relevante websites. Oftewel websites die helemaal geen relatie met die van jou hebben. Bijvoorbeeld de website over auto’s die naar een website over dierproducten linkt. Je kunt je voorstellen dat deze twee sites niks met elkaar te maken hebben. Zoekmachines begrijpen de backlinks niet.

Wanneer je aan linkbuilding doet dan is linkrelevantie zeer belangrijk. Dit geldt niet alleen voor inkomende maar ook voor uitgaande links. Ontvang je relevante links dan is het belangrijk om ze af te wijzen. Vooral wanneer het er erg veel zijn en dit je organische positie beïnvloedt.

Links ingekocht, bijvoorbeeld een linkpakket

Misschien heb je op een website alsSsitedeals, via een advertentie of een marktplaats een linkpakket gekocht. Dit lijkt een goed onderdeel van je SEO-strategie want je bouwt aan je linkprofiel. Helaas zijn backlinks uit dit soort linkpakketten van lage kwaliteit.

Eigenlijk zou je nooit backlinks moeten kopen. Toch gebeurt dit heel veel wanneer je aan linkbuilding doet. Er zijn maar weinig websites die vrijwillig mee willen werken dus je zit er toch aan vast. Maar wanneer zoekmachines dit in de gaten krijgen dan wijzen ze je strategie af.

Een disbalans tussen inkomende en uitgaande links

Het kan ook dat je veel inkomende links ontvangt (backlinks) zonder dat je iets aan uitgaande linkjes doet. Er ontstaat dan een disbalans. Meestal ontstaat dit omdat je backlinks koopt of teveel met je linkprofiel bezig bent.

Het kan ook dat je heel veel uitgaande links op je site hebt staan zonder dat er iets binnenkomt. Probeer vooral goede inhoud te maken die mensen graag willen lezen. Naar dit soort artikelen willen ze linken en dat zorgt voor een goede balans tussen inkomende en uitgaande hyperlinks.

Te weinig verwijzende domeinen

Misschien heb je duizenden verwijzende pagina’s, dit lijkt goed voor je linkprofiel. Maar wanneer die duizenden verwijzende pagina’s afkomstig zijn van een handjevol websites of domeinen dan is dit hartstikke slecht.

Google kijkt niet alleen naar het aantal verwijzende pagina’s maar ook hoeveel verwijzende domeinen dit zijn. Wanneer het om slecht een handjevol verwijzende domeinen gaat dan duidt dit op misbruik van linkbuilding. Dat kan de reden zijn waarom je linkbuilding campagne helemaal niets oplevert. Ondertussen ben je wel een hoop tijd en geld aan het verspillen.

Te snel backlinks achter elkaar krijgen

Wanneer je een linkbuilding pakket koopt of je zet een marketeer aan het werk dan krijg je vaak een hoop backlinks naar je website. Meestal binnen enkele dagen, waarbij het om tientallen tot honderden backlinks kan gaan. Je kunt je voorstellen dat Google dit als misbruik of spam ziet. Er is namelijk geen enkele website die op zo’n korte tijd zoveel backlinks ontvangt.

Wanneer je aan linkbuilding doet is het belangrijk om de werkzaamheden goed te spreiden. Zorg dat je wekelijks een aantal backlinks erbij krijgt, en niet alles in één keer. Dit geldt ook voor het aanvullen van content op je website. Dit doe je verspreid over het jaar en niet alles op één dag.

Backlinks die niet meer werken of zijn verwijderd

Wanneer je in het Google webmasterprogramma kijkt zie je soms veel backlinks staan. Maar het kan zomaar dat de helft van deze backlinks helemaal niet meer werkt. Bijvoorbeeld omdat je pagina’s hebt verplaatst en hierdoor de URL niet meer klopt.

Maar het kan ook dat de webmaster heeft besloten om linkjes te verwijderen, zodat deze niet meer naar je website verwezen. In dit geval mis je een hoop backlinks die er vroeger wel waren. Dit zorgt ervoor dat linkbuilding minder effectief is dan je eerst dacht.

Gebruik een tool om te bekijken welke backlinks of verwijzende pagina’s je bent verloren. Soms kun je hier nog iets aan doen maar vaak ligt de keuze bij de webmasters.

Ligt het aan jezelf, bijvoorbeeld omdat je een webpagina hebt verplaatst of de URL hebt veranderd? Zorg dan altijd voor de juiste omleiding. Het is zonde om kwalitatieve backlinks weg te gooien.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven